جنگ تمام عیار عراق و بحرین برای صعود

مهم‌ترین بازی‌های ملی در آسیا، مقدماتی جام جهانی ‌ و جام ملت‌های آسیاست که در این مرحله به صورت مشترک برگزار می‌شود. ایران در گروه سوم بازی‌ها با یک بازی کمتر در جایگاه سوم قرار دارد و سهمیه حضور در مرحله سوم مقدماتی جام ملت‌های آسیا را کسب می‌کند اما برای حضور در مرحله بعدی مقدماتی جام جهانی ‌ باید در گروهش اول شود یا در بین تیم‌های برتر دوم رقابت‌ها قرار گیرد که برای رسیدن به رتبه اول در این گروه ایران باید در دور برگشت بازی‌ها هر ۴ بازی باقی‌مانده را با برد پشت‌سر بگذارد. این بازی‌ها قرار بود در ابتدای سال جاری ادامه پیدا کند اما با توجه به گسترش ویروس کرونا در سراسر جهان این رقابت‌ها به تعویق افتاد و بعد از حدود یک سال تیم‌ها برای ادامه این رقابت‌ها آماده می‌شوند. همان‌طور که می‌دانید تیم ملی ایران در همین راستا تغییراتی در کادر فنی خود ایجاد کرد و در دو بازی دوستانه به مصاف ازبکستان و بوسنی رفت که در هر دو بازی به برد رسید تا با آمادگی کامل در ادامه رقابت‌های مقدماتی جام جهانی‌ شرکت کند اما رقبای اصلی ایران در این مرحله بیکار نبودند و آنها هم رؤیای حضور در جام جهانی‌ را دارند. بیایید نگاهی به روند آماده‌سازی رقبای تیم ملی بیندازیم. 

خبری از کامبوج نیست 
بازی با کامبوج یکی از خاطره‌انگیزترین بازی‌های تاریخ ملی فوتبال ایران بود. رقابتی که خانم‌های ایرانی برای اولین بار به طور رسمی پا به ورزشگاه آزادی گذاشتند و یک بازی ملی را از نزدیک تماشا کردند. رقیبی که در بازی رفت ۱۴ گل خورد در قعر جدول با یک امتیاز حضور دارد اما برای دور برگشت برنامه‌ای ندارد و بعد از شیوع کرونا حتی یک بار هم به میدان نرفته است و باید روی یک برد پرگل دیگر برابر این تیم حساب کنیم. 

هنگ‌کنگ در مبارزه با کرونا
هنگ‌کنگی‌ها بیشتر از فوتبال به سلامتی خود اهمیت می‌دهند. در این کشور قوانین محدود کننده‌ای حاکم است و اجازه نمی‌دهد تیم ملی این کشور برای بازی‌های دوستانه برنامه‌ریزی کند. البته هنگ‌کنگ رقیب جدی در این گروه به حساب نمی‌آید اما می‌توانست با امتیاز گرفتن از بحرین و یا عراق شانس صعود ما را بیشتر کند. 

بحرین دیرهنگام و پرقدرت برگشت
بحرینی‌ها دور اول فرصت فیفا برای بازی‌های دوستانه در ماه گذشته را از دست دادند اما در این دور سه بازی دوستانه در نظر گرفتند. آنها ابتدا تاجیکستان را با یک گل شکست دادند، سپس لبنان را سه بر یک بردند و در نهایت برای آخرین دیدار این دور از بازی‌های دوستانه به مصاف امارات می‌روند. بحرینی‌ها دیر شروع کردند اما پرقدرت بازگشتند و با بازی‌های بیشتر نسبت به سایر تیم‌ها می‌توانند خیلی زود آمادگی گذشته را به دست‌ آورند. 

عیار عراق به زودی مشخص می‌شود
عراق هم مثل بحرین دیر شروع کرد اما بازی‌های سطح بالایی در آسیا برای خود تدارک دیده است. آنها در بازی اول با اردن به تساوی بدون گل رضایت دادند که با بازی‌های خوب در گروهش رقابت نزدیکی با استرالیا و کویت برای صعود به مرحله نهایی مقدماتی جام جهانی دارد. عراقی‌ها این هفته یک بازی دوستانه دیگر هم برابر ازبکستان برگزار می‌کنند که اهمیت بیشتری نسبت به بازی با اردن دارد چون ایران ماه گذشته به مصاف ازبکستان رفته و نتیجه این بازی می‌تواند آمادگی عراق را به ما نشان دهد. 

عراق و بحرین برابر ایران نیاز به یک تساوی دارند و در این صورت به حضور در مرحله بعدی مقدماتی جام جهانی‌ امیدوار می‌شوند. آنها ایران را یک بار برده و انگیزه فراوانی برای صعود از گروه سوم دارند که این موضوع کار را برای ما سخت‌تر می‌کند. ادامه رقابت‌ها قطعاً بدون حضور تماشاگران خواهد بود و هنوز معلوم نیست AFC اجازه میزبانی به ایران بدهد و همین اتفاقات انگیزه رقبای ایران را بیشتر می‌کند. عزم عراق و بحرین برای صعود از گروه C جزم شده و اگر غیر از این بود شاهد بازی‌های دوستانه این تیم‌ها نبودیم.