به گزارش افکارخبر، کریم باقری مربی پرسپولیس در سن 42 سالگی چنان می‌دود، می‌جنگد و شوت می‌زند که همه را شگفت‌زده می‌کند.

باورتان نمی‌شود اما کم نیستند کسانی که می‌گویند همین کریم باقری با شرایط فعلی هم یک سر و گردن از تمام هافبک‌های لیگ‌برتری بالاتر است و می‌تواند به راحتی در سطح اول فوتبال کشور توپ بزند!

او در تمرینات مثل دوران جوانی پاس می‌دهد و شوت‌هایی می‌زند که هیچ‌کدام از دروازه‌بانان پرسپولیس قادر به مهار آن نیست. به همین بهانه دقایقی با یکی از تاریخی‌ترین بازیکنان فوتبال ایران گپ زدیم.

آقا کریم، همه جا صحبت از آمادگی شما در تمرینات پرسپولیس است. چطور این قدر خوب و آماده بدن خود را حفظ کردید؟

این نظر لطف دوستان است. بعد از بازی با تیم ستارگان جهان احساس کردم باید بیشتر تمرین کنم و از فرصت حضور کنار پرسپولیس استفاده بیشتری داشته باشم. متأسفانه ما فوتبالیست‌ها یا ورزشکاران حرفه‌ای پس از پایان دوران قهرمانی ناگهان ورزش را کنار می‌گذاریم و تحرکمان کم می‌شود. به همان نسبت هم اشتهایمان اضافه شده و همین مسئله باعث چاقی می‌شود. بر همین اساس تصمیم گرفتم تا جایی که می‌شود تمرینات را جدی‌تر دنبال کنم.

ولی برخی از مربیان و بازیکنان پرسپولیس معتقدند کریم باقری با همین آمادگی هم می‌تواند به راحتی در لیگ‌برتر کشورمان توپ بزند؟

نه آقا! از ما دیگر گذشته است که بخواهیم به فوتبال برگردیم یا در لیگ‌برتر توپ بزنیم. الان نوبت جوان‌ترهاست.

شما در همین تمرین پنج‌شنبه گذشته یک پاس گل دادید و یک گل دیدنی هم زدید؟

(می‌خندد) شانسی بود! بچه‌ها حین بازی ملاحظه‌ام را می‌کنند و حالا یک گلی هم رد و بدل می‌شود!

ملاحظه‌‌تان را می‌کنند؟

بله، تکل از پشت می‌زنند. محکم بازی می‌کنند و خلاصه هوایم را دارند!

آقا کریم شوخی می‌کنید دیگر؟!

نه! چه شوخی‌ای؟! بازیکنان پرسپولیس اصلاً هم با من شوخی ندارند و خیلی محکم جلویم بازی می‌کنند. حتی تکل هم روی پایم می‌زنند که ببینند آماده هستم یا نه؟!

ناراحت نمی‌شوید؟!

به هیچ‌وجه! ناراحتی ندارد.

اما تا بوده رسم بر این بوده که بازیکن در بازی تمرینی هوای مربی‌‌اش را داشته باشد؟

وقتی بازیکن می‌بیند من این‌قدر جدی هستم، او هم جدی‌تر کارش را دنبال می‌کند و این برای پیشرفت تیم خوب است. من یکی که اصلاً گله‌ای ندارم.

می‌گویند آندره پانادیچ دستیار برانکو هم خیلی خوب و جدی بازی می‌کند و تعارف ندارد؟

درست شنیدید. او هم یک مربی جدی است و وسط بازی تمرینی اصلاً شوخی ندارد. اتفاقاً این خیلی خوب است که مربیان با جدیت خود، بازیکنان را به تحرک بیشتر وادارند.

در آلمان و زمانی که در آرمینیا بیله‌فلد توپ می‌زدید، جلوی آندره پانادیچ هم بازی کردید؟

دقیق حضور ذهن ندارم اما او آن زمان در هامبورگ همبازی مهدوی‌کیا بود.

این نمایش خوب کریم باقری در تمرینات پرسپولیس به آمادگی بالای شما برمی‌گردد یا افت فوتبال نسل جدید ما؟

هیچ‌کدام! هر دوره شرایط خاص خودش را دارد و نمی‌توان بازیکنان را با هم مقایسه کرد. 20 سال قبل یک جور بود و حالا یک جور دیگر.

شنیدیم احد شیخ‌لاری زمانی که به عنوان یک جوان تازه‌کار به ایدم تبریز رفته بودید خیلی به شما کمک کرد. توضیحی در این ارتباط می‌دهید؟

خوش‌شانسی من بود که در تمرینات جوانان ایدم تبریز، احد شیخ‌لاری فوتبالیست بزرگ آن زمان آذربایجان شرقی و کشور مرا دید و دعوت کرد تا به تیم بزرگسالان ملحق شوم. در ادامه هم خیلی برایم زحمت ‌کشید و تمرینات اختصاصی زیادی برایم در نظر گرفت تا پیشرفت کنم و حتی مرا با خودش به تراکتورسازی تبریز برد.

می‌گویند تمرینات سخت و طاقت‌فرسایی هم برای شما در برف در نظر می‌گرفته است؟

همیشه گفتم فوتبالم را مدیون دو نفر هستم؛ اولی احد شیخ‌لاری است که امیدوارم هرجا هست سالم و تندرست باشد.

و دومی؟

(آهی می‌کشد) خدا رحمتش کند سیروس قایقران. من به عنوان یک مدافع به تیم کشاورز تهران پیوستم و آقا سیروس که سرمربی آن تیم بود مرا به خط میانی منتقل کرد. آن مرحوم هم خیلی برایم زحمت‌ کشید و ریزه‌کاری‌های بازی در پست هافبک میانی را به من آموزش داد.

شرایط هافبک‌های تدافعی پرسپولیس در حال حاضر چطور است؟

خوشبختانه ما در پرسپولیس مشکل هافبک دفاعی نداریم. کمال کامیابی‌نیا همان‌طور که می‌دانید آن قدر خوب بوده که توانسته خودش را بالا بکشد و به پیراهن تیم‌ملی بزرگسالان هم برسد. احمد نوراللهی هم جوان مستعد و بااخلاقی است که عضویت تیم امید را دارد و می‌تواند بهتر از این هم شود. مهرداد کفشگری هم خیلی باانگیزه تمرین می‌کند. هر سه بازیکن در پست خود از بهترین‌های ایران هستند.

هافبک‌های پرسپولیس برخلاف شما خیلی گلزن و شوتزن نشان نمی‌دهند. چرا؟

لطفاً هیچ فوتبالیستی را با دیگری مقایسه نکنید. هر بازیکنی ویژگی‌های خاص خودش را دارد و هافبک‌های ما هم نشان داده‌اند توانمند هستند.

راز موفقیت کریم باقری در شوتزنی و گلزنی چه بود؟

تمرین، تمرین و باز هم تمرین. هرقدر که یک بازیکن تمرین کند باز هم کم است. من تمریناتم را خیلی جدی می‌گرفتم و حالا همین موضوع را به بچه‌های پرسپولیس یادآوری می‌کنم.

اتفاقاً در اخبار هم داشتیم که در یکی از تمرینات برای اشتباهات شوتزنی بازیکنان جریمه در نظر گرفته بودید؟

جریمه که در کار نبود بلکه هدف من پیشرفت خود این بچه‌ها بود. شوتزنی به ویژه برای هافبک‌ها یک راه برای گلزنی است که متأسفانه در فوتبال ما خیلی جدی گرفته نمی‌شود.

هنوز هم خیلی‌ها از شوتی که شما در جام ملت‌های سال 2000 آسیا در لبنان به کره‌جنوبی زدید به عنوان بهترین گل کریم باقری یاد می‌کنند. خودتان فکر می‌کنید بهترین گل دوران بازی شما کدام گل بوده است؟

حضور ذهن ندارم. گل‌هایی زده‌ام ولی اینکه بخواهم به طور مشخص از یکی از این گل‌ها اسم ببرم... البته خیلی هم مهم نیست. بگذریم!

کدام جوان شما را یاد جوانی خودتان می‌اندازد؟

ما جوانان خیلی خوبی داریم که می‌توانند از من هم بهتر شوند اما اگر اجازه بدهید اسمی از کسی نیاورم.

با خداداد عزیزی که صحبت می‌کردیم به ما می‌گفت در فوتبال امروز ایران جوانی که چشم او را بگیرد وجود ندارد و چشمه استعداد در این فوتبال خشک شده است. این حرف را قبول دارید؟

نه! در سراسرکشور استعدادهای فراوانی داریم که اغلب هم شناخته نمی‌شوند اما یکسری هم می‌بینیم که در بالاترین سطح دارند توپ می‌زنند. چشمه استعداد در فوتبال ایران هرگز خشک نمی‌شود. هرچند قبول دارم انگیزه مربیان سازنده پایین آمده و دیگرکسی به دنبال استعدادیابی نیست.

راستی چرا بازیکنان پرسپولیس این‌قدر محروم می‌شوند. در هر بازی شما یکی، دو غایب دارید؟

دلیلش برای خود ما هم عجیب است. بچه‌های ما به دلیل استرس یا فشار یا هر چیز دیگر بی‌دلیل در حین مسابقات کارت می‌گیرند. همین اشتباهات باعث می‌شود ما بازیکنان غایبی در هر بازی داشته باشیم که اصلاً خوب نیست. بارها هم سرمربی تیم و سایر اعضای کادرفنی این اشتباهات را یادآوری کردند و امیدواریم بچه‌ها متوجه شوند. اینطور محروم شدن و کارت گرفتن الکی برای خودشان هم خوب نیست.