کشاورز نهاوندی تپه های خاکی را تبدیل به باغ های بارور کرد+ تصاویر

شهرستان نهاوند به دلیل داشتن زمین‌های زراعی مرغوب و آب کافی نسبت به سایر شهرهای استان همدان، دارای کشاورزی پررونق و خوبی است ولی در بعضی مناطق به دلیل ناهمواری زمین‌های زراعی این شرایط چندان مناسب نیست.

 

کشاورز نهاوندی تپه های خاکی را تبدیل به باغ های بارور کرد+ تصاویر

 

 

در منطقه حاجی‌آباد روستای نثار نهاوند یک کشاورز خوش‌ذوق و زحمت‌کش با تلاش زیاد تپه‌ها و زمین‌های ناهموار را به باغ‌هایی بسیار زیبا و با میوه‌های رنگارنگ تبدیل کرده است و باعث رونق تولید و اشتغال‌زایی برای 10 نفر شده است.

 

کشاورز نهاوندی تپه های خاکی را تبدیل به باغ های بارور کرد+ تصاویر

 

 

وی به‌خوبی موفق شده است شعار خواستن توانستن است را صرف کند و هم برای خود درآمدزایی کند و هم محصولات مرغوب باغی‌اش را علاوه بر نهاوند به شهرهای دیگر صادر کند.

 

این کشاورز و باغدار زحمت‌کش که سید حمیدرضا سالکی نام دارد در گفت‌وگو با خبرنگار ما می‌گوید: از کار کردن و فعالیت در زمین‌ها و باغ‌ها لذت می‌برم و باوجوداینکه بیشتر زمین‌ها را به اجاره می‌دهم ولی بازهم عاشق کشاورزی هستم و خودم کار می‌کنم.

 

وی ادامه داد: بعد از خرید این زمین‌ها به دلیل ناهموار بودن و وجود سنگ‌های زیاد و شیب نسبتاً زیاد تپه‌هایی که در زمین ما بود به‌خوبی امکان کشت و کار در آن‌ها نبود ولی ما تصمیم گرفتیم که این زمین‌ها را تسطیح و سپس کشت کنیم.

 

کشاورز نهاوندی تپه های خاکی را تبدیل به باغ های بارور کرد+ تصاویر

 

 

 سالکی افزود: با تلاش جهاد کشاورزی و چند نفر از دوستانم کار تسطیح اراضی را شروع کردیم و تا حدودی این کار را انجام دادیم و تأسیساتی بسیار ابتدایی را در این محل ایجاد کردیم.

 

وی گفت: وقتی‌که اوضاع مالی ما کمی بهتر شد و تجهیزات نیز به‌روزتر شد توانستیم درخت‌های میوه‌های مختلف را در این اراضی کشت کنیم و مناطقی هم که مستعد کشت‌های دیگر بود را به محصولات زراعی اختصاص دادیم.

 

کشاورز نهاوندی تپه های خاکی را تبدیل به باغ های بارور کرد+ تصاویر

 

 

این کشاورز نهاوندی اظهار داشت: الآن در حال حاضر 55 هکتار باغ دارم و خدا را شکر که هرساله محصول بسیار خوبی می‌دهند چون من و کارگرانی که برای محافظت و کود دهی به باغ فعالیت می‌کنند تا زمان برداشت محصول تلاش زیادی دارند.

 

وی می‌گوید: بعدازاینکه این باغ‌ها را کاشتیم با حفر چاه و با کمک جهاد کشاورزی نسبت به مکانیزه و قطر ای نمودن سیستم آبیاری این درختان اقدام کردیم. با این کار هم از مصرف آب صرفه‌جویی کردیم و هم هزینه‌ها را کاهش دادیم.

 

سالکی با اشاره به وجود میوه‌های مختلف در این باغ می‌گوید: در هر فصل میوه متناسب با آن فصل را در باغ‌های من برداشت می‌کنند و میوه‌هایی که در باغ هست عبارت‌اند از: سیب، به، گلابی، گیلاس، آلبالو و آلو که خدا را شکر به دلیل شرایط رشد و نگه‌داری دارای کیفیت خوبی هستند و مشتری‌های زیادی دارند.

 

وی افزود: با توجه به اینکه به‌تنهایی نمی‌توانم این زمین‌های زراعی را آماده و کشت کنم بخشی از آن‌ها را به‌صورت اجاره به کشاورزان می‌دهم تا آن‌ها هم از سفره نانی بخورند و خدا را شکر من هم از این کار راضی هستم و امیدوارم خدا هم راضی باشد.

 

یکی دیگر از اقدامات این کشاورز نمونه ایجاد استخری طبیعی برای استفاده از آب باران است که وی در این مورد می‌گوید: چون در شهرستان نهاوند معمولاً نسبت به سایر نقاط استان بارندگی بیشتر است و آب حاصل از بارش معمولاً به هرز می‌رود با کمک ادوات کشاورزی استخر بزرگ طبیعی را ساخته‌ایم که حجم زیادی از آب را در دل خود ذخیره می‌کند.

 

سالکی گفت: در طول ماه‌های بارش، آب باران و برف در این استخر طبیعی ذخیره می‌شود و با این کار هم از هدر رفت آب جلوگیری می‌شود و هم در ماه‌هایی که آب کم است از آب این استخر استفاده می‌کنیم.

 

درزمانی که برای تهیه این گزارش به باغ‌های زیبای آقای سالکی رفتیم کارگران و کسانی که در باغ‌کار می‌کردند مشغول برداشت میوه "به " بودند در مورد باغ‌های میوه "به " از وی سؤال کردیم که وی گفت: از مجموع باغ‌های من حدود 6 هکتار مربوط به میوه خوشمزه "به " است و در هر هکتار حدود 15 تن میوه برداشت می‌کنم.

 

این کشاورز نهاوندی که بیش از 50 سال سن دارد در پایان به ما می‌گوید: خدا را شکر که خداوند بدن سالمی به من داده و من می‌توانم کارکنم و ازاین‌جهت خوشحالم که توانسته‌ام برای تعداد زیادی جوان حداقل اشتغالی ایجاد کنم تا نان حلالی به دست بیاورند و امیدوارم که جوانان اگر شرایطی دارند رو به کار کشاورزی بیاورند و از کار کردن نترسند.

 

به سراغ اکبر مولوی رفتیم که در حال بسته‌بندی میوه‌های "به " بود و میوه‌های باغ را از صاحب باغ خریده بود، وی به ما گفت: خوشبختانه چند سالی است که محصول باغ را از آقای سالکی می‌خریم و ما هم از این راه سودی نصیبمان می‌شود.