استقلالِ متحول شده به‌دنبال جبران فصل قبل

قبل از پیگیری مجدد لیگ قهرمانان آسیا در قطر، استقلال چند بازیکن جدید جذب کرد ولی به واسطه بسته شدن پنجره نقل و انتقالات این باشگاه، اجازه ثبت قرارداد آنها و استفاده از این نفرات در قطر صادر نشد. اتفاق بسیار تلخی که شاید اگر رخ نمی‌داد، آبی‌پوشان ایرانی در مصاف با حریفان آسیایی خود نتایج بهتری کسب می‌کردند به ویژه آنکه دقیقاً در همان پست‌هایی که بازیکن خریده بودند اما نتوانستند استفاده کنند، ضربات بسیار سنگینی را متحمل شدند. دقیقاً برعکس ماجرایی که برای پرسپولیس اتفاق افتاد. بازیکنان جدید در قطر برای یحیی گل‌محمدی به معنای واقعی کلمه شاهکار کردند. حامد لک دروازه این تیم را بیمه کرد، عیسی آل‌کثیر در خط حمله فوق‌العاده بود، علی شجاعی کاملاً امیدوارکننده نشان داده و... 

در واقع یکی از تفاوت‌های استقلال و پرسپولیس در عرصه پیکارهای آسیایی همین بهره‌گیری از مردان تازه‌نفس بود که خودش را به معنای واقعی کلمه نشان داد.

در انتظار تحول

یکی از مشکلاتی که استقلال طی چند فصل گذشته همواره با آن دست و پنجه نرم کرده و لطمات بسیار قابل ملاحظه‌ای را نیز از این بابت پذیرا شده است، عدم هماهنگی نفرات در هفته‌های آغازین و امتیازات فوق‌العاده زیادی است که به همین خاطر از دست می‌دهد. فارغ از اینکه چه کسی هدایت آبی‌پوشان را برعهده داشته، استقلال در فصل‌های اخیر همیشه لیگ را بد آغاز کرده و بازیکنان جدیدی که به خدمت گرفته، یا اساساً کارایی لازم را نداشته‌اند یا اینکه زمان قابل ملاحظه‌ای صرف هماهنگی آنها با نفرات قدیمی شده ولی این بار دیگر نباید چنین اتفاقی رخ دهد. اگر می‌خواهیم استقلال را با محمود فکری متحول‌شده ببینیم، باید از همان شروع مسابقات نقش بسیار قابل ملاحظه‌ای را برای بازیکنان جدید قائل شویم و این انتظار را از کادر فنی داشته باشیم که به بهترین شکل ممکن از آنها بازی بگیرند. البته باید جانب انصاف را رعایت کرده و این مسئله را نیز خاطرنشان کرد که قبل از هر اقدامی مدیریت باشگاه باید زمینه برای حل مشکل پنجره نقل و انتقالات را فراهم کند تا محمود فکری و دستیارانش بدانند چه سرمایه‌هایی در اختیارشان قرار می‌گیرد.

از دروازه تا میانه میدان

اگر فرض را بر این بگذاریم پنجره نقل و انتقالات استقلال همین امروز باز می‌شود، بر اساس پست بازیکنانی که تاکنون با این باشگاه قرارداد داخلی منعقد کرده‌اند، می‌توان گفت استقلال فعلاً کاری به خط آتش خود نداشته و می‌خواهد سایر خطوط را تقویت کند. محمدرشید مظاهری قطعاً می‌تواند رقیب بسیار جدی برای حسین حسینی در قفس توری آبی‌ها باشد و تعداد قابل ملاحظه‌ای از کارشناسان معتقدند اصلاً توانایی مظاهری برای شماره یک شدن بیشتر از حسینی است. سیداحمد موسوی و محمدحسین مرادمند نیز بازیکنانی هستند که قرار شده فصل آینده به تقویت خط دفاعی آبی‌پوشان پایتخت کمک کنند. قطعاً موسوی می‌تواند جانشین خوبی برای وریا غفوری باشد و مرادمند نیز باید ضعف استقلال در عمق خط دفاعی را به حداقل برساند. البته در میان بازیکنان تازه به خدمت گرفته شده، مهدی مهدی‌پور نیز توانایی بازی کردن در پست دفاع وسط را دارد. به این نفرات باید بابک مرادی را هم اضافه کرد که احتمالاً در استقلال مدل ۹۹ تحت عنوان هافبک راست به کار گرفته خواهد شد. ضمن اینکه متین کریم‌زاده هم از پارس جنوبی به استقلال پیوست که دفاع چپ است.

جبران فصل قبل

تحت هیچ شرایطی نمی‌توان این حقیقت را کتمان کرد که استقلال با هدایت استراماچونی فوق‌العاده زیبا و بابرنامه بازی می‌کرد. نمایشی که موجب شد آبی‌پوشان پس از مدت‌ها دوباره طعم صدرنشینی در لیگ برتر را بچشند ولی فراموش نکنیم همین استقلال در شش هفته آغازین فصل قبل به معنای واقعی کلمه ضعیف و ناهماهنگ بود (حداقل در امر نتیجه‌گیری که فوق‌العاده ضعیف بود) و دربی را نیز واگذار کرد. مهم‌ترین دلیل وقوع چنین اتفاقی، ناهماهنگی بازیکنان و اوج نگرفتن نفراتی همچون شیخ دیاباته بود. مسئله بسیار مهمی که باید برای محمود فکری درس عبرت فوق‌العاده مهمی تلقی شود و با وجود وقت کم، از همین حالا اساس کار خودش را بر پایه هماهنگ کردن نفرات استوار کند. بدون شک  اگر استقلالی‌ها با یکدیگر هماهنگ شوند، بخش قابل ملاحظه‌ای از مشکلات تاکتیکی آنها حداقل به صورت موقت مرتفع خواهد شد.