قشم جزیره ای که زیرآن گنج روی آن رنج و فقر؟!

به نقل از قشم آزاد ؛ قشم جزیره ای است که منابع گردشگری آن را هیچ جای ایران نمیتوان پیدا کرد طبیعتی همچون دره ستاره ها ، غارنمکدان ، جنگل حرا ، دلفین های بازیگوش ، جزیره ناز که یکی یکی سندی بر این ادعا است .

 

در کنار این همه مناطق گردشگری بکر وجود منابع نفتی و گازی یکی دیگر از ظرفیت هایی است که نام جزیره قشم را بلند و بلندتر می کند تا آوازه آن به بلندای آسمان برسد .

 

IMG_20160923_060838

 

سوالی که ذهن ها را به سمت خود سوق میدهد این است که چرا جزیره ای با این همه توان نمی تواند دخلش را با خرجش یکسان کند و همیشه فریاد ندارم ندارم می کند ؟ و جای سوال باقی می گذارد که چرا همچنان فقر و بیکاری درآن موج میزند آیا مسولان این جزیره به گنج های این جزیره پی نبرده اند ؟

 

البته ناگفته نماند که مابین سال ۸۵ تا سال ۹۴ جزیره قشم شاهد توسعه های زیادی در حوزه عمرانی بوده است و نقش نگارهای خوبی در شهر قشم رخ داده است اما در کنار این توسعه ها سازمان منطقه آزاد در جذب سرمایه گذار تولید محور نقش چندانی نداشته است و اکثریت شرکت هایی که در جزیره دایر شده اند مصرف گرا یا نقش واسطه در منطقه را داشته اند که آنها هم در سال گذشته اکثریت آنهازیر فشار اقتصادی له شده اند .

 

در نگاهی فراتر به توسعه جزیره قشم مشخص نبودن حد و مرز سازمان منطقه آزاد و فرمانداری هم عاملی بر عدم پیشرفت جزیره قشم بوده است که در گذشته بارها به آن پرداخته ایم .

 

سازمان منطقه آزاد در این سالها نتوانسته است در حوزه گردشگری و جذب سرمایه گذار تولید محور به خوبی ایفای نقش کند و از ظرفیت ها قابل جزیره بخوبی استفاده کند .

 

وجود غارهای نمکی یکی از ظرفیت هایی است که می تواند سالانه هزاران گردشگر داخلی و خارجی را به این جزیره بکشاند اما این ظرفیت مورد بی توجهی قرار گرفته است و حتی یک جاده مناسب ندارد .

در بخش دیگری از معرفی ظرفیت های جزیره قشم که استفاده بهینه از آن نشده است سری میزنیم به مکان های تجاری جزیره که بخش زیادی از گردشگران را خواه ناخواه به سمت خود می کشاند .

 

اگر در ایام شلوغ در جزیره قشم سری به بازارهای درگهان و قشم بزنید خواهید دید که بازارهای جزیره جای سوزن انداختن نیست ، اما هیچ یک از مسولان جزیره به فکر نبودند که از این موقعیت استفاده کنند و چندین کارخانه تولیدی لباس در جزیره قشم دایر کنند تا از این ظرفیت تجاری نهایت استفاده را ببرند .

 

همه نشستند و نظاره گر فروش اجناس بنجل چینی شدند و فکری برای اقتصاد کشور نداشتند اگر آن روزها فقط چند کارخانه تولیدی لباس در جزیره دایر می شد هم وضعیت کاسب های جزیره به این روز نمیرسید و هم مطمعنا اجناس را با قیمت پایین تر بدست مردم میرساند و از همه مهمتر اقتصاد جزیره استقلال پیدا می کرد .

 

اما متاسفانه در مناطق آزاد رسم شده است جنس قاچاق به اسم منطقه آزاد وارد شود و بعد از چند روز اجناس سر از تهران و شیراز و … در بیاورد .

 

امیداوریم با تفکرات مثبتی که مدیرعامل حال سازمان منطقه آزاد قشم در حوزه جذب گردشگر و سرمایه گذار دارند شاهد شکوفایی هرچه بیشتر جزیره زیبا قشم باشیم و دیگر نگویند جزیره قشم زیرآن گنج روی آن رنج !