واکنش رییس فدراسیون به استوری جنجالی علی کریمی

موضوع ممنوعیت بدنسازی بانوان آنقدر همه گیر شده که علی کریمی ، ستاره فوتبال را هم به واکنش وا داشته است. زنان در این خصوص مطالبه گری می کنند اما گویا اصل موضوع در میان این جنجال ها و حواشی گم شده است. باشگاههای بدنسازی که همچون گذشته در بخش زنان مشغول فعالیت هستند و موضوع بیشتر بر سر فعالیت زنان در رشته های زیرمجموعه فدراسیون بدنسازی در حوزه قهرمانی است.

دستور معاون وزیر برای توقف فعالیت بانوان

فدراسیون بدنسازی در سال ۱۴۰۰ خیلی از اولین ها را در بخش بانوان تجربه کرد و از جمله آن ها می توان به اولین اعزام تیم ملی مچ اندازی بانوان به مسابقات آسیایی، برگزاری اولین دوره مسابقات فیتنس چلنج و برگزاری اولین دوره مسابقات پاورلیفتینگ اشاره کرد. شاید همین اولین ها باعث شد تا در دی ماه ۱۴۰۰ کاظمی پور، معاون امور بانوان وزارت ورزش در نامه ای به مدیران کل ورزش استان ها اعلام کند فعلا هر گونه فعالیت بانوان در رشته های زیرمجموعه فدراسیون بدنسازی ممنوع است! رایزنی های فدراسیون هم برای باز کردن این گره در ماههای اخیر بی فایده بود و برگزاری خیلی از مسابقات در این سه رشته لغو شد.

واکنش ها به مصاحبه جنجالی رییس فدراسیون

با اینکه همگان ماجرای ممنوعیت فعالیت بانوان در فدراسیون را از چشم وزارت ورزش می دیدند، مصاحبه چند روز قبل عبدالمهدی نصیرزاده رییس فدراسیون بدنسازی باعث ایجاد جنجالی دوباره شد. او که به برخورد با زنانی که در رشته پرورش اندام فعالیت می کنند، اشاره کرده بود؛ بعد از انتشار مصاحبه اش حسابی مورد انتقاد قرار گرفت و با هجمه عجیبی مواجه شد. در یکی، دو روز اخیر خیلی ها با تحلیل صحبت های رییس فدراسیون بدنسازی، او را نقد کرده اند. البته که در این میان فدراسیون بدنسازی توضیح داد که منظور از این ممنوعیت و برخورد مسابقات رشته پرورش اندام بوده که هیچ وقت در بخش زنان فعالیتی در ایران نداشته و نخواهد داشت. به هر حال ماجرا تا جایی پیش رفت که علی کریمی، ستاره فوتبال که معمولا پیگیر حقوق زنان هم هست، در یک استوری به انتقاد از رییس فدراسیون بدنسازی پرداخته و نوشته است: «یعنی یه میز چقدر ارزش داره؟! خدا رو شکر ما نشدیم».

نصیرزاده: خودم مدافع حقوق بانوان هستم

برای پیگیری ماجرا با عبدالمهدی نصیرزاده، رییس فدراسیون بدنسازی تماس گرفتیم. وی در واکنش به حواشی ایجاد شده گفت: «اعتقادم همواره بر این بوده که اگر زنان ورزش نکنند، ورزش همگانی معنایی پیدا نمی کند. من همواره پیگیری حقوق بانوان در ورزش بودم و کارنامه من در دانشگاه پیام نور و فدراسیون بدنسازی گویای همین موضوع است. در سال ۱۴۰۰ اولین اعزام تیم ملی مچ اندازی بانوان و برگزاری اولین دوره مسابقات فیتنس چلنج و پاورلیفتینگ را داشتیم. بحث ممنوعیت از جایی شروع شد که چند ماه قبل معاونت ورزش بانوان وزارت ورزش در نامه ای از ممنوعیت فعالیت بانوان در رشته های زیرمجموعه فدراسیون بدنسازی خبر داد. ما جلساتی در ماههای اخیر گذاشتیم و توضیح دادیم که شاید اسم فدراسیون ما پرورش اندام باشد، اما زیرشاخه های دیگری هم دارد که بانوان در آن می توانند با حفظ ارزش های ملی و مذهبی در داخل و حتی خارج از کشور در مسابقات حاضر شوند.»

وی افزود: «بعد از صحبت های ما بازهم معاون بانوان وزارت ورزش مصاحبه ای کردند و گفتند پرورش اندام برای بانوان ممنوع است. من هم در مصاحبه اخیر تاکید هم همین بود که مسابقه دادن و فعالیت در رشته پرورش اندام برای بانوان ممنوع بوده و هست ما با تعداد انگشت شماری که در کل کشور در این زمینه فعالیت می کنند، برخورد خواهیم کرد. برخورد ما هم با توجه به ابزارهایی هست که در فدراسیون داریم و می توانند این افراد را به کمیته انضباطی دعوت کنیم و کارت مربیگری یا داوری آن ها را باطل کنیم. نباید بگذاریم تعداد انگشت شمار با آبروی و اعتبار جامعه میلیونی بدنسازی بانوان بازی کنند.»

واکنش رییس فدراسیون به استوری جنجالی علی کریمی

رییس فدراسیون بدنسازی در واکنش به انتقادات مطرح شده و استوری علی کریمی عنوان کرد: «متاسفانه افرادی که اینگونه مسائل را مطرح می کنند، معنای واژه بدنسازی یا پرورش اندام را اشتباه برداشت کرده اند. روی صحبت من با آن تعداد انگشت شماری است که می خواهند خارج از عرف فعالیت کنند؛ وگرنه فدراسیون در همین مدت نشان داده با انرژی بیشتر و هزینه بیشتر نسبت به گذشته در بخش بانوان فعالیت می کند و با حفظ کامل ارزش های اسلامی مسابقات خود را برگزار کرده است. وقتی دختران کشورمان در رشته وزنه برداری فعالیت می کنند، پس دخترانی که در رشته پاورلیفتینگ حضور دارند و حرکتشان دقیقا شبیه وزنه برداری است، توقع دارند بتوانند مثل وزنه برداری در مسابقات ملی و بین المللی حاضر شوند. حتی رشته فیتنس چلنج هم شبیه به آمادگی جسمانی است و سال هاست حرکات آن توسط زنان اجرا می شود؛ پس یک رشته ناشناخته نیست که بخواهیم جلوی آن را بگیریم. پس امیدواریم طی هفته های آینده با تایید شورای لباس وزارت ورزش، پوشش بانوان در رشته هایی همچون مچ اندازی، پاورلیفتینگ و فیتنس چلنج به تصویب برسد و مسابقات این رشته ها به زودی برگزار شود.»