همدان مسیر عبور یک میلیون زائر حسینی در اربعین

علی حاجی‌زاده امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در همدان با بیان اینکه ستاد مردمی خدمتگزاران اربعین استان از دی ماه سال گذشته فعالیت خود را آغاز کرد، اظهار کرد: تشکیل این ستاد پس از گرفتار شدن تعدادی از زائران حسینی در برف و باران امری ضروری بود بنابراین تصمیم به تشکیل ستاد مردمی گرفتیم.

وی تصریح کرد: تشکیل ستاد مردمی خدمتگزاران اربعین استان در کنار ستاد پشتیبانی اربعین استانداری، فعالیتی مردمی است که امیدواریم با حضور مردم به بهترین شکل فعالیت کند.

*«هر شهروند همدانی یک میزبان و هر خانه همدانی یک زائرسرا» شعار اربعین امسال

دبیر ستاد مردمی خدمتگزاران اربعین استان همدان افزود: در نظر داریم شعار «هر شهروند همدانی یک میزبان و هر خانه همدانی یک زائرسرا» را در اربعین امسال محقق کنیم.

وی با تأکید بر اینکه اداره ستاد به صورت مردمی از اهداف اصلی است، بیان کرد: هدف این است که مردم پای کار بیایند و میزبان زائران حسینی باشند که تاکنون نیز مردم و مسؤولان استقبال خوبی از این برنامه داشته‌اند و در خدمات‌رسانی به زائران حسینی اعلام آمادگی کرده‌اند.

حاجی‌زاده ادامه داد: استان همدان مسیر عبور یک میلیون زائر حسینی و در مسیر گذر 14 استان است که خروجی آن شهر اسدآباد است و امسال نیز همچون سال‌های گذشته میزبان زائران حسینی در اربعین خواهد بود.

وی زنده کردن سابقه دارالمومنین و دارالمجاهدین بودن همدان را از دیگر اهداف راه‌اندازی ستاد مردمی برشمرد و اظهار کرد: در نظر داریم استان همدان را با این سبقه به زائران حسینی معرفی کنیم.

دبیر ستاد مردمی خدمتگزاران اربعین استان همدان با بیان اینکه تاکنون 40 جلسه با معتمدین، نماینده ولی فقیه در استان و مسؤولان برگزار شده است، افزود: فعالیت ستاد در شهرستان‌ها حول محور ائمه جمعه شهرستان‌هاست.

وی با اشاره به فعالیت ایستگاه‌های صلواتی ستاد در ایام اربعین حسینی در سطح استان، تصریح کرد: 23 ایستگاه صلواتی از 20 آبان تا 10 آذرماه در سطح استان فعالیت خواهند داشت و مسؤولیت هر ایستگاه به عهده یک هیأت و یا تشکل مردمی خواهد بود.

حاجی‌زاده با بیان اینکه ایستگاه‌های صلواتی از اولین ورودی در آزاد‌راه کربلا ایجاد و تا آخرین روستای شهرستان اسدآباد به زائران خدمات‌رسانی می‌کنند، گفت: اصل و اصل ایستگاه‌ها در شهرستان‌های فامنین و اسدآباد خواهد بود و ایستگاه‌هایی نیز در مریانج، صالح‌آباد، ملایر، نهاوند و تویسرکان فعالیت خواهند داشت.

وی با تأکید بر اینکه ایستگاه‌های صلواتی دارای تیتربندی هستند، بیان کرد: در کنار ایستگاه‌های تیتر یک علاوه بر ارائه سه وعده غذای گرم و اسکان، پلیس راهنمایی و رانندگی، پلیس، هلال احمر، اورژانس و امداد خودرو نیز مستقر است.

دبیر ستاد مردمی خدمتگزاران اربعین استان همدان افزود: غالب ایستگاه‌ها تیتر یک هستند و سعی شده در نزدیکی ایستگاه‌ها سرویس بهداشتی و جایگاه سوخت موجود باشد.

*اسکان 100 هزار زائر در ایستگاه‌های صلواتی اربعین

وی با بیان اینکه پیش‌بینی شده امسال 100 هزار زائر در ایستگاه‌های صلواتی اسکان داده شوند، تأکید کرد: این آمار بر اساس آمار‌های سال‌های گذشته پیش‌بینی شده است و هیأت‌ها فراخور ظرفیت‌های موجود از زائران پذیرایی می‌کنند.

حاجی‌زاده با بیان اینکه اگر ادارات،‌ هیأت‌ها و یا مردم بخواهند ایستگاهی دایر کنند ظرفیت را افزایش می‌دهیم، گفت: ادارات می‌توانند به اسم پرسنل و با مشارکت خانواده پرسنل ایستگاه صلواتی دایر کنند و می‌توانند تبلیغات با لوگوی مشترک داشته باشند.

وی واحد کردن ساز و کار ستاد در اولین سال فعالیت را مهم دانست و خاطرنشان کرد: این خلاء در سال‌های گذشته محسوس بود و امسال درصدد هستیم این خلأ را جبران کنیم و گروه‌های مردمی با سرتیم فعالیت می‌کنند.

دبیر ستاد مردمی خدمتگزاران اربعین استان همدان یادآور شد: سایت این ستاد به آدرس www.hamedanarbaein.ir امکان جذب مخاطبان و علاقمندان را دارد و علاقمندان می‌توانند در سایت تلگرامی این ستاد به آدرس @hamedanarbaein نیز عضو شوند.

وی با بیان اینکه فعالیت‌های صورت گرفته از طراحی سایت تا ساخت فیلم و تیزر همگی مردمی بوده است، اظهار کرد: دفتر کنونی این ستاد مستقر در خیابان مهدیه، خیابان شهید بهنام‌جو روبروی استخر شهدای شهرداری جنب سازمان بسیج ادارات نیز به صورت مردمی در اختیار این ستاد قرار گرفته است.

حاجی‌زاده به تشکیل 9 کمیته در این ستاد اشاره کرد و گفت: رئیس هیأت امنا، مدیر امور شهرستان‌ها، کمیته فرهنگی، کمیته منابع انسانی، کمیته مالی و جلب مشارکت‌های مردمی، کمیته طرح و برنامه، کمیته امور روحانیون، کمیته پشتیبانی و روابط عمومی در این ستاد فعال هستند.