چرا بارسلونا در لیگ قهرمانان آسیا شرکت خواهد کرد؟

سالی مضحک برای بارسلونا سپری شد، با وجود اینکه آنها بعد از ۴ سال به آسانی قهرمانی لالیگا را به دست آوردند. آنها کماکان با مشکلات مالی دست و پنجه نرم می‌کردند و حتی نتوانستند گاوی را در بیشتر فصل به عنوان بازیکن تیم اصلی ثبت‌نام کنند.

شاگردان ژاوی در اروپا نیز تحقیر شدند، و قبل از مرحله یک‌هشتم نهایی از لیگ قهرمانان و لیگ اروپا حذف شدند.

آنها دور از زمین با تحقیقات و اتهامات مربوط به فساد مالی به دلیل پرداخت رشوه به شرکت مرتبط با داوران اسپانیایی، دچار مشکل شدند. بارسا شدیداً هرگونه تخلفی را رد کرده و رئیس باشگاه، خوان لاپورتا، حتی تلاش کرد که انگشت اتهامات را به سمت رئال مادرید برگرداند. آنها اکنون در معرض خطر جدی از دست دادن رقابت‌های اروپایی برای فصل آینده هستند، و علیرغم اینکه در صدر لالیگا قرار گرفتند، یوفا در نظر دارد آنها را محروم کند. و به نظر می‌رسد که آنها این تهدیدها را بسیار جدی گرفته‌اند و شروع به برنامه‌ریزی برای حضور احتمالی در لیگ قهرمانان آسیا کرده‌اند.

طبق گزارشی که ماه گذشته از برنامه تلویزیونی «اونسه» کاتالونیا منتشر شد، این باشگاه به دنبال این بوده است که ببیند رقابت در کدام قاره امکان‌پذیر است و در چه مکان‌هایی می‌تواند بازی کند تا جریان درآمد خود را حفظ کند. دقیقاً مشخص نیست که آنها چگونه می‌توانند در این رقابت‌ها بازی کنند، اما هر کنفدراسیونی مطمئناً با توجه به اینکه چقدر می‌تواند درآمد داشته باشد، در مورد آن فکر می‌کند.

بدون شک اگر بارسا در این رقابت‌ها بازی کند، شرکت‌های تلویزیونی در اروپا حق پخش تلویزیونی لیگ قهرمانان آسیا را خریداری می‌کنند. اگر غول‌های کاتالونیا به یک تورنمنت جایگزین راه پیدا نکنند، به دنبال برگزاری چند بازی دوستانه در هفته‌های لیگ قهرمانان اروپا خواهند بود.

باشگاه اصلاً نمی‌خواهد که درآمدهای لیگ قهرمانان را از دست بدهد، زیرا حدود ۵۰ میلیون یورو را فقط برای راهیابی به دست خواهند آورد. تابستان گذشته آنها مجبور شدند تعدادی از اهرم‌های مالی خود را به کار گیرند تا بتوانند از پس خریدهایشان برآیند و آینده خود را در رقابت باشگاه‌های اروپا تضمین کنند.