دیروز در هیاهوی برگزاری هفته چهاردهم لیگ برتر فوتبال کشورمان خبر شش تایی شدن تیم امید پرسپولیس مقابل رقیب سنتی سوژه رسانه ها شد. باختی که بدون شک اصلا در حد و اندازه دربی سال 52 نبود و نمی توان آن را تلافی بازی 42 سال پیش دانست ولی زنگ خطری بود برای مسئولین باشگاه سرخ پوش تهرانی مبنی بر اینکه تیم های پایه آن ها در چه حال و روزی به سر می برند.

بهروز رهبری فرد پیشکسوت باشگاه پرسپولیس که مدتی در کنار بزیک، هدایت تیم امیدهای پرسپولیس را بر عهده داشت دیشب در اینستاگرام، پستی منتشر کرد و به شدت به محمد پنجعلی مدیر آکادمی باشگاه و جمشید شاه محمدی سرمربی تیم امید تاخت و آن ها را متهم به رفیق بازی و دلالی کرد.

اما نکته عجیب و شاید ترسناک برای پرسپولیس باید این باشد که باخت دیروز اصلا اتفاقی نبود. وضعیت تیم های پایه قرمزهای پایتخت اسفناک تر از چیزی است که بتوان درباره اش توضیح داد. آن ها در تمامی رده های سنی پایین تر از رقیب سنتی خود قرار دارند و حتی در برخی رده ها در آستانه سقوط هم هستند. در ادامه نگاهی به وضعیت این تیم ها خواهیم انداخت:

تیم نونهالان:

این تیم که مدتی است هدایت آن به مرتضی فنونی زاده سپرده شده، در جدول 16 تیمی لیگ برتر نونهالان با 10 امتیاز در رده چهاردهم جدول رده بندی قرار دارد. آن ها با رقیب سنتی خود استقلال 8 رده فاصله دارند و در میان تیم های پایه پرسپولیس بدترین وضعیت را با اقتدار به خود اختصاص داده اند. سایپا با 51 امتیاز صدرنشین جدول است.

تیم نوجوانان:

شاگردان رحیم یوسفی در لیگ نوجوانان از 16 بازی در جدول 16 تیمی در رده هفتم قرار دارند. آن ها تاکنون 23 امتیاز را جمع آوری کرده اند و با استقلال 32 امتیازی سه رده فاصله دارند. سایپا در نوجوانان هم با 43 امتیاز یکه تازی می کند.

تیم جوانان:

بهترین تیم حال حاضر پرسپولیس در تمام رده های سنی در اختیار تیم جوانان است. تیمی که با سرمربی گری مجید پروین وضعیت نسبتا خوبی دارد و با 32 امتیاز در جایگاه پنجم جدول رده بندی قرار دارد. البته نکته تاریک این تیم آن است که آن ها هم با استقلال سه رده فاصله دارند. آبی پوشان با 35 امتیاز و یک بازی کمتر در تعقیب پیکان 40 امتیازی در صدر جدول هستند.

تیم امید:

نزدیک ترین بازیکنان آینده تیم بزرگسالان پرسپولیس که آخرین دست گل را به آب دادند و با 6 گل به رقیب آبی پوش باختند کار خود را در این فصل با ادموند بزیک آغاز کردند ولی اختلافات مهاجم سابق پرسپولیس با مدیریت باشگاه، باعث شد تا جمشید شاه محمدی بازهم سرمربی شود. ماحصل همه این تغییرات قرار گرفتن امیدها در رده یازدهم جدول 16 تیمی است. نکته طعنه آمیز صدرنشینی تیم امید استقلال با 51 امتیاز است.

در انتها باید گفت مدیریت باشگاه لازم است هرچه زودتر فکری بیندیشد و کاری بکند تا بیش از این آینده باشگاه با خطرات جدی تر مواجه نشود. بدون شک اگر آن ها نتوانند خروجی مناسبی از کارخانه خود نداشته باشند باید با مبالغ هنگفت دست به خرید ستاره های باشگاه های دیگر بزنند. همان طور که نتایج نشان داد استقلالی ها بیش تر روی تیم ها پایه تمرکز کرده اند و همین است که می بینیم هر ساله جوانان زیادی از تیم های پایه آن ها به بزرگسالان معرفی می شود. در کنار این تیم باید از خودروسازان تهرانی هم یاد کرد که بر خلاف تولید اتومبیل، در تولید بازیکن حرفه ای عمل می کنند و تیم های پایه شان در بهترین وضعیت قرار دارند.