رونق ۲۲درصدی عملیات تخلیه و بارگیری کالا در بنادر غرب هرمزگان

محمود صابری مدیر بنادر و دریانوردی بندرلنگه از رونق ۲۲درصدی عملیات تخلیه و بارگیری کالا در بنادر غرب هرمزگان طی فروردین ماه سال جاری خبر داد و گفت: از ابتدای سال جاری ،۹۰۳هزار و ۱۵۹ تن کالا در بنادر غرب هرمزگان  تخلیه و بارگیری شد.

 

وی افزود  : ۶۵۱هزار و ۸۱۶ تن کالا در سی روز آغازین امسال  از طریق بنادر غرب هرمزگان به خارج از کشور صادر شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۴۰ درصد پیشرفت داشته است.

 

صابری  اضافه کرد: تعاملات با کشورهای حوزه خلیج فارس  در تجارت کالا  بویژه با کشورهای امارات متحده عربی و عمان بیشتر شده است که انواع  مشتقات نفتی ، مواد معدنی و مصالح ساختمانی، برنج، شکر، گندم، روغن خوراکی، سویا، میوه و تره بار، پارچه و الیاف عمده کالاهایی هستند که از مبدأ یا به مقصد شیخ نشینان حوزه خلیج فارس  و  کشورهای آسیانه میانه صادر،وارد و یا  از بندرلنگه ترانزیت شده است.

 

افزایش میزان جابجایی مسافر،کانتینر و تردد شناورهای بالای هزار تن

 

مدیر بنادر و دریانوردی بندرلنگه در بخش دیگری از سخنانش از رشد ۱۱ درصدی جابجایی مسافردر ماه اول سال جاری  در بنادر سه گانه مسافری غرب هرمزگان شامل بندرلنگه، بندر چارک و بندر آفتاب سخن گفت و این میزان را 83 هزار نفر اعلام کرد.

 

وی در ادامه با اشاره به افزایش ۱۴ درصدی ورود شناور بالای هزار تن  به حوضچه بندر لنگه ،افزود: با انجام طرح توسعه دریایی بندرلنگه و افزایش فضای عملیاتی شناورها شاهد افزایش تردد شناورهای ” GT ”  بالای هزار تن بوده ایم و با انجام پروژه لایروبی که در مراحل پایانی کار قرار دارد،با یکسان سازی عمق ۵/۵ متر در تمام نقاط حوضچه ،امیدواریم با ورود شناورهای بزرگتر شاهد افزایش صادرات و ترانزیت کالا در بندر لنگه  باشیم.

 

همچنین رشد ۵۰ درصدی در بخش جابجایی کانتینر و ۲۶ درصدی در ترانزیت کالای غیر نفتی از دیگر موارد مطرح شده در گزارش یک ماهه عملکرد بنادر و دریانوردی غرب هرمزگان بود که این مسئول به آن اشاره نمود.

 

 

قابل ذکر است: بنادرتجاری و مسافری  منطقه غرب هرمزگان  شامل  بندر چارک ،بندر شیو،کنگ و آفتاب و دو جزیره نفتی سیری،لاوان  به مرکزیت بندرلنگه ، سهم مهمی در ارتقای وضعیت اقتصادی منطقه داشته  و موقعیت جغرافیایی و ترابری دریایی و داشتن حداقل فاصله دریایی با کشورهای حاشیه خلیج فارس  از جمله ویژگی های خاص این بنادر می باشد .