10 تغییر در لیست جدید اسکوچیچ

 اسامی نفرات اردوی تیم ملی برای بازی با ازبکستان و مالی اعلام شد. دو بازی دوستانه که در دستور کار تیم ملی برای هماهنگی بیشتر بازیکنان قرار گرفت تا بازیکنان با ایده‌های دراگان اسکوچیچ آشنا شوند. لیست اولیه مربی کروات همه را شگفت‌زده کرده و تغییرات زیادی نسبت به ملی‌پوشان گذشته دارد. مربی کروات تیم ملی به نظر می‌رسد از همین ابتدای کار قصد پوست‌اندازی در تیم ملی را دارد و با جمعی از جوانان برای بازی‌های حساس آماده می‌شود. می‌خواهیم به تغییرات لیست تیم ملی نگاهی بیندازیم.

گلر شماره یک تیم ملی قربانی کرونا شد
علیرضا بیرانوند ، گلر شماره یک تیم ملی در سال‌های اخیر، در کمال تعجب به اردوی تیم ملی دعوت نشد و از اولین اردوی تیم اسکوچیچ جا ماند. بهترین دروازه‌بان آسیا در سال‌های اخیر به دلیل شیوع کرونا دیر به تمرینات آنتورپ رسید و به همین دلیل فعلاً نیمکت‌نشین است. در این شرایط اسکوچیچ ریسک نکرد و به جای بیرانوند نیمکت‌نشین، امیر عابدزاده سرحال و آماده را به اردو تیم ملی فراخواند.

آیا پای دلایل غیرفنی در میان است؟
شاید برای عدم دعوت هر بازیکنی یک دلیل منطقی وجود داشته باشد، اما غیبت وریا غفوری و رامین رضاییان در پست دفاع راست را نمی‌شود با دلایل منطقی توجیه کرد. کاپیتان استقلال در یک سال اخیر همیشه جزو بهترین‌های تیمش و لیگ برتر ایران بوده و از طرفی رامین رضاییان هم در قطر می‌درخشد. رامین برابر پرسپولیس نشان داد از بازیکنان تیم یحیی آماده‌تر است، اما در اقدامی شوکه‌کننده نه او و نه وریا به تیم ملی دعوت نشدند تا شاهد حضور صادق محرمی و سیامک نعمتی در لیست تیم ملی باشیم.

آیا رئیس سابق فدراسیون فوتبال مانع دعوت شجاع بود؟
در قلب خط دفاع تیم ملی آماده‌ترین بازیکن این روز‌های فوتبال ایران بالاخره به تیم ملی دعوت شد. شجاع خلیل زاده جای پورعلی‌گنجی را گرفت که در لیگ چین روز‌های خوبی را سپری می‌کند و عدم حضور او در لیست تیم ملی خودش جای سؤال دارد، اما دعوت نشدن شجاع هم در سال‌های مدیریت تاج کمی عجیب بود. ابتدا می‌گفتند کی‌روش از شجاع خوشش نمی‌آید، اما ویلموتس سفارشی بازیکن‌دعوت‌کن هم شجاع را نخواست تا دست‌هایی از پشت پرده مانع حضور او در تیم ملی شوند. در این پست یک مهمان جوان هم داریم که عارف غلامی است و جای سیاوش یزدانی را نسبت به لیست قبلی تیم ملی گرفته است. عارف بیشتر از سیاوش برای استقلال به میدان رفت و در زمان مصدومیت او نشان داد توانایی بالایی دارد. حالا عارف جلوتر از چشمی، دانشگر و یزدانی مدعی به پیراهن تیم ملی رسیده و بعد اخراج از تیم امید بالاخره جواب تلاش بی‌وقفه خود را گرفت.

علامت سؤال بزرگ در لیست اسکوچیچ
مجتبی نجاریان در حالی به اردوی تیم ملی دعوت شد که نامش در لیست مدافعان قرار دارد. دفاع راست تیم امید که در تیم نکونام هافبک راست بازی می‌کند، به اردوی تیم ملی فراخوانده شد تا جای محمد نادری را بگیرد. دفاع چپ جوان پرسپولیس برای بازی در بلژیک نتوانست پرسپولیس را در بازی‌های آسیایی همراهی کند و دوری او از بازی‌ها دلیل محکمی برای کنار گذاشتنش است، اما اینکه چطور قرار است جای یک دفاع چپ را نجاریان پر کند، باید از اسکوچیچ پرسید.

امید رفت، امید آمد
طبق قانونی نانوشته از نیوتن امید از تیم ملی ایران نمی‌رود، فقط از شکلی به شکل دیگر تغییر می‌کند. امید ابراهیمی که در آغاز لیگ قطر ستاره تیمش بود، به اردوی تیم ملی دعوت نشد تا نورافکن چندپسته و جوان برای حضور در تیم ملی به اردو اضافه شود.

شما سامان را کی دیدید؟
عدم دعوت از مسعود شجاعی خیلی جای تعجب ندارد. او در بازی آخر تیم ملی اخراج شد و در بازی بعدی محروم است ولی چطور سامان قدوس به جای او دعوت شد هم جای سؤال دارد. سامان یکی از بهترین استعداد‌های فوتبال ایران است که در اروپا پرورش یافته و از نظر فنی می‌تواند جزو ۱۱ نفر اصلی تیم ملی باشد، اما لیستی که بازیکنان آماده در آن به نیمکت‌نشین‌ها ترجیح داده شدند، چرا نام بازیکنی در آن قرار گرفته که اصلاً بازی نمی‌کند؟ ما که آخرین نمایش درخشان قدوس را به یاد نداریم، اما چه تصوری از این بازیکن وجود دارد که با این شرایط به تیم ملی دعوت می‌شود را باید از سرمربی تیم ملی پرسید که نمایش درخشان او را کجا دیده و قدوس را به تیم ملی دعوت کرده است.

سوپراستار‌های لیگ برتر بخش جذاب لیست دراگان
دیدن نام قایدی و ترابی در لیست تیم ملی کمی دلگرم‌مان می‌کند. بهترین‌های لیگ نوزدهم جای انصاری‌فرد و محبی را در تیم ملی گرفتند که انتخابی قابل دفاع است و جز محبی و انصاری‌فرد بعید به نظر می‌رسد کسی از این تصمیم راضی نباشد.

تکراری‌های لیست
محمد رشیدمظاهری، پیام نیازمند، محمدحسین کنعانی‌زادگان، سیدمجید حسینی، میلاد محمدی، احسان حاج صفی، وحید امیری، علی قلی‌زاده، احمد نوراللهی، علی کریمی، کاوه رضایی، سردار آزمون و مهدی طارمی ۱۳ بازیکنی هستند که در آخرین اردو زیر نظر مارک ویلموتس هم به تیم ملی دعوت شده بودند و نام آن‌ها در این لیست تکرار شد.

عدم دعوت از بازیکنانی که در لیگ‌های عربی به میدان می‌روند از نکات جالب لیست دراگان اسکوچیچ است. ۱۰ تغییر در تیم ملی آن هم با اهداف جوانگرایی در این مقطع حساس کمی شبیه قمار می‌ماند، اما بذر موفقیت‌های آینده را امروز کاشتن بهتر از این است که بدون ثمره امروز به مرحله بعدی مقدماتی جام جهانی صعود کنیم.