کلاهبرداری با فروش کالا در گروه ها و کانال ها

گروه اقتصادی – دنیای مجازی و خرید و فروش اینترنتی چند سالی است که در کشور ما نیز گسترش یافته و بسیاری از کاربران ترجیح می دهند به صورت آنلاین مایحتاج خود را خریداری کنند.

 

به گزارش افکارنیوز، خرید اینترنتی به منظور دسترسی آسان به کالا و خدمات و بدون صرف وقت و ... می تواند تاثیر مثبتی در میزان ترددها و سفرهای درون شهری و همچنین کاه شمیزان ترافیک داشته باشد البته به شرطی که مرجع ارائه خدمات صداقت را پیشه کار خود کند.

 

برخی از کاربرانی که اقدام به خرید و فروش لوازم خانه و یا لباس در گروه ها و کانال های مختلف تلگرام کرده اند، مورد سوء استفاده قرار گرفته اند به طوری که یا پس از پرداخت هزینه های مورد نظر نظیر قیمت کالا و هزینه ارسال و پیک یا کالایی دریافت نکرده اند و یا کالای مود نظر نامرغوب، دست دوم، معیوب و ... بوده است.

برای نمونه سحر علیزاده بانویی که اکثر خریدهایی خود را به صورت آنلاین از طریق گروه ها و کانال های تلگرامی انجام می دهد در این باره گفت: بسیاری از گروه ها کالاهایی با قیمت های کمتر از بازار را تبلیغ می کنند و این مسالع سبب می شود تا مخاطبان برای خرید کالا ترغیب شوند.

وی افزود: بسیاری از این گروه ها برای فرستادن کالا ابتدا شماره حسابی را ازائه می دهند که باید هزینه کالای مورد نظر و ارسال آن پرداخت شود و پس از فرستادن عکس فیش ارسالی اقدام به ثبت سفارش و در نهایت ارسال کالا می کنند.

وی تصریح کرد: بنده یک بار اقدام به خرید یک لباس شب به قیمت 500 هزار تومان از طریق یک یاز کانال های تلگرامی کردم و پس از پرداخت هزینه، کالا برایم ارسال شد اما مدل آن با عکسی که در کانال تبلیغ شده بود زمین تا آسمان تفاوت داشت و مدیران کانال به هیچ عنوان زیر بار این مساله نرفتند و بنده 500 هزار تومان بابت کالایی پرداخت کردم که اصلا مرغوب نبود.

وی درباره اینکه آیا توانست این ضرر را جبران کند یا خیر توضیح داد: ، خیر مدیر گروه زیر بار مساله نرفت و بنده ضرر مالی کردم و نتوانستم کاری انجام دهم.

در مواجهه با کلاهبرداری های این چنینی بسیاری از کاربران نمی دانند چه اقداماتی انجام دهند و پس از مدتی بی خیاب دنبال کردن موضوع می شوند و در این میان ضرر مالی می کنند در حالی که می توانند از طریق مراجع انتظامی و قضایی سوء استفاده کنندگان اینترنتی را شناسایی کرده و به حق و حقوق قانونی خود دست یابند.

برای نمونه چندی پیش نیز یک آقایی در یکی از شهرها اقدام به خرید لباس از شبکه‌های اجتماعی موبایلی کرده بود که پس از تحویل لباس، جنسی متفاوت با مورد خریداری شده تحویل گرفته است که با تماس با فروشنده، وی تحویل کالا با جنس متفاوت را انکار کرده است.

این مساله سبب شده بود تا این کاربر به پلیس فتا شکایت کرده وخواستار پیگیری این کلاهبرداری شود و سرانجام با پیگیری های پلیس مدیر گروه دستگیر شده بود و ابتدا منکر هرگونه سوء استفاده و تحویل جنس نامرغوب شده بود اما با مشاهده مدارک و مستندات لب به اعتراف گشود و به جرم خود اعتراف کرد.

لازم است کاربران اینترنتی و علاقه مندان شبکه های اجتماعی دقت بیشتری در استفاده از خدمات این گروه ها نجام دهند زیرا با توجه به اینکه بسیاری از گروه ها و کانال ها فاقد دفاتر فروش هستند و به صورت آنلاین کار می کنند احتمال سوء استفاده و کلاهبرداری از سوی آنها نیز افزایش می یابد بنابراین بهتر است به راحتی اعتماد نکرده و از گروه هایی خرید انجام دهند که وجه کالا را در منزل و پس از رویت کالا دریافت می کنند این چنین می توان از خرید کالاهای نامرغوب، معیوب و دست دوم و ضررهای مالی جلوگیری کرد.