کفاشیان: به خدا اگر مانعم شوند برای همیشه میروم!

به گزارش افکارنیوز، این بار دل پردردی داشت. اندکی هم عصبانی به نظر می رسید. علی کفاشیان دیروز شباهت چندانی به آن رییس همیشه خندان فوتبال نداشت. به ندرت او را تا به این حد خسته و دلزده دیده بودیم. گویا مشکلات و بی پولی امانش را بریده است. دیشب در کمپ تیم های ملی فرصتی دست داد تا پای صحبت های او بنشینیم.

* آقای کفاشیان حق پخش تلویزیونی با توجه به اینکه قرارداد شما با صدا و سیما به پایان رسید، به کجا خواهد کشید؟

ما رقم ۱۵۰ میلیارد تومانی به صدا و سیما پیشنهاد دادیم ولی آنها حتی به ما محل هم نگذاشتند. یک کلام، ختم کلام؛ اگر حق پخش تلویزیونی را ندهند، اجازه نمی‌دهیم لیگ برتر سال آینده از صدا و سیما پخش شود.

* این جملات چقدر آشنا هستند! سال گذشته هم دقیقاً همین‌ها را گفته بودید.

بله، ما سال گذشته هم تا روز آخر پای حرف‌مان ایستادیم، بعد ما را بردند جایی. وقتی به آنجا رفتیم، یادمان افتاد یک سال دیگر هم با صدا و سیما قرارداد داریم و بهتر است به این قرارداد پایبند باشیم.

* اگر بچه‌های بالا این دفعه هم شما را بخواهند، چه می‌شود؟

اگر این دفعه بچه‌های بالا من را صدا کنند، می‌روم دنبال کارم و دیگر در فوتبال نمی‌مانم. امسال هم مثل سال گذشته دنبال حق خود خواهیم بود با این تفاوت که امسال اردیبهشت قراردادمان تمام می‌شود. سال گذشته صدا و سیما به ما گفت یک میلیارد تومان هم اضافه می‌دهیم اما گفتم ما به این پول‌ها نیاز نداریم و حق واقعی‌مان را بدهید. این همه پول در این مملکت هزینه می‌شود تیم‌ملی یک کشور و فوتبال یک کشور ارزش ندارد. ارزش ندارد ۳۰ میلیارد تومان به تیم‌ملی کشورتان بدهید که کارش راه بیفتد؟

* الان چقدر نیاز دارید؟

دیروز لیست هزینه‌های اردوی اتریش و آفریقای جنوبی را برای من آوردند. وقتی دیدم گوشم سوت کشید. به ازای هر روز و هر نفر در اردوی اتریش باید ۱۵۰ دلار تنها به هتل پول بدهیم. پول غذا، پول زمین، پول رفت و آمد و … هم هست. حتی برای آب خوردن هم باید پول بدهیم. حالا می‌خواهیم چند بازی دوستانه هم در این سفرها داشته باشیم. چطور این پول‌ها را تأمین کنیم؟ یکی از آژانس‌های مسافرتی لیست بدهی ما را آورد و دیدم ۵/۱ میلیارد تومان به آنها بدهکار هستیم. فقط پول بلیت لژیونرهای تیم گینه ۴۰۰ میلیون تومان شده است. می‌دانید این چقدر پول است؟ اگر دوست دارید تیم‌ملی موفق شود، چرا برایش هزینه نمی‌کنید؟ مگر ۳۰ میلیارد تومان در این مملکت پول زیادی است؟

* وزارت ورزش به شما پول نداد؟

آخر این پول‌ها کار ما را راه نمی‌اندازد. من باید از آقای گودرزی تشکر کنم. انصافاً نهایت تلاش خود را برای تیم‌ملی فوتبال انجام داده است و حتی مطلع شدم به مقام‌های دولتی مراجعه کرده تا برای تیم‌ملی پول بگیرد. او هر چه در توان داشته برای ما انجام داده ولی فوتبال هزینه‌های مشخص دارد. الان ما می‌خواهیم برای تیم‌ملی امید سرمربی خارجی بیاوریم، می‌گوییم پول نداریم، می‌گویند حالا یک جور کار را راه بیندازید. آخر چطور؟

* در نهایت چه اتفاقی خواهد افتاد؟ شما مدت‌هاست که این حرف‌ها را می‌زنید.

من پول اضافه از کسی نمی‌خواهم، باج‌خواهی هم نمی‌کنم. پول تیم‌ملی را بدهید. من که پول یک پنت‌هاوس در نیاوران را نمی‌خواهم. من ۳۰ میلیارد تومان برای تیم‌ملی نیاز دارم. اگر بدهید، تیم‌ملی برای جام‌جهانی آماده خواهد شد. این تمام حرف من است. شهوت ماندن هم ندارم و فقط دوست دارم کار جلو برود. من خودم آدم اقتصادی هستم، در بورس فعالیت کردم و می‌گویم اولین مرحله این است که ما حق پخش را درست کنیم.

* نظر شما هم این است که فوتبال را به بخش خصوصی بدهیم؟

بخش خصوصی یعنی بابک زنجانی. وقتی زندان می‌رود، تیمش می‌افتد. خصوصی یعنی این. الان دولت به همه تیم‌ها پول تزریق می‌کند به جز این دو باشگاه بدبخت استقلال و پرسپولیس که تنور فوتبال را گرم می‌کنند. به هر کسی هم می‌گوییم، می‌گوید کارها راه می‌افتد. باید به این دو تیم کمک شود. نگاه کنید مدیری آورده‌اند که از جای دیگری هزینه کرده است.

* منظورتان رویانیان است؟

بله، شما نگاه کنید همین الان آقای رویانیان گیر است. چرا؟ چون نمی‌خواسته جلوی طرفداران باشگاه پرسپولیس شرمنده باشد، چون نمی‌خواسته آبروی باشگاه برود. الان شما نگاه کنید احتمالاً می‌خواهند به کفاشیان هم پول ندهد که آبرویش برود تا من بگویم بی‌خیال اردوی آفریقای جنوبی و اروپا و کلاً استراحت کنیم و همین شکلی برویم به جام‌جهانی و در برزیل بازی کنیم. امیدوارم داستان ما به اینجا نکشد. مگر نمی‌گویید تیم‌ملی المپیک به مسابقات المپیک برود؟ مگر نمی‌گویید تیم‌ملی باید در جام‌جهانی موفق شود؟ پس چرا می‌گویید پول نداریم؟ همه با دست خالی از ما توقع دارند.

* نظر آقای کروش چیست؟

بنده خدا کروش هم هر چه می‌گوید، راست می‌گوید. با این وضع که فوتبال ما درست نمی‌شود. یک زمین درست و حسابی نمی‌توانیم به تیم‌ملی بدهیم. الان ۳ سال است کروش می‌گوید این زمین کمپ را درست کنید. این زمین ۵/۱ میلیارد خرج دارد ولی پول نداریم درست کنیم، از کجا بیاورم؟ ایها الناس هر کسی می‌تواند پول دربیاورد و این هزینه‌ها را تأمین کند، مخلصش هستیم، بیاید جای من را بگیرد.

* حرف خاصی مانده؟

الان یک عده دیگر هم میگویند باید به خاطر بازی در آزادی به ما پول بدهید. شده بازیهای لیگ برتر را به زمین خاکی میبرم اما نمیگذارم حق پخش فوتبال را ندهند و کسانی هم دنبال حق بیشتر باشند.