سردار آزمون شاگرد یک نام بزرگ

خبر انتقال سردار آزمون به آاس رم ایتالیا برای فوتبال‌دوستان ایرانی باعث غرور و افتخار بود. گرگ‌ها از جمله قدیمی‌ترین، پرافتخارترین و پرتماشاگرترین تیم‌های سرزمین چکمه هستند و اسطوره‌های محبوبی همچون فرانچسکو توتی یا گابریل باتیستوتا با لباس رم در حافظه فوتبالی‌ها جاودانه شده‌اند.

اما این انتقال از یک نظر دیگر هم اتفاقی تاریخی است؛ در حال حاضر هدایت رم را ژوزه مورینیو بر عهده دارد.

اصولا برای رده‌بندی مربیان خیلی متر و ملاک استانداردی وجود ندارد. طبیعی است که افتخارات، تعداد جام‌ها و کارنامه یک مربی در جایگاه او تاثیر دارد اما چه بسیارند مربیانی که جام و افتخاری ندارند ولی محبوبند و هر سال تیم دارند!

سردار آزمون شاگرد یک نام بزرگ

در دنیای مربیان هستند کسانی که در زمان بازیگری بازیکنان بزرگی بودند و هستند کسانی که مثل همین مورینیو اصلا فوتبال بازی نکردند! عکس قضیه هم صادق است؛ این‌که هر بازیکن بزرگی الزاما نمی‌تواند مربی خوبی شود. اما اگر بخواهیم ملاک را شهرت جهانی قرار دهیم اصولا مربیانی همچون مورینیو، گواردیولا، زیدان یا آنچلوتی، در سطح اول و تراز یک جهانی قرار می‌گیرند: چه به واسطه تیم‌های بزرگی که داشتند و چه افتخارات و جام‌ها.

فوتبال کشورمان در طول دهه‌های گذشته لژیونرهای زیادی داشته، بازیکنانی که موفق به کسب جام در لیگ‌های اروپایی یا عناوین انفرادی مثل «آقای گل» شدند اما اگر متر و معیار را شهرت و اعتبار یک مربی در دنیا قرار دهیم، سردار آزمون دومین بازیکن ایرانی است که افتخار شاگردی یک نام بزرگ در دنیای مربیگری را دارد.

سردار با زنیت قهرمان روسیه شد، عنوان آقای گلی دارد و در لیگ قهرمانان اروپا به تیم‌های بزرگ گل زده است. ما قبلا علی دایی، کریم باقری، خداداد عزیزی و وحید هاشمیان را داشته و همین حالا مهدی طارمی را در بالاترین سطح اروپا داریم اما جالب اینجاست که هیچ‌کدام این ستاره‌ها شاگرد نام بزرگی در تراز اول مربیان نبودند!

اولین بازیکن ایرانی که شاگرد یک نام بزرگ شد محمدرضا خلعتبری بود که در لیگ امارات بازیکن دیگو مارادونا کبیر شد. بله! مارادونا در دنیای مربیگری اصلا افتخاری نداشت ولی او «دیگو مارادونا» بود!

و حالا آقای خاص دومین بازیکن ایرانی را به تاریخ هدیه داده است؛ سردار آزمون شاگرد ژوزه مورینیو!