انتقاد پیکسوت پرسپولیس از یحیی گل محمدی

پرسپولیس تهران پس از تساوی نومید کننده در دربی پایتخت در هفته نهم در دیدار مقابل تیم ته جدولی هوادار هم مساوی کرد اما این بار ۲ گل خورد! حسین عبدی کاپیتان سابق پرسپولیس که این بازی را به صورت کامل تماشا کرده نکات فنی زیادی در ذهن داشت و با ما درمیان گذاشت. پیشکسوت مؤدب و خوش صحبت پرسپولیس با نگرانی از ادامه لیگ و وضعیت تیم محبوبش حرف زد و ...

گفت‌وگو با حسین عبدی را در زیر بخوانید.

آقای عبدی می‌خواستیم نقطه نظرات شما را بی تعارف و بی پرده در خصوص بازی پرسپولیس برابر تیم «هوادار» بدانیم؟

لطفا و حتما قبل از هر چیز از قول من بنویسید اگر امروز حرفی می‌زنم از سر دلسوزی است. من عمرم را در این باشگاه گذراندم و از نوجوانان و جوانان بگیرید تا بزرگسالان پرسپولیس که پیراهن همه رده‌ها را پوشیدم. ۱۸ سال حدودا در پرسپولیس بودم که ۱۳ سال آن در تیم بزرگسالان توپ زدم. امیدوارم این صحبت‌های من به کسی برنخورد اما به نظر می‌رسد دست پرسپولیس از لحاظ تاکتیکی برای حریفان رو شده است.

انتقاد پیکسوت پرسپولیس از یحیی گل محمدی

بیشتر توضیح می‌دهید؟

مشکل اصلی که به نظرم یحیی گل محمدی و کادرفنی پرسپولیس نتوانسته هنوز حل کند پرسینگ حریفان است. رقیبان پرسپولیس بعد از بازی این تیم برابر الهلال عربستان متوجه شده اند اگر این تیم را از جلو پرس کرده و اجازه بازیسازی به مدافعان یحیی گل محمدی ندهند به موفقیت خواهند رسید.

یعنی تیم «هوادار» هم به لطف همین ضد تاکتیک مقابل پرسپولیس امتیاز گرفت؟

من به جرأت می‌گویم در نیمه اول تفاوتی بین تیم ته جدولی هوادار و تیم مدعی پرسپولیس ندیدم! به نظرم شانس با پرسپولیس یار بود که مقابل این تیم به تساوی رسید.

البته یک گل هوادار هم طبق اعتراف مهاجم این تیم با دست به ثمر رسید؟

اصلا کار پرسپولیس نباید به این گل می‌کشید. تیم قابل احترام هوادار ۸ هفته فقط ۲ گل زده بود و در این بازی ۲ گل زد که یکی هم هند بود اما منظور من مشکلات موجود پرسپولیس در حالت دفاعی است.

البته کادر فنی پرسپولیس بارها گفته اند از دست دادن محمد حسین کنعانی زادگان و احمد نوراللهی کار این تیم را دچار مشکل کرده است؟

من این حرف را قبول ندارم. اینجا پرسپولیس است و همیشه بازیکنانی رفته و بازیکنانی جایگزین شده اند. در گذشته محمد پنجعلی، ناصر محمدخانی، حمید درخشان، علی دایی، افشین پیروانی، نادرمحمدخانی، محمد خاکپور، بهروز رهبری فرد، علی کریمی‌و... خیلی‌ها رفتند اما مگر پرسپولیس در جا زد؟ باید جانشین ساخت یا اگر این کار سخت است جایگزین مناسب خرید. من چون کنار تیم نیستم نمی‌دانم این بازیکنان جدید چگونه خریداری شدند اما این را می‌دانم خوردن ۲ گل از تیم پایین جدولی هوادار ربطی به مشکل مدیریتی باشگاه پرسپولیس یا جدایی نوراللهی و حتی کنعانی زادگان ندارد. الان هفته نهم است و ناهماهنگی بازیکنان هم توجیه مناسبی ندارد. البته بگویم نشستن و نظر دادن همیشه راحت است و من نمی‌خواهم دوستانم در کادرفنی پرسپولیس تصور کنند حسین عبدی هم کنار گود نشسته و... اما یکسری مسائل در فوتبال مشخص و بدیهی است.

مشکلات مدیریتی تأثیر منفی ندارد؟

من نمی‌گویم ندارد اما الان پرسپولیس سرپرستی دارد که از تمام اختیارات یک مدیرعامل برخوردار است. مگر همین مدیریت قرارداد یحیی گل محمدی و کادرفنی پرسپولیس را تمدید نکرده است؟ مگر طلب‌های پارسال را تسویه نکرده یا اینکه امکانات شامل زمین، هتل، پرواز یا موارد مورد نیاز دیگر را فراهم نمی‌کند؟

شاید منظور بسته ماندن پنجره پرسپولیس، عدم خرید بازیکنان خارجی مناسب یا پرداخت فقط ۲۰ درصد درفصل جاری باشد؟

شما چه زمانی را سراغ دارید که پرسپولیس از این مشکلات نداشته باشد؟ یک زمانی ما سالی ۱۰ هزار تومان هم دستمزد نمی‌گرفتیم! مدیرانی را می‌شناسم که حتی صلاحیت عکس انداختن کنار تیم پرسپولیس را نداشتند اما مدیرعامل این باشگاه شدند و این مسائل در این تیم طبیعی است. در پرسپولیس همیشه همه برای هوادار و نشاندن لبخند روی لب مردم کار کرده و می‌کنند. من زمانی که در انگلیس بودم و در کلاس‌های مربیگری شرکت داشتم، یک نصیحتی از فابیو کاپلو شنیدم که شاید به درد دوست خوبم یحیی گل محمدی هم بخورد.

کاپلو به شما چه گفت یا چه نصیحتی کرد که به درد یحیی گل محمدی بخورد؟

فابیو کاپلو به ما می‌گفت در کوچه و خیابان حرف مردم عادی را هم بشنوید. اگر درست بود بردارید و استفاده کنید چون ممکن است مردم معمولی هم چیزهایی را ببینند که شما مربیان نمی‌بینید. باید گوش‌های تیزی داشته باشید و همه چیز را بشنوید. حرف‌های به درد نخور را هم دور بریزید. حالا به نظرم یحیی گل محمدی نیز باید بداند در چه شرایطی کار می‌کند و همه این مسائل منفی را از ذهن خود دور کرده و تمام تمرکزش را معطوف به کار فنی کند. این پرسپولیس نباید با پرس مهاجمان حریف از جلو مات و مبهوت شود. اگر پرسپولیس استراتژی مناسبی برای این ضد تاکتیک حریفان داشته باشد و بتواند با تمرینات ویژه پاس‌های عمقی بیشتری بدهد و از فضای به وجود آمده پرس مهاجمان حریف با خط میانی و دفاع تیم‌های مقابل استفاده کند قطعا موفق خواهد شد.