نحوه جیره بندی آب در بستک

عبدالله خطیب زاده مدیر آب و فاضلاب شهری بستک در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار جهانگیریه به بررسی دلایل و راهکارهای پیشنهادی برای مقابله با مشکل کم آبی پرداخت.

 

مدیر آب و فاضلاب شهری بستک گفت: از دو هفته گذشته به علت گرمتر شدن هوا و افزایش مصرف مشترکین، نیاز بیشتر از تولید آب شرب شده است که در پی آن، آب ذخیره شده در دو منبع آب که ظرفیت آن ها یکی 5 هزار و دیگری 2هزار متر مکعب می باشد رو به کاهش رفت و که اکنون خالی است.

 

وی خبر داد: اکنون 6 حلقه چاه در روستای لاورمیستان در حال بهره برداری می باشد و تولید آب روزانه 7هزار و 600 متر مکعب است که با توجه به نیاز مشترکین جوابگوی نیاز کنونی آنها نیست.

 

خطیب زاده بیان کرد: برای وصل نمودن چاه آب شرب اجاره ای روستای لاورمیستان به عنوان چاه ذخیره برای تولید آب، و استفاده در موارد ضروری نیز اقداماتی شامل نصب پمپ، وصل کردن خط جمع آوری آب چاه به خط انتقال، نصب ترانس برق انجام گرفته است که اکنون در حال طی روال اداری برای گرفتن انشعاب برق  است.

 

وی تاکید کرد: برای وصل کردن این چاه به خط لوله نیاز به حل شدن اختلافات بر سر مالکیت این چاه است که این اختلافات در مراجع قضایی در حال پیگیری است.

 

مدیر آب و فاضلاب شهری بستک اظهار کرد: در سال گذشته کف شکنی چاه های آب انجام گرفته است و در سال جاری نیازی به این کار نیست و آب شرب تولیدی این چاه ها توسط خط لوله انتقال آب از روستای لاورمیستان به شهر بستک منتقل می شود که این خط انتقال دارای سه ایستگاه پمپاژ آب است که هر ایستگاه نیز دارای 4 پمپ می باشند که ایستگاه آخر در حال بازسازی و تعمیرات اساسی است.

 

وی تصریح کرد: در صورت امکان تولید بیش از این، خط انتقال موجود، در حال حاضر ظرفیت انتقال بیشتر را ندارد که مشکل اصلی در بحث کم آبی نیز این مسئله است.

 

خطیب زاده افزود: با شرایط فعلی راهکارهای اجرایی برای حل مشکل کم آبی در ابتدا ترویج فرهنگ استفاده درست و بهینه از آب است و در مرحله بعد جیره بندی آب برای مشترکین، که اکنون در حال اجرا است.

 

وی بیان کرد: برای جیره بندی آب در شهر بستک، شهر به دو قسمت تقسیم شده است که در حالت عادی در محله های بالا دست به علت آنکه در آخر خط انتقال هستند و یا در ارتفاع قرار دارند با مشکل کمبود آب مواجه اند که علت آن روشن کردن دینام آب و مصرف روزانه آب در محله های پایین دست است که مانع از رسیدن آب به محله های بالادست در طول روز می گردد که این موجب می شود که این محله ها فاقد آب باشند و یا بعضا در ساعت های پایانی شب، آب به این محله ها می رسد که برای حل این مشکل روزهای یکشنبه و چهارشنبه به مدت 24 ساعت آب محله های شهر جدید، بازار، پشت مسجد جامع قدیم، اوزی ها، خوری و میری قطع می شود تا برای محله های دیگر امکان استفاده از آب فراهم شود.

 

مدیر آب و فاضلاب شهری بستک افزود: در شهر بستک به علت اینکه شیرهای موجود در سطح شهر بعضا آب بندی نمی شوند (امکان قطع و وصل وجود ندارد) موجب می گردد که عدالت در جیره بندی آب به صورت کامل رعایت نشود.

 

وی با اشاره به رفع مشکل خط انتقال آب که علت اصلی در کم آبی در فصول گرم سال می باشد اشاره کرد و افزود: تعویض و افزایش قطر لوله برای 18 کیلومتر از مسیر خط انتقال آب است که قطعه اول آن به طول 6 کیلومتر و از نوع 350 میلی متر است که آب شرب تولیدی را از چاه ها به ایستگاه پمپاژ شماره 1 انتقال می دهد و متعاقب آن نیز می بایست خط انتقال آب 350 میلی متری از فشار شکن تا روستای کوهیج به طول 12 کیلومتر تعویض گردد که برآورد هزینه تعویض این خط لوله 12 کیلومتری، 3 میلیارد و 800 میلیون تومان است.

 

وی ؛ اجرای خط لوله انتقال آب پلی اتیلن 250 میلی متری از روستای کمشک تا روستای داربست به طول 20 کیلومتر است تا با این کار روستاهای کهتویه، داربست و چاله و حتی بخشی از شهر جناح را به خط سراسری محرم وصل گردد تا با این کار، از حجم مشترکین استفاده کننده از چاه های آب روستای لاورمیستان کاسته شود که هزینه این طرح تقریبا یک و نیم تا 2 میلیارد تومان برآورد می گردد یکی دیگر از راهکارهای  رفع مشکل خط انتقال آب عنوان کرد.

 

خطیب زاده در ادامه افزود: در حال حاضر 10 روستای شهرستان شتل گچویه، کمشک، کنارسیاه، خمرقلندران، عالی احمدان، دهنو قلندران، گزه، پای تاوه، هنگویه و دهنوخواجه به خط لوله سراسری انتقال آب محرم و 13 روستای دیگر و شهرهای بستک و جناح به خط لوله انتقال آب روستای لاورمیستان متصل هستند.

 

وی مطرح کرد: با سرمایه گذاری بخش خصوصی، آب خلیج فارس در بندر چارک شیرین سازی شده و به بستک انتقال داده شود که چند شرکت در مناقصه ای که در این رابطه برگزار شده است شرکت کرده اند که تا یکی و دو هفته آینده پاکت های مناقضه باز می گردد و هزینه تقریبی این طرح 80 میلیارد تومان است که می تواند یکی دیگر از راهکار رفع مشکل خط انتقال آب دانست که علت اصلی آن هم کم آبی در فصول گرم سال می باشد.

 

مدیر آب و فاضلاب شهری بستک تصریح کرد: تامین و جیره بندی آب برای شهرهای بستک و جناح و 13 روستا شامل کهتویه، چاله، داربست، گچویه، کمشک، کنارسیاه، خمرقلندران، عالی احمدان، دهنو قلندران، گزه، پای تاوه، هنگویه و دهنوخواجه بر عهده اداره آب و فاضلاب شهری است .

 

وی ادامه داد: تنها تامین آب 10 روستای دیگر شامل لاور، میستان، گرند، پادرو، کوهیج، نهند، فاریاب بستک، مغدان، گتاو و خلوص بر عهده اداره آب و فاضلاب شهری است و جیره بندی آن زیر نظر اداره آب و فاضلاب روستایی انجام می گردد.

 

خطیب زاده اضافه کرد: اداره آب و فاضلاب شهری با نصب کنتور حجمی در اول روستا و براساس سهمیه از قبل مشخص شده که براساس جمعیت آن روستا است آب را به منبع روستا پمپاژ کرده و تحویل اداره آب و فاضلاب روستایی می نماید .

 

وی یادآور شد: نحوه مدیریت جیره بندی آب در روستاها با همکاری شورا و توسط آبدار و زیر نظر اداره آب و فاضلاب روستایی انجام می گردد که به عنوان مثال در روستای هنگویه هر 3 روز 1 بار به مدت 3 الی 4 ساعت توسط آبدار به مشترکین آبرسانی می گردد.