چه کسی لایق کسب جایزه بهترین بازیکن و سرمربی سال اروپا است؟

روز گذشته یوفا از نامزدهای بهترین بازیکن و سرمربی اروپا در فصل گذشته پرده برداشت. این جایزه قرار است پیش از قرعه کشی لیگ قهرمانان اروپا در فصل 2021-2022 به فرد برنده داده شود.

در هیئت انتخابی، 24 مربی حاضر در یورو 2020، 80 سرمربی حاضر در مرحله گروهی لیگ قهرمانان اروپا و لیگ اروپا در فصل 2020-2021 و 55 روزنامه نگار منتخب حضور داشتند و نامزدها به شرح زیر است:

نامزدهای بهترین بازیکن اروپا

*جورجینیو  (ایتالیا – چلسی)

* انگولو کانته (فرانسه – چلسی)

*کوین دی بروینه (بلژیک – منچسترسیتی)

*نامزدهای بهترین مربی اروپا

*پپ گواردیولا (منچسترسیتی)

*توماس توخل (چلسی)

*روبرتو مانچینی (تیم ملی ایتالیا)

در گزارش زیر می‌خواهیم به بررسی نامزدها و کیفیت آنها در فصلی که گذشت بپردازیم.

*بررسی عملکرد نامزدهای بهترین بازیکن سال اروپا

چه کسی لایق کسب جایزه بهترین بازیکن و سرمربی سال اروپا است؟

در این لیست نام 2 بازیکن از چلسی دیده می‌شود که در خط میانی نقش مهمی ایفا کردند. جورجینیو و کانته با ایجاد زوج قدرتمند در خط میانی چلسی باعث شدند تا تیم توخل به یکی از قدرت‌های بزرگ اروپا بدل شود و بتواند منچسترسیتی را در فینال لیگ قهرمانان اروپا شکست دهد. جورجینیو در تیم ملی ایتالیا نیز این روند مثبت و فوق العاده خود را ادامه داد و توانست در یورو 2020 نیز به قهرمانی دست یابد و این تیم را پس از 53 دوباره قهرمان اروپا کند.

از طرفی دیگر، کوین دی‌بروینه نیز یکی از مهره‌های تاثیر گذار پپ گواردیولا در قهرمانی لیگ برتر انگلیس و نایب قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا بود. این بازیکن باعث شد تا سیتیزن‌ها به یک غول بزرگ در اروپا بدل شوند و بتوانند پاری سن ژرمن را به راحتی شکست دهند. دی‌بروینه در فینال لیگ قهرمانان اروپا با برخورد شدید به آنتونی رودیگر مصدوم شد و نتوانست منچسترسیتی را برای رسیدن به مقام قهرمانی لیگ برتر انگلیس یاری دهد. او البته در یورو 2020 نیز نمایش خوبی داشت ولی باز هم ناکام ماند و در برابر ایتالیا شکست خورد از دور مسابقات کنار رفت.

نکته جالب از نامزدهای نهایی بهترین بازیکن اروپا، نبود حتی یک مهاجم در جمع آنهاست. همیشه مسی یا رونالدو به عنوان مهاجم اصلی و گلزن بزرگ در این لیست قرار داشتند ولی امسال نامزدهای نهایی از بین بازیکنان به اصطلاح کارگر و بازی‌ساز انتخاب شده است.

کوین دی بروینه در بازی نهایی لیگ قهرمانان اروپا به شدت مصدوم شد و از بازی بیرون رفت

دی‌بروینه در فصل گذشته 40 بازی برای منچسترسیتی انجام داد و توانست آمار 10 گل و 18 پاس گل را به ثبت رساند. او در کنار «ایلکای گوندوغان» یکی از تاثیرگذارترین بازیکنان پپ گواردیولا بود. در یورو 2020 نیز با پیراهن تیم ملی بلژیک 4 بازی انجام داد و توانست آمار یک گل و 2 پاس گل را از خود به جا گذارد.

انگولو کانته در فصل گذشته 48 بازی برای چلسی انجام داد. او تنها 3 پاس گل داد ولی در خط میانی برای قدرتمندتر کردن خط دفاعی کاری شگفت‌انگیز به اجرا گذاشت.ستاره ریزنقش فوتبال اروپا در فصل گذشته در 30 بازی برای چلسی در لیگ برتر انگلیس آمار 2.6 تکل در هر بازی، 2 قطع توپ در هر بازی، 0.9 دفع توپ در هر بازی را به ثبت رساند و توانست با نمره 6.86 به یکی از هافبک‌های برتر انگلیس نام گیرد.

جورجینیو نیز در فصل گذشته در 28 بازی برای چلسی آمار 2 تکل در هر بازی، 1.4 قطع توپ در هر بازی و 0.7 دفع توپ در هر بازی را به ثبت رساند و توانست با نمره 6.88 به یکی از بهترین هافبک‌های جزیره نام گیرد.

جورجینیو با کسب قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا و قهرمانی در یورو 2020 به نظر می‌رسد نزدیک‌ترین گزینه برای کسب عنوان بهترین بازیکن سال اروپاست. باید دید البته نظر 159 رای دهنده چه خواهد بود و در روز 4 شهریور چه بازیکنی این عنوان را بدست خواهد آورد.

جام قهرمانی یورو 2020 در دستان جورجینیو

سال گذشته رابرت لواندوفسکی با اختلاف و با قدرت توانست این عنوان را از آن خود کند. این بازیکن پس از مسی در رده پنجم بهترین بازیکنان سال اروپا ایستاد و نتوانست به لیست نهایی راه یابد. 

نفرات چهارم تا دهم لیست بهترین بازیکنان سال اروپا به شرح زیر است:

4- لیونل مسی (بارسلونا - آرژانتین) با 147 امتیاز

5- رابرت لواندوفسکی (بایرن مونیخ - لهستان) با 140 امتیاز

لواندوفسکی سال گذشته توانست عنوان بهترین بازیکن سال اروپا و بهترین مهاجم لیگ قهرمانان اروپا را از آن خود کند

6- جان لوییجی دوناروما (میلان - ایتالیا) با 49 امتیاز

7- کیلیان امباپه (پاری سن ژرمن - فرانسه) با 31 امتیاز

8- رحیم استرلینگ (منچسترسیتی - انگلیس) با 18 امتیاز

9- کریستیانو رونالدو (یوونتوس - پرتغال) با 16 امتیاز

10- ارلینگ برات هالند (دورتموند - نروژ) با 15 امتیاز

*بررسی عملکرد نامزدهای بهترین سرمربی سال اروپا

چه کسی لایق کسب جایزه بهترین بازیکن و سرمربی سال اروپا است؟

پپ گواردیولا، توماس توخل و روبرتو مانچینی به لیست نهایی بهترین مربی سال اروپا راه یافتند. سرمربیانی که در فصل گذشته توانستند حداقل یک جام کسب کنند و به مقام قهرمانی دست یابند. 

پپ گواردیولا فصل گذشته با منچسترسیتی قهرمان لیگ برتر انگلیس شد و توانست به فینال لیگ قهرمانان اروپا نیز راه یابد. اتفاقی که برای سیتیزن‌ها تاکنون رخ نداده بود.منچسترسیتی فصل گذشته حتی توانست به قهرمان جام اتحادیه دست یابد اما در نیمه نهایی جام حذفی دوباره مقابل چلسی شکست خورد و نتوانست به فینال این رقابت راه یابد.پپ گواردیولا سال گذشته در جمع بهترین‌ مربیان سال اروپا قرار نداشت و حالا باید امسال می‌تواند این جایزه را از آن خود کند.

توماس توخل فصل گذشته در میانه فصل جانشین لمپارد در چلسی شد و توانست سیستم تیم را کاملاً متحول کند. تیمِ بی‌جان چلسی یک‌مرتبه با هدایت نابغه آلمانی به یک غول قدرتمند در اروپا بدل شد. این تیم توانست فصل گذشته در لیگ قهرمانان اروپا برای بار دوم قهرمان شود و در جام حذفی به مقام نایب قهرمانی دست پیدا کند. آبی‌های لندن فصل گذشته در لیگ برتر انگلیس نیز به مقام چهارم راضی شدند. او در این فصل نیز توانست در سوپرجام اروپا مقابل ویارئال به برتری دست یابد و دومین جام خود را نیز بدست‌ آورد. به نظر می‌رسد با توجه به درخشش چلسی در بازی‌های اخیر شانس گرفتن او بیش از 2 سرمربی دیگر باشد.

روبرتو مانچینی تیمِ نابود شده ایتالیا توسط جان پیر ونتورا را در سال 2018 در دست گرفت و توانست در 3 سال این تیم را به قهرمان اروپا بدل سازد. او آتزوری را پس از 53 سال دوباره فاتح اروپا کرد و توانست به یکی از بهترین مربیان سال اروپا نام گیرد.

سال گذشته هانسی فیلک با اقتدار توانست بهترین مربی سال اروپا نام گیرد و یورگن کلوپ و یولیان ناگلزمان را پشت سر گذارد. امسال باید دید چه سرمربی می‌تواند این عنوان را از آن خود کند. 

اسامی نامزدهای چهارم تا دهم بهترین مربی سال اروپا را نیز در زیر مشاهده کنید.

4-اونای امری (ویارئال) با 64 امتیاز

5- دیگو سیمئونه (اتلتیکومادرید) با 29 امتیاز

6- آنتونیو کونته (اینترمیلان) با 19 امتیاز

7- گرت ساوت گیت (تیم ملی انگلیس) با 18 امتیاز

8- کریستوفر گالتیه ( لیل فرانسه) با 16 امتیاز

9- اوله گونار سولسشر (منچستریونایتد) با 14 امتیاز

10- کسپر هیولمند ( تیم ملی دانمارک) با 11 امتیاز