راز موفقیت تراکتورسازی با قلعه‌نویی +کارنامه

به گزارش افکارخبر، تراکتورسازی در ایستگاه سیزدهم لیگ برتر با تونی اولیویرا پرتغالی به بن بست رسید تا امیر قلعه نویی بعد از 3 سال و 7 ماه به عنوان سرمربی سرخ پوشان راهی تبریز شود.

 

پرافتخارترین مربی ادوار لیگ برتر فوتبال ایران پیش از این در لیگ یازدهم به عنوان سرمربی روی نیمکت تراکتورسازان نشسته بود تا این تیم برای نخستین بار با نایب قهرمانی در رقابت‌های مذکور مجوز حضور در لیگ قهرمانان آسیا را بدست بیاورد.

اما کارنامه امیر قلعه نویی در تراکتور مدل 90 چگونه 20 شد؟

بررسی عملکرد قلعه نویی و شاگردانش در لیگ یازدهم نشان می دهد که روند رو به رشد نماینده تبریز چطور هفته به هفته بهتر شد تا اینکه در هفته پایانی رقابتها از استقلال پرویز مظلومی هم گوی سبقت را ربود.

* از 8 بازی سرنوشت ساز تا قربانی کردن پرسپولیس

تراکتورسازی در لیگ یازدهم 57 گل زد تا بعد از استقلال(58) دومین خط آتش لیگ را داشته باشد. این عملکرد نشان می داد سرمربی این تیم دنبال احتیاط نبود و تلاش می کرد تراکتورسازی تماشاگرپسند بازی کند.

تبریزی ها بعد از انجام 34 بازی در ایستگاه پایانی در شرایطی بعد از سپاهان 67 امتیازی با 66  امتیاز دوم شدند که استقلال به دلیل تفاضل گل کمتر (24+) مغلوب تفاضل 25+ آنها شد تا علی رغم شکست دادن 3-0 نفت در هفته پایانی سوم شود.

تیم امیر قلعه نویی در 8 هفته پایانی رقابت‌ها هرگز رنگ شکست را ندید و فقط در دیدار برابر فجر و مس سرچشمه راضی به تساوی شد.

کار بزرگ ارتش سرخ با قلعه نویی شکست دادن 4-1 پرسپولیس در ایستگاه سی و دوم رقابتها بود. در واقع ثبت این نتیجه در هفته پایانی عاملی شد برای بیشتر شدن شانس تبریزی ها در رسیدن به دروازه رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا.

تراکتور امیر قلعه نویی به جز پرسپولیس در 8 هفته پایانی سپاهان. سایپا و راه آن را برد. همان طور که در هفته پایانی 0-2 ملوان را شکست داد و جشن آسیایی شدن گرفت. جشنی که با حضور امیر پاشای محبوب آذری ها –جمعه 23 اردیبهشت ماه سال 91- برگزار شد.

* فقط 2 امتیاز

به گزارش مشرق، بررسی عملکرد تراکتورسازان با امیرقلعه نویی در لیگ یازدهم بیانگر یک نکته به ظاهر ساده اما در عین حال کلیدی است.

به واقع رمز موفقیت تراکتورسازی امیرپاشا هم در همین نکته نهفته بود.

در لیگ یازدهم تراکتورسازان همان طور که در تبریز تیمی موفق نشان دادند در خارج از خانه هم مانند تبریز به کسب امتیاز مشغول بودند.

در فصل مذکور تراکتور امیرقلعه نویی در تبریز 33 گل زد و تنها 16 مرتبه مغلوب ضربات رقبا شد تا با تفاضل گل 17+ موفق به کسب 34 امتیاز شود. این در شرایطی بود که شاگردان امیرپاشا در خارج از خانه هم 32 امتیاز گرفتند.

جالب اینکه این تیم اگرچه که بیرون از خانه 24 گل به ثمر رساند اما در ساختار دفاعی آنقدر موفق بود که باز هم 16 مرتبه پاشنه دروازه اش برابر رقبا چرخید.

در واقع تفاوت امتیازاتی که شاگردان قلعه نویی در دیدارهای خانگی یا خارج از تبریز دریافت کردند تنها 2 امتیاز بود و این خبر از روند یکنواختی می داد که تیم تراکتورسازی تحت نظر مربی استقلالی اش بدست آورده بود.

حال باید دید ژنرال مورد علاقه استقلالی ها در بازگشت مجدد به تبریز قادر خواهد بود همان امیر پاشای مورد علاقه سابق هواداران تراکتورسازی لقب بگیرد؟

البته مردی که آخرین بار در لیگ دوازدهم با استقلال قهرمان لیگ برتر شد برای اینکه از گذشته پرافتخارش دفاع کند نیاز به بستری مناسب دارد. حال پرسش دیگر این خواهد بود که آیا فضا و سکوها به ژنرال آبی ها اجازه هنرنمایی مجدد را خواهد داد؟