۹۰درصد پرسپولیسی ها را در اروپا خواهید دید

به گزارش افکارخبر، روزی که برانکو ایوانکوویچ با آن شخصیت آرامش در کنار بلاژویچ پرشور و پرهیجان به فوتبال ما آمد و از پشت عینک تمام مشاهداتش را به بلاژ منتقل می‌کرد، کسی فکر نمی‌کرد دستیار چیرو روزی محبوب‌ترین مربی دو دهه اخیر فوتبال ایران لقب بگیرد.

پروفسور لقبی بود که بلاژ به برانکو داد و بعدها برانکو هدایت فوتبال ما را به دست گرفت تا حالا که به عنوان سرمربی روی نیمکت پرسپولیس نشسته است.

حال به نظر می‌رسد با شرایطی متفاوت آندره پانادیچ با همان شخصیت شبیه به برانکو نقشی که برانکو برای بلاژویچ بازی کرد را دوباره بازی می‌کند. پانادیچ که سابقه حضور در فوتبال اروپا را داشته و در حال حاضر مشاهده‌گر تیم‌ملی کرواسی همزمان هم در پرسپولیس و هم در تیم‌ملی کرواسی مشغول است، شاید در آینده یکی از چهره‌های مطرح کروات‌ها در فوتبال ایران باشد.



پانادیچ صحبت‌های جالبی را مطرح کرد که در ادامه می خوانید:



* یکی از تفاوت‌هایی که فوتبال ایران با فوتبال روز دنیا دارد، تاکتیک‌پذیری بازیکنان ایرانی است. فکر می‌کنید این مشکل به چه میزانی در فوتبال ایران دیده می‌شود.

- من راجع به دیگر تیم‌ها نظری ندارم و تنها درباره مشاهداتم از زمانی که به پرسپولیس آمده‌ام صحبت می‌کنم. اولا که بازیکنان ایرانی استعداد بی‌نظیری در درون‌شان دارند. ساختار بدنی فوق‌العاده‌ای در کنار پذیرش آموزش دارند. ما برای رفع برخی مشکلات از جمله تاکتیک‌پذیری نیاز به زمان داریم. ما در پرسپولیس اصول و قوانین خودمان را داریم. مشکل از بازیکنان نیست چون برخی مسایل را به اشتباه آموخته‌اند و در شرایط متفاوت با مشکلات جدیدی مواجه می‌شوند. نیاز به زمان است تا از نظر تاکتیکی و بدنی پذیرش بهتری در یاد گرفتن داشته باشند. شرایط خط دفاع با سایر خطوط فرق دارد. من خودم یک مدافع بوده‌ام و می‌دانم که مدافع نمی‌تواند ریسک بالایی در بازی داشته باشد بلکه باید یک مدافع مسئولیت‌پذیر باشد. پس باید برای این کار تمرین کرد. در فاز حمله شما می‌توانید خلاقانه عمل کنید اما در فاز دفاع باید زمان سپری شود. خوشبختانه بازیکنان پرسپولیس شروع کرده‌اند به فوتبال بازی کردن و متاسفم که نتیجه همراه این بازی زیبا نبود. ما سزاوار این نتایج نیستیم.



* پرسپولیس این روزها چشم‌نواز بازی می‌کند و گفته می‌شود پرسپولیس برانکو از دنیزلی بهتر است و به نوعی تیکی‌تاکای ایرانی آینده پرسپولیس است…

- ما در کرواسی ضرب‌المثلی داریم که همه برای یک نفر، یک نفر برای همه. ما در پرسپولیس نیاز به قانون داریم و طبق این قانون هم پیش می‌رویم. این قانون یعنی اینکه وقتی حریف صاحب توپ است ما هم باید صاحب زمین باشیم. زمان‌بندی مهم‌ترین عامل در پیشرفت و نتیجه‌گیری برای هر ورزشی است. اینکه ما زیبا بازی می‌کنیم فقط از طریق تمرین و پاسکاری و استفاده از زمان است. باید به موقع پرس کرد و به موقع صاحب توپ شد. درباره تیکی‌تاکایی که گفتید قبول دارم ما در پاسکاری ضعیف‌شده بارسلونا هستیم. مکتب بارسلونا اکنون پس از سال‌ها به دست آمده و ما هم با جوان‌هایی باهوشی که داریم می‌توانیم پس از چند سال به این شیوه از فوتبال روز دنیا دست پیدا کنیم.



* آینده پرسپولیس و این جوان‌ها را چطور می‌بینید؟

- همان‌طور که گفتم جوان‌های باهوشی در پرسپولیس حضور دارند. خواهید دید که این پرسپولیس برای فوتبال ایران به یک ثروت ملی تبدیل خواهد شد. اشتباهات همه جا هست اما ما به بازیکنان آزادی داده‌ایم اما به این شرط که قوانین برانکو را رعایت کنند. من به شخصه از بازی پرسپولیس لذت می‌برم. کاش چند سال جوان‌تر بودم و می‌توانستم در پرسپولیس بازی کنم. می‌دانید راز موفقیت برانکو چیست؟ هیچ زمان نباید بازیکن با ترمزدستی بازی کند.



* شما در کشورهای عربی هم کار کرده‌اید. تفاوت بازیکنان ما با عرب‌ها چیست؟

- شرایط کشورهای عربی با ایران فرق دارد. آنجا شما باید در گرمای ۵۰ درجه کار کنید. حالا این موضوع را کنار بگذاریم. واقعیت این است که بچه‌های ایرانی عاشقانه و با انگیزه بیشتری کار می‌کنند. در کشورهای عربی درآمد بیشتر است اما در ایران انگیزه. به نظر من ۹۰ درصد بازیکنان پرسپولیس می‌توانند در آینده خودشان را به فوتبال اروپا تحمیل کنند. جوان‌های شما می‌خواهند پیشرفت کنند و این فوق‌العاده است. من در ۲۰ سالی که فوتبال بازی کردم، یک روز مرخصی نداشتم و باید دایما تمرین می‌کردم. واقعیت این است که تفاوت زیادی بین شما پارت‌ها و اعراب وجود دارد. بی‌شک شما پارت‌ها شجاع‌تر هستید و کاملا محترمانه با حریف درگیر می‌شوید.



(" ایگور " برادر آندره در این لحظه بحثرا ادامه می‌دهد که):

- من در الاتحاد عربستان کار کردم. آنجا بازیکنی داشتیم که دو تا ماشین رولزرویس و یک فراری داشت. چطور من می‌توانستم از چنین کسی بازی بگیرم. اما زمانی که الهلال را بردیم کاملا اتفاقی بود. آنها از بازیکنان سطح‌بالایی برخوردارند و حتی با الاتحاد دنیزلی هم بازی کردیم و بردیم اما به لحاظ پتانسیل فوتبال شما سرتر از عرب‌هاست.

* آندره فکر می‌کنی فوتبال پرسپولیس چقدر با آنچه در فوتبال ایران دیدی، متفاوت‌تر ارایه می‌شود؟

- من در لیگ ایران تنها دو تیم را دیدم که مشابه پرسپولیس بازی می‌کنند. اکثر تیم‌ها در فوتبال شما به دنبال اشتباه حریف هستند و با توپ‌های بلند و اوت‌دستی که فقط یک‌بار در فوتبال انگلیس دیدم، بازی می‌کنند. ولی برانکو و ما بی‌اندازه دوست داریم که پرسپولیس فقط فوتبال بازی کند. زمانی که به پرسپولیس آمدیم، خیلی‌ها می‌گفتند این تمریناتی که شما در این تیم انجام می‌دهید برای بچه‌های کوچک است. آن زمان من یاد منتقدان انگلیسی افتادم، زمانی که ونگر سرمربی آرسنال شد چنین انتقاداتی به او می‌کردند که مثل مدارس فوتبال آرسنال را تمرین می‌دهد اما حالا می‌بینیم که آرسنال بهترین بازی را در جزیره ارایه می‌دهد.

* کار کردن با کریم باقری چطور است؟ فکر می‌کنید باقری پتانسیل مربیگری را دارد یا صرفا به خاطر اسم و رسمش روی نیمکت پرسپولیس نشسته؟

- اظهارنظر درباره باقری سخت است چرا که باید زمان بیشتری با هم کار کنیم. اما چیزی که می‌توانم بدون هیچ رودربایستی بگویم این است که باقری مستعد است و امکان زیادی دارد تا یکی از بهترین مربی‌های فوتبال شما شود. چرا که او با یکی از بهترین مربیان کار می‌کند. کریم می‌تواند از تجربیات بازیگری در اروپا و تیم‌ملی در کنار آموزش پیش برانکو استفاده زیادی ببرد. نمی‌دانم او جواز مربیگری در سطح بالا را دارد یا نه ولی نام بزرگی در فوتبال شماست و می‌تواند با زحمت زیاد به مدارج بالا برسد. آرزو می‌کنم روزی سرمربی تیم‌ملی ایران شود.



* در فوتبال ایران فقط فوتبالیست‌های معروف می‌توانند سریع‌تر روی نیمکت به عنوان سرمربی قرار بگیرند. آیا در اروپا هم به این شکل است یا می‌توان بدون اینکه نام معروفی داشته باشی مثل مورینیو مطرح شوی؟

- این کار خیلی سخت است. یک فوتبالیست می‌تواند فشار مسابقه را احساس کند و طور دیگری بازی را ببیند. یک فوتبالیست فشار بازی و رسانه‌ها و خیلی مسایل دیگر را با پوست و گوشت خود حس می‌کند تا اینکه پای تلویزیون بنشیند و بگوید من کلی فوتبال دیده‌ام. با فیلم و کلاس رفتن کسی مربی نمی‌شود.



* شاید روزی کسی فکر نمی‌کرد برانکو که دستیار بلاژویچ بود به یکی از موفق‌ترین مربیان خارجی فوتبال ایران تبدیل شود. آن زمان بلاژ می‌گفت او مغز متفکرش است. فکر می‌کنید شما هم سرنوشتی مشابه برانکو در فوتبال ما داشته باشید؟

- طبیعی است که هر دستیاری دوست دارد خودش یک روزی سرمربی شود. من وارثبرانکو نیستم بلکه شرح وظایفم مشخص است و آن وفاداری به برانکو است. من اعتماد‌به‌نفس سرمربیگری را در خودم دارم ولی تنها نظراتم را به برانکو منتقل می‌کنم و اوست که تصمیم اول و آخر را می‌گیرد. به معلومات خودم اطمینان دارم و می‌دانم که همین الان می‌توانم در بوندس‌لیگای آلمان سرمربی باشم ولی می‌خواهم در کنار برانکو تجربیاتم را بیشتر کنم. در حال حاضر برای تیم‌ملی کرواسی هم کار می‌کنم و بعد از هر بازی تیم‌ملی ۳۰ صفحه مطلب از مشاهده‌ها و تحلیل‌هایم به مسئولان کرواسی می‌دهم.



* یعنی شما آنالیزور تیم‌ملی کرواسی هم هستید؟

- نه من آنتن الکترونیکی نیستم بلکه یک مشاهده‌گر هستم و نظراتم را به عنوان یک مربی ارایه می‌دهم.



* با کدام مربی در فوتبال کرواسی کار کرده‌اید و فکر می‌کنید برانکو در صورت حضور در تیم‌ملی کرواسی موفق باشد؟

- من با چندین نفر تا حالا کار کردهام اما بهترین آنها برانکو بود. او دیدگاه متفاوتی به فوتبال دارد و این برای من جالب است. درباره تیمملی هم باید بگویم که فدراسیون کرواسی برای انتخاب سرمربی زمان میخواهد. برانکو جزو گزینههاست و تا جایی که من مسئولان فدراسیون کشورم را میشناسم آنها در یک لحظه تصمیم میگیرند فعلا در حال جدل کردن هستند. افراد خاصی مدنظر آنهاست ولی برانکو نادرترین گزینه ممکن برای نشستن روی نیمکت تیمملی کرواسی است چرا که خصوصیات یک سرمربی ملی را برای فوتبال کرواسی دارد.