جشن تولد پوزه عقابی های قشم

کارشناس مسئول محیط زیست دریایی سازمان منطقه آزاد قشم گفت: هدف از برگزاری این جشن آشنا کردن کودکان و نوجوانان با محیط زیست دریایی و تبیین نقش و جایگاه جامعه محلی در حفظ این اکوسیستم است.

محمد غواصی با بیان اینکه لاک پشت های پوزه عقابی به شدت درحال انقراض است افزود: با توسعه آموزش های همگانی به ویژه در بین کودکان و نوجوانان، بسترهای لازم برای اجرای طرح های عملی در حوزه حفاظت از این گونه ها گسترش می یابد.

وی گفت:طرح حفاظت از این لاک پشت ها از 14 سال پیش در ساحل روستای شیب دراز جزیره قشم اجرا می شود.

کارشناس مسئول محیط زیست دریایی سازمان منطقه آزاد قشم افزود:درگیر کردن جامعه محلی در طرح حفاظت از لاک پشت های پوزه عقابی یکی از مهم ترین دستاوردهای این طرح زیست محیطی است.

رییس محیط زیست منطقه آزاد قشم نیزگفت:بیش ازهزار بچه لاک پشت پوزه عقابی خلیج فارس در سواحل شیب دراز قشم از تخم بیرون آمدند.

محمد داخته افزود: از 11هزار تخم موجود ، 8 هزار تخم دارای نطفه هستند که پیش بینی می شود حدود 6 تا 7 هزار تخم به بچه لاک پشت تبدیل شوند.

امسال 150 لاک پشت پوزه عقابی به سواحل شیب دراز قشم آمدند که از این شمار 110 لاک پشت تخم گذاشتند .

وی گفت: تخم گذاری لاک پشت ها امسال بیش از2و نیم برابر، بیشتر از پارسال است.

تخم لاک پشتها راگروه مردمی ناطوران خمیس، یعنی محافظان لاک پشت که 6 نفر از افراد بومی روستای شیب دراز قشم هستند، به مکان امن منتقل می کنند.

3 ماه بعد از تخم گذاری، بچه لاک پشت ها سر از تخم بیرون می آورند و به سمت دریا حرکت می کنند.

لاک پشت های پوزه عقابی یکی از 4 لاک پشت سواحل خلیج فارس و یکی از2 گونه لاک پشتی است که در ایران تخم گذاری می کند و در هر مرحله بین 40 تا 150 تخم می گذارد.

پوزه این لاک پشت ها برای بیرون کشیدن غذای اصلی آن یعنی اسفنج دریایی از لا به لای مرجان ها به شکل منقار عقاب درآمده و از همین رو به لاک پشت پوزه عقابی یا منقار کوتاه معروف است.

طرح حفاظت از لاک پشت های پوزه عقابی با کمک مردم روستای شیب دراز از سال 84 به عنوان یکی از موفق ترین طرح های حفاظتی کشور با مشارکت مردمی آغاز و در سال 88 در شمار 10 طرح برتر بنیاد توسعه و محیط زیست آسیای اقیانوسیه در ژاپن شناخته شد.

لاک پشت های دریایی از جمله گونه های تحت حمایت کشور به شمار می رود که در فهرست قرمز سازمان جهانی حفاظت از طبیعت و منابع طبیعی (IUCN)، قرار دارند.  

روستای شیب دراز در 70 کیلومتری جنوب شهر قشم قراردارد.