شوخی عجیب فیروز کریمی با شاگردانش

پس از مدت ها غیبت از سطح اول فوتبال ایران فیروز کریمی دوباره به عنوان سرمربی تراکتور این فرصت را دارد که هر هفته رو در روی مطبوعات قرار بگیرد. اگرچه او از مصاحبه های پیش از مسابقه چندان دل خوشی ندارد و آن را یک کار اضافی می‌داند اما به هر حال حضور خبرنگاران و دوربین ها فرصتی برای اوست تا صحبت هایی را به سبک خود با طرفداران فوتبال در میان بگذارد.

البته آقا فیروز از آن طنازی افراطی فاصله گرفته و کمی جدی تر با مطبوعات صحبت می‌کند. با این حال هر وقت که فرصتش پیش بیاید نمایندگان رسانه ها را با طنز موقعیت غافلگیر می‌کند از جمله سال گذشته که پس از بازی استقلال حرف های عجیبی را در نشست مطبوعاتی به زبان آورد.

شوخی عجیب فیروز کریمی با شاگردانش

این هفته پس از بازی استقلال و در نشست سازمان لیگ، آقا فیروز که در ابتدای مصاحبه با یک شانه جیبی مو های خود را برای صحبت مقابل دوربین ها مرتب کرده بود، در پاسخ به سوال یک خبرنگار درباره اینکه آن ویدئوهای مربوط به مسابقات فوتبال که توسط ساکت الهامی به یغما رفته بود چه سرنوشتی پیدا کرد گفت: الهامی با تهدید من، آن دو چمدان بزرگ فیلم را برگردانده. ما اثاث کشی داشتیم و من دیدم که از آن دو چمدان خبری نیست و فهمیدم که ساکت آنها را برده و با تهدید آنها را پس گرفتم.

اشاره کریمی به موضوعی است که ابتدا در دهه شصت و توسط برخی خبرنگاران ورزشی مطرح شد. اینکه فیروز کریمی یک گنجینه ویدئویی در اختیار دارد و در آنجاست که تمایز او با سایر مربیان مشخص می‌شود. او با تماشای تمرین های تیم های اروپایی و آنالیز جدی بازی های آنها چیزهای تازه ای را به مربیگری خود اضافه کرده و در فوتبال ایران یکه تازی می‌کند. این یک شایعه قابل باور بود به خصوص که کریمی با تیم پاس ظهوری ناگهانی و درخشان در فوتبال ایران داشت و به نظر می‌رسید کمتر مربی ای از نظر فنی یارای مقابله با وی را دارد.ارزش این شایعه البته در آن زمان برای کریمی دوچندان بود چرا که ما در دوره ای زندگی می‌کردیم که دسترسی چندانی به محتوای تصویری موجود نبود و مانده بود تا با تحولات حوزه ارتباطات فاصله ها به صفر برسد. پس این شایعه درست یا غلط در آن زمان کار می‌کرد و به‌درستی آقا فیروز  به عنوان یک مربی مدرن و صاحب فلسفه تاکتیکی روز به جامعه فوتبال معرفی می‌شد.

حالا چند دهه بعد از آن زمان و در شرایطی که کریمی تبدیل به یکی از مسن ترین مربیان لیگ برتر فوتبال ایران شده، صحبت درباره چمدان فیلم ها آن هم در شرایطی که همه ویدئو ها با کمترین زحمت در دسترس مربیان است نکته بدیعی است و البته بدیع تر صحبت های فیروز کریمی که از آن کمی بوی تحقیر هم به مشام می‌رسید. او با شنیدن کلمه "اثاث کشی" از سوال یک خبرنگار بلافاصله گفت که در حال حاضر ۵-۶ مربی در لیگ برتر فوتبال ایران مشغول مربیگیری هستند که اثاث کش های قابلی بودند.

او گفت که این مربیان زور بازوی فوق العاده ای داشتند و یخچال و فریزر و ماشین لباسشویی و تردمیل و ... را به سادگی جابجا می‌کردند و ادامه داد: خدا را شکر که این افراد حالا مربی شده‌اند و بهترین تیم های ایران را در اختیار دارند و هم خوب نتیجه می‌گیرند و هم خوب کار فنی انجام می‌دهند.

اشاره کریمی به این ۵-۶ نفر مشخص است که چه کسانی را مورد هدف قرار می‌دهد چرا که تقریبا به همین تعداد مربیانی در لیگ برتر مشغول مربیگری هستند که سابقه دستیاری و همکاری با سرمربی فعلی تراکتور را دارند. افراد علاقمندی که به مرور راه خود را در مربیگری پیدا کرده‌اند و از کریمی جدا شده‌اند.

آنها البته واکنشی به این صحبت های فیروز کریمی نداشتند اما اگر فقط بسیار خوشبین باشیم می‌توانیم از صحبت های آن روز کریمی چیزی به جز کنایه را بو بکشیم و آن را یک شوخی صمیمی صرف بدانیم؛ به خصوص که او با تاکید قابل توجه از کلمه "اثاث کش" استفاده کرد که شاید نکته ای در آن نهفته باشد.