بیش از ۱۸۰ هزار راس دام در سراب واکسینه شده

رضا دادخواه در گفتگو با خبرنگار ما اظهار داشت: در راستای پیشگیری از بیماری های مشترک بین انسان و دام با اولویت تب برفکی در روستاهای شهرستان کلاس های توجیهی برگزار شده و با توجه به پیش بینی وضعیت واکسن بیش از ۳۸ کلاس در راستای اقتصاد مقاومتی برگزار شد.

وی ادامه داد: در این راستا روشهای ضد عفونی و کنترل رفت و آمدها را آموزش دادیم و بازار دام بهرمان را نیز به مدت ۵ هفته تعطیل کردیم که در صورت برنامه ریزی و اجرای تمهیدات ویژه این بازار از هفته جاری دوباره شروع به کار خواهد کرد.

دادخواه با بیان اینکه شهرستان سراب دارای ۳۲۰ هزار راس دام گوسفندی و ۶۵ هزار راس دام گاوی است خاطرنشان کرد: برای کنترل تب برفکی در  شیفت های سه گانه در طول روز در مدت زمان کوتاهی با تزریق واکسن برای ۱۸۰ هزار راس گوسفند و ۲۵ هزار راس گاو, سعی کردیم بیماری را مهار کنیم .

وی ابراز داشت: سازمان دامپزشکی برای واکسیناسیون دام اولویت هایی را در نظر گرفته که مناطق پاک و پرتراکم, اطراف کانون بیماری و در مرحله آخر کانون های بیماری است.

رییس اداره دامپزشکی سراب با بیان اینکه ۹۰ درصد مناطق روستایی بیماری تب برفکی مهار شده خاطرنشان کرد: عشایر در دام های گوسفندی در اولویت هستند.شوند.

دادخواه با ابراز تاسف از اینکه عشایری که به منطقه کوچ کردند در مبدا واکسینه نکردند تصریح کرد: طبق برنامه ریزی سازمان عشایر کوچ نشین بایستی در مبدا واکسیناسیون را انجام می داند تا مانع انتقال بیماری شوند.

این مقام مسئول در ادامه با بیان اینکه یکی از راه های پیشگیری از تب برفکی دفن بهداشتی لاشه های دام های بیمار هست افزود: دامپزشکی توانایی کنترل لاشه های رهاشده را ندارد فلذا دهیاری ها بایستی ضمن آگاهی دادن عمومی از انتشار این آلودگی با تجهیزات موجود اقدامات لازم را انجام دهند.

وی در ادمه گفت: در مناطق عشایر نشین در حال بررسی بیماری هستیم تا در مناطق و دام هایی که واکسناسیون انجام نشده در عرض یک ماه واسیناسیون را به اتمام برسانیم.

دادخواده در پایان با بیان اینکه تا کنون در این وسعت واکسیناسو.ین انجام نشده از دادمداران و دهیاری ها خواست تا دفن بهداشتی لاشه ها را جدی بگیرند.