سمنوی نذری هدیه به مردم سوریه و عراق+تصاویر

مدیر آستان شاهزاده محمد و علی(ع) نهاوند گفت: هم‌زمان با نزدیک شدن به ایام اربعین حسینی نخستین محموله خشکبار شامل،نخود چی و کشمش، بیسگویت، میوه، حلوا و سمنوی نذری مردم نهاوند به ارزش 1میلیارد ریال شامل دو کامیون برای سوریه و عراق ارسال شد.

 

حجت‌الاسلام گودرز سیفی در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان در نهاوند اظهار داشت: نام کاروان اعزامی نذری مردم خیر و نوع دوست نهاوند با عنوان دوستاران حضرت رقیه و زینب(س) با هدف نابودی داعش و دشمنان جهان اسلام قبل و حین مراسم اربعین بین عزاداران حسینی و زینبی در دو کشور سوریه و عراق توزیع می شود.

 

وی گفت: نخستین محموله نذری روز گذشته راهی این دو کشور شد و کامیون های بعدی نیز در روزهای آینده اعزام می شوند که شامل انواع خوشکبار سیب و میوه تازه، سمنو و حلوای نذری افراد خیر و نیکوکار است که برای چندمین سال در بین عزادراران اربعین توزیع می شود.

 

سیفی افزود: بزرگترین سمنوی نذری جهان اسلام به وزن ۳۰ تن و در بیش از۳۰۰ هزار بسته بین مسیر پیاده‌روی و عبور زائران حسینی در داخل و خارج از مرزهای ایران عراق و سوریه توزیع می‌شود.

 

وی اظهار داشت: ازگذشته‌های بسیار دور تاکنون مردم نهاوند مراسم سمنوپزان را که یکی از سنت‌های قدیمی ایرانی و اسلامی است را برای احیای نام اهل‌بیت (ع) و به‌ویژه حضرت رقیه(س) و به نیت شفای مریض ها و برطرف شدن مشکلات مسلمین می پزند.
وی بیان کرد: به همین منظور بیش از 6 سال است که در سطح بسیار وسیعی با مشارکت 600نفر زن و مرد در نهاوند کار آماده‌سازی و طبخ بزرگ‌ترین سمنوی نذری جهان اسلام به وزن 30 تن آغازشده و دراین مدت از زمان شروع و آماده‌سازی همراه با آیین بزرگ ختم 313 میلیون صلوات وختم  5 میلیون سوره حمد به نیت مظلومه کربلا حضرت رقیه(س) است. 

 

سیفی افزود: هدف اصلی ما از آماده‌سازی و طبخ این نذری بزرگ رساندن پیام مظلومیت کودک سه‌ساله امام حسین (ع) و تمامی کودکان مسلمانی به شمر های زمانه و کوتا شدن دست داعش و تروریسم در عراق و سوریه است. 

 

وی اظهار داشت: در کنار پخت بزرگ‌ترین سمنوی نذری 30 تنی جهان اسلام بیش از 3 هزار کیلوگرم حلوی نذری نیز پخته و در ایستگاه‌های صلواتی مختلف در شهرستان و بین 300 هزار زائران حسینی در مسیرهای تردد به عتبات عالیات توزیع می‌شود.

 

مدیر آستان شاهزاده محمد و علی (ع) نهاوند عنوان کرد: هزینه این دو نذری بزرگ و تهیه میوه و خشکبار امسال بیش از 1میلیارد ریال است که از محل نذورات مردمی تأمین‌شده و برای آماده‌سازی آن از چند تن گندم مرغوب استفاده می‌شود.

 

سیفی گفت: برای پخت این سمنو و حلوای نذری بیش از 70 دیگ و پاتیل بزرگ در نظر گرفته‌شده که در مراسم سمنو و حلواپزان 350 نفر به‌ عنوان کارگر و آشپز فعالیت می‌کنند و 250 نفر نیز در کار توزیع سمنوها که دربسته‌های یک‌بارمصرف قرار می‌گیرند مشارکت می‌کنند.

 

تولیت آستان شاهزاده محمد و علی نهاوند افزود: دو ایستگاه صلواتی در نهاوند و فیروزان و چندین ایستگاه و استراحت گاه در داخل خاک عراق دائر کرده اند و در حال حاضر بیش از 400 هزار عدد بسته خوراکی شامل کیک، سمنو و حلوای نهاوند و 2 تن خشکبار و میوه آماده ارسال به ایستگاه های صلواتی نهاوند در کشور عراق و سوریه هستند.

 

 

 

سمنوی نذری هدیه به مردم سوریه و عراق

 

سمنوی نذری هدیه به مردم سوریه و عراق

 

سمنوی نذری هدیه به مردم سوریه و عراق

 

سمنوی نذری هدیه به مردم سوریه و عراق

 

سمنوی نذری هدیه به مردم سوریه و عراق