سود هنگفت دلالان مکمل های ورزشی

گروه ورزشی- بسیاری از مواد و مکمل های موجود در بازار از طریق قاچاق وارد کشور شده و وزارت بهداشت سلامت آنها را به هیچ عنوان تایید نکرده است.

به گزارش افکارنیوز، یکی از بزرگ ترین دغدغه های جوانان امروز، به ویژه بدنسازان و ورزشکاران، بالا بردن کارآیی و انرژی بدنشان است که سپری کردن مدت زمان طولانی در باشگاه های ورزشی می تواند مطمئن ترین راه این قشر برای رسیدن به هدفشان باشد.

اما امروزه برای رسیدن به چنین نتیجه ای راه های میانبر بسیار زیاد دیگری هم به وجود آمده است. یکی از این راه ها که برخی از افراد تصور می کنند تنها راه موجود است استفاده از برخی داروهاست که به نام مکمل های ورزشی معروف شده اند.

تصاویری که برای تبلیغ مکمل های ورزشی استفاده می شوند معمولا افراد را به اشتباه می اندازد چرا که همیشه در آگهی ها از مدل های خوش اندام و قوی هیکل استفاده می کنند. باید همواره به خاطر داشت که هدف مبلغین صرفا بالا بردن میزان فروش مکمل هاست و شرکت های تولید کننده مکمل نیز وانمود می کنند راه حل آسان و سریع ، استفاده از محصولات تولیدی آنها است.

با توجه به آمار سوء مصرف داروهای استروئیدی در جوانان باید از عوارض این داروها جوانان را آگاه کرد.

با وجود اینکه تعرفه ورود مکمل ها به کشور بسیار پائین و حدود چهار درصد است اما قاچاق آن به کشور در سطح بسیار وسیعی انجام می گیرد.

مکمل های قاچاق غالبا تقلبی بوده و از کیفیت پایینی برخوردار هستند و عوارض جانبی استفاده از این مکمل ها بسیار زیاد است.

مکمل های ورزشی به صورت فله ای از کشورهای عربی وارد می شوند و دلالان و قاچاقچیان با افزودن یکسری مواد مثل آرد و نشاسته کیفیت مکمل ها را پایین آورده و به نوعی سود حاصله از فروش این کالاها را برای خود افزایش می دهند.

بزرگ ترین عامل گرانی این گونه مواد دخالت واسطه ها و دلالان است چرا که تا این مکمل ها به دست مصرف کننده برسند معمولا دو تا سه دست جا به جا می شود و هر واسطه بین 10 تا 15 هزار تومان سود به جیب می زند. با یک حساب سرانگشتی می توان نتیجه گرفت که مکمل با دو تا سه برابر قیمت به دست مصرف کننده می رسد و دلالان سود هنگفتی را نصیب خود می کنند.

 

قاچاق 20درصدی مکمل های ورزشی به کشور

بر اساس گفته های دکتر رسول دیناروند، رئیس سازمان غذا و دارو درصد قاچاق درحوزه مکمل های غذایی به ویژه در مکمل های ورزشی و پرورش اندام بسیار بالاتر از داروست.

وی گفته است؛ با وجود انجام فعالیت های فراوان مبنی بر اینکه محصولات معتبر مکمل های غذایی امکان ورود به کشور داشته باشند اما هنوز درصد قاچاق در این حوزه بسیار بالاتر از دارو بوده و در حدود 20 درصد است .

وی تاکید کرده است: این در حالی است که  1 تا 5 درصد داروها به صورت قاچاق وارد می شوند.

به اعتقاد وی، مبارزه با قاچاق چند وجه دارد که شامل اصلاح قوانین برای تولید است، در این باره نباید کاری کنیم تا کسانی که قانونی کار می کنند دچار مشکل شوند و سپس تعرفه ها به گونه ای اصلاح شود که حمایت از تولید داخل صورت گیرد و واردات قانونی با قاچاق جایگزین نشود.

دیناروند خاطر نشان کرده است: با درگاه اینترنتی سازمان غذا و دارو در سال 95 عرصه برای ورود قاچاق دارو و مکمل تنگ خواهد شد.

امید است تا پایان سال دولت و وزات بهداشت بتوانند با استفاده از درگاه اینترنتی سازمان و غذا و دارو مانع ورود مواد و مکمل های ورزشی قاچاق به کشور شده و بدین صورت سلامت کامل به باشگاه های ورزشی بازگردد.