آغاز فاز دوم واکسیناسیون تب برفکی در خنداب

دکتر سعید رحیمی رئیس شبکه دامپزشکی خنداب با اشاره به اینکه بیماری تب برفکی یک بیماری ویروسی واگیر دار بوده و دارای علائمی همچون زخم دهان، ریزش بزاق از دهان، تب، بی اشتهایی، کاهش تولید شیر و گوشت، لنگش، تلفات در حیوانات جوان و ... است گفت: تب برفکی درمان موثری نداشته و بهترین راه جلوگیری از اثرات زیانبار اقتصادی آن  پیشگیری از طریق رعایت مسائل بهداشتی و قرنطینه ای از قبیل خودداری از خرید دام از مناطق آلوده، اخذ گواهی بهداشتی دامپزشکی به هنگام نقل و انتقال دام، جلوگیری از تردد افراد متفرقه در محوطه دامداری، ضدعفونی محل نگهداری دام و واکسیناسیون است.

رحیمی به شروع عملیات واکسیناسیون تب برفکی در جمعیت دام سنگین شهرستان، اشاره و اظهار کرد: این عملیات همزمان با سراسر کشور در سطح دامداری‌های صنعتی و سنتی شهرستان اجرا می شود.

وی افزود: این طرح با استفاده از واکسن های بهادار وارداتی اجرا شده و هزینه واکسن برای هر رأس گاو و گوساله، معادل ۳۵۰۰ تومان است که بایستی توسط دامداران پرداخت شود، پرداخت دستمزد تزریق واکسن از طریق خرید خدمات و از محل اعتبارات سازمان دامپزشکی کشور انجام می شود و بابت آن وجهی از دامداران اخذ نخواهد شد.

رئیس شبکه دامپزشکی خنداب ابراز امیدواری کرد که با همکاری و مشارکت حداکثری دامداران سطح شهرستان شاهد سطح ایمنی مناسبی در جمعیت دامی شهرستان خواهیم بود، در غیر اینصورت احتمال شیوع بیماری در ماه‌های آتی در سطح شهرستان دور از انتظار نخواهد بود.