بایدها و نبایدهای اجاره خانه

گروه اقتصادی – با توجه به فراگیری دنیای مجازی، بسیاری از خانواده ها ترجیح می دهند از این طریق و یا حتی آگهی روزنامه ها خانه مورد نظر خود را یافته و بدون مراجعه به بنگاه های املاک اقدام به بستن قرداد کنند.

اما آیا این روش ها واقعا عقلانی و مفید است؟

به گزارش افکارنیوز، اگر به دنبال یافتن خانه مناسب هستید، بهتر است تنبلی را کنار گذاشته و به دفاتر مشاوران املاک مراجعه کنید زیرا بنگاه های املاک با این هدف تاسیس شده اند تا با ارائه خدمات و مشاوره های تخصصی شما را برای رهن، اجاره و خرید و فروش خانه کمک کنند.

هنگامی که به سایت ها و یا آگهی روزنامه ها بسنده می کنید ممکن است دچار مشکلات فراوانی شوید زیرا نمی دانید در مراجعه به خانه ها و املاک آگهی شده چه چیزی در انتظار شماست این مورد شامل حال مالکان نیز می شود زیرا آنها نمی دانند چه افرادی به عنوان مستاجر قدم به حریمشان می گذارند و با توجه به تشکیل پرونده های مختلف می توان نتیجه گرفته که احتمال سرقت، تجاوز و ... در یافتن این گونه خانه ها وجود دارد.

این در حالی است که دفاتر املاک زیر نظر اتحادیه مشاوران املاک فعالیت کرده و در صورت بروز هرگونه مشکل می توان به این مرجع قانونی شکایت کرد.

مشاوران املاک، مستاجران را برای بازدید از خانه مورد نظر همراهی کرده و در نتیجه احتمال بروز خطر و هرگونه حادثه نیز کاهش می یابد.

 

باید و نبایدهای معاملات املاک

در انواع معامله باید  4 مورد مهم رعایت کرد؛ طمع نکنیم، نخوانده امضا نکنیم، رودربایستی نکنیم و بدون مشاوره هرگز پای امضای قرارداد نرویم.

رعایت این موارد در معاملات املاک مانند خرید و فروش، رهن و اجره نیز صدق می کند بنابراین اگر همه این موارد را رعایت کردید و خانه ای را پسندید به مشاور املاک خود اطلاع دهید تا از مالک برای عقد قرارداد دعوت کند.

مستاجر به هیچ عنوان نباید اعتماد صددرصد به مشاور املاک داشته باشد و قبل از امضای هرگونه قراردادی باید اسناد مربوط به خانه،پایان کار و تطابق آدرس و ...، شناسنامه و کارت ملی مالک را ببیند و به سخن مشاوران اکتفا نکند زیرا در مواردی مشاهده شده افراد ملک فرد دیگری را اجاره داده اند بدون اینکه مالک اصلی خبر دار شده باشد.

مشاوران املاک به هیچ عنوان حق ندارند از شما مبلغی را به عنوان بیعانه برای نگه داشتن ملک مورد پسند بگیرند و این کار غیر قانونی است زیرا ممکن است مالک برای اجاره یا فروش ملک خود با شخص دیگری به توافق رسیده باشد.

مشاوران املاک تحت هیچ شرایطی حق ندارند پس از امضا، قرارداد را با بهانه هایی مانند صادر کردن کد رهگیری، امضای مدیر دفتر و ... نزد خود نگه دارند بلکه بلافاصله بعد از امضا قرار داد باید به مالک و مستاجر داده شود در غیر این صورت ممکن است در متن قرارداد دست برده و یا مفادی از آن کم یا افزوده شود؛ پس اصلا به کسی اعتماد بی جا نکنید.

 

تمدید مجدد قرارداد اجاره املاک

برای تمدید قرارداد رهن و اجاره املاک حتما لازم نیست به دفاتر املاک مراجعه کنید زیرا توافق و قرارداد مالک و مستاجر بر اساس قانون 10 مدنی نافذ و قابل اجراست اما برای پیشگیری از هرگونه سوء تفاهم بهتر است قرارداد با حضور فرد دیگری منعقد شود؛ اگر این کار را در دفاتر املاک انجام می دهید لازم نیست مانند دفعه نخست حق کمیسیون بپردازید بلکه فقط کافی است مبلغی به عنوان شیرینی در نظر گرفته و به مشاور املاک پرداخت کنید.

البته با توجه به اینکه ممکن است قوانین مربوط به مالک و مستاجر تغییر کند و شما به عنوان مالک یا مستاجر در جریان نباشید، بهتر است به دفاتر املاک مراجعه کنید زیرا اطلاعات مشاوران از قوانین به روز بوده و در این صورت احتمال بروز مشکلات بسیار کاهش می یابد.

 

 حدود اختیارات مشاوران املاک

 

هنگامی که قرارداد بین مستاجر و مالک نوشته می شود، عده ای فکر می کنند مشاوران املاک اختیار دار بسیاری از امور خواهند بود که از جمله می توان به تخلیه ملک و ... اشاره کرد در حالی که این افراد قدرت اجرایی نداشته و طرفین باید بر اساس قانون مالک و مستاجر مسائل خود را حل کنند و اگر هر یک از طرفین از مفاد قرارداد  تخطی کرد، طرف دیگر می تواند به شورای حل اختلاف مراجعه کرده و شکایت خود را ثبت کند.

 

 

به جواز مشاوران املاک توجه کنید

در برخی موارد مشاهده شده برخی افراد سودجو با احداث مغازه ای تحت عنوان مشاور املاک مشغول فعالیت شده و اقدام به کلاهبرداری کرده اند بنابراین هنگام مراجعه به این دفاتر باید توجه کنید که مجوز از سوی اتحادیه مشاوران املاک تهران را دارند یا خیر؟

مجوز فعالیت این افراد ( نام و عکس فرد دارای جواز) باید در واحد صنفی نصب شود در غیر این صورت اگر در واحد غیر مجاز معامله انجام دادید، اتحادیه پاسخگوی ضرر و زیان و شکایت شما نخواهد بود.