روزهای سخت و عجیب کی‌روش در فوتبال مصر

کارلوس کی‌روش سرمربی سابق ایران این روزها در فوتبال مصر شرایط سختی را سپری می کند، هرچند که او در مسابقات مهم نتایج بدی با تیم ملی این کشور نگرفته است.

کارلوس کی‌روش بعد از ناکامی در تیم ملی کلمبیا، در تصمیمی ناگهانی در اواسط شهریور هدایت تیم ملی مصر را برعهده گرفت تا همچنان شانس حضور در جام جهانی را با یک تیم ملی متفاوت داشته باشد.

او در رقابتهای انتخابی خوب عمل کرد و تیمش را که در میانه راه در اختیار گرفته بود به مرحله پلی‌آف رساند هرچند که از نوع بازی تیم ملی مصر انتقادهایی می‌شد.

اما حضور در رقابتهای عرب کاپ که به آن جام جهانی اعراب هم گفته می شود، حضوری چالش برانگیز برای کی‌روش بود. ناکامی در این مسابقات و کسب عنوان چهارم با شکست مقابل تیمهای تونس و قطر همراه بود، انتقادها از مربی پرتغالی را به اوج رساند.

با اینکه در این جام، مصر مثل همه تیمهای دیگر بدون لژیونرهای سرشناس خود شرکت کرده بود اما بسیاری از کارشناسان فوتبال مصر و به ویژه پیشکسوتان دو باشگاه الزمالک و الاهلی شمشیر را برای این مربی از رو بستند و او را بابت انتخاب بازیکنان، چینش ترکیب و همچنین نوع بازی تیم به شدت مورد انتقاد قرار دارند.

محمد صلاح، پیشکسوت فوتبال مصر که به دلیل هم اسم بودن با ستاره فعلی تیم ملی مصر و لیورپول مرد توجه رسانه‌های مختلف قرار گرفته است، انتقادهای تندی از کی‌روش داشته و خواهان اخراج او شده است. صلاح پیشکسوت الزمالک، کی‌روش را مردی لجبار و یکدنده خطاب کرد: « کارلوس کی‌روش از خواسته ملت مصر سرپیچی می کند. او بسیاری از بازیکنان آماده را با لجبازی نیمکت نشین می کند و به جای آنها بازیکنان ذخیره را به میدان می فرستد.  انتقادهای مکرر او از داوری ها نشان از ضعف اوست. کی‌روش یک مربی شکست خورده و ناکام است. زمان برکناری او فرا رسیده است.» البته این محمد صلاح ربطی به فوق ستاره فوتبال جهان دارد، بازیکنی که در حال حاضر رابطه بدی با کی‌روش ندارد و انتقادی هم از او نداشته.

احمد شوبرت روزنامه نگار و مجری ورزشی مصر نیز با انتقاد از کی‌روش گفت: «مشکل این مربی این است که فقط یک سبک بازی دارد و مصر تبدیل شده به یک کتاب کاملا باز برای حریفان، چون می‌دانند که تیم ما چطور بازی می کند. خدا به کی روش رحم کرده که تا الان نه در انتخابی جام جهانی و نه در عرب کاپ با حریف قدرتمندی رو به رو نشده ایم. ضمن اینکه اضافه شدن ستاره هایی مثل محمد صلاح هم باعث افزایش قدرت تیم می شود و این مربی را از شکست های سنگین دور نگه می دارد.»

روش کی روش برای پایان دادن به تنش در اردوی مصر

انتقادها از کی‌روش وقتی بیشتر شد که روی نام برخی از بازیکنان دو باشگاه الزمالک و الاهلی خط کشید و از بعضی بازیکنان نیز در پست های غیرتخصصی استفاده کرد. حالا او برای جام ملتهای آفریقا فهرستی 40 نفره را که شامل مثلث ستاره های لیگ برتر انگلیس مثل محمد صلاح (لیورپول)، محمود ترزگه (استون ویلا) و محمد الننی (آرسنال) می شود، دعوت کرده است.

در همین لیست، دعوت نکردن دوباره از طارق حامد هافبک دفاعی تیم الزمالک خبر مهم فوتبال مصر شده  است. چندین بازیکن که در رقابتهای عرب کاپ برای اولین بار دعوت شدند باز هم در فهرست جدید کی‌روش هستند از جمله سه بازیکن از تیم فیوچر که تیم آخر جدول 12 تیمی لیگ برتر مصر هستند به نامهای محمد عبدلمنعم، عمر کمال و احمد رفعت. در همین فهرست 40 نفره، 32 بازیکن از لیگ مصر هستند و ازاین جمع 8 بازیکن از الاهلی و 7 بازیکن از تیم مدافع قهرمانی یعنی زمالک هستند، با این وجود بعضی از کارشناسان مصری و به ویژه هواداران این دو تیم، حضور این تعداد بازیکن از تیمهایشان در تیم ملی را خیلی کم می‌دانند!

سرمربی 68 ساله پرتغالی در 11 بازی ابتدایی خود با مصر، 7 برد، سه تساوی و فقط یک باخت داشته با این جود نظر می رسد که کارلوس کی‌روش روزهای سختی را در فوتبال این کشور در پیش دارد.

البته موفقیت در پلی آف انتخابی و صعود به جام جهانی اوضاع را به نفع او عوض کند البته اگر تا آن زمان ماندنی شود. مشکل اصلی کی‌روش در حال حاضر نه منتقدها بلکه رئیس فدراسیون مصر است که رابطه خوبی با او ندارد و از اینکه این مربی شکست‌های تیم در عرب کاپ را به داوری ربط داده و همچنین در این جام که در قطر برگزار شد در کنفرانس های مطبوعاتی از مشکلات داخلی فوتبال مصر مثل کیفیت ورزشگاه ها حرف زده به شدت عصبانی است. او اعتقاد دارد که کی روش نباید در قطر در مورد مشکلات فوتبال مصر حرف می زده و این صحبتها را باید در جلسه با مسئولان فوتبال مصر مطرح می کرده است.