فغانی از قضاوت بازی پرسپولیس خودداری کرد

براساس انتخاب این کمیته قرار بود که بیژن حیدری بازی استقلال و سیاه‌جامگان و بازی پرسپولیس و پدیده را علیرضا فغانی سوت بزند اما در زمانی که کمیته داوران لیست خود را تهیه و داوران خود را انتخاب کرده بود، علیرضافغانی در ایران حضور نداشت و برای قضاوت در بازی‌های باشگاه‌های جهان در کشور ژاپن به سر می‌برد! نکته قابل توجه اینکه در همان مقطع هم فغانی را برای قضاوت فینال این بازی‌ها انتخاب کردند، انتخابی که نه تنها برای کشور ما بلکه برای آسیایی‌ها یک افتخار محسوب می‌شد.

 

فغانی در این بازی هم به غیر از یک صحنه مشکوک که به نظر هند بود و او نگرفت! چندان عملکرد بدی نداشت و تقریبا نمره خوبی گرفت. همین نکته هم باعث شد تا افراد مختلفی در این مدت مصاحبه کرده و حضور این داور در چنین بازی را افتخار بزرگی بدانند. البته فغانی پیش از این هم در یک بازی بزرگ قضاوت کرده بود و حضور او در فینال جام ملت‌های آسیا در کلکسیون افتخاراتش ثبت شده است و با قضاوت در این بازی‌ها بیگانه نبود، همین مساله می‌تواند در آینده کاری او تاثیر زیادی داشته باشد.

 

اما نکته اینجا است که چرا فغانی در بیرون از این مرزها به خوبی می‌تواند قضاوت کند و در لیگ داخلی اینقدر با مشکل مواجه می‌شود؟ چطور می‌شود این داور فینال جام ملت‌ها را به خوبی قضاوت می‌کند اما چند وقت بعد در بازی آخر لیگ چهاردهم با مشکل بزرگی مواجه می‌شود و از قضاوت در لیگ ایران محروم می‌شود؟ البته بازی جنجالی نفت و تراکتور در آخرین روز بازی‌های لیگ چهاردهم تنها مشکل این داور در لیگ ایران نبود و در لیگ پانزدهم هم فغانی نشان داده تمرکزی در قضاوت ندارد. 

 

بازی پرسپولیس و ذوب یا بازی جام حذفی که فغانی حتی تعداد ضربات پنالتی را گم می‌کند بیانگر این نکته است که او در لیگ ایران مشکل دارد و یا اینکه فوتبالی ها در ایران او را به اندازه فوتبالی‌های برون مرزی قبول ندارندو همین امر از او یک داور پر اشتباه در لیگ ساخته است. حال در نظربگیرید کمیته داوران که داور خود را در بین بهترین‌های جهان در جام باشگاه‌های جهان می‌بیند وی را برای بازی پرسپولیس انتخاب می‌کند اما همین که فغانی به ایران برمی‌گردد و متوجه انتخابش می‌شود به کمیته داوران می‌گوید خسته‌ام و نمی‌توانم قضاوت کنم!

 

کمیته داوران هم بازی او را به رضا کرمانشاهی می‌دهد!در حالی که شاید هیچ کدام از فوتبالی‌ها این جریان پشت پرده را نمی‌دانند! و به تصور اینکه رضا کرمانشاهی از ابتدا برای این بازی انتخاب شده این مساله را بدون دغدغه می‌پذیرند. شاید پرسپولیسی‌ها که بازی شان با قضاوت این داور مقابل ذوب به مشکل خورد از این تغییر خوشحال هم شدند اما آیا به راستی فغانی خسته است؟ دلیل اینکه این داور طراز اول قبول نمی‌کند به مشهد برود فقط همین است که از حضور در بازی‌های باشگاه‌های جهان خسته شده و نیاز به استراحت دارد یا اینکه او از قضاوت در لیگ ایران خاطره خوشی ندارد و نمی‌خواهد حالا که در کلکسیون افتخاراتش حضور در بازی‌های باشگاهی جهان را هم دارد با حضور در لیگ ایران و اعتراضات همیشگی خوشحالی‌اش را خراب کند؟ می‌توان با یک حساب سرانگشتی و با توجه به دغدغه داوران در لیگ ایران به این نتیجه رسید که قبول نکردن بازی پرسپولیس توسط فغانی بیشتر به حاشیه‌های لیگ ایران و اعتراضات احتمالی برمی‌گردد تا خستگی از داوری!

 

فغانی، افتخارات زیادی را تاکنون کسب کرده، افتخاراتی که تا الان در لیگ ایران نتوانسته به او کمک کند! شاید به خاطر اینکه فوتبال ایران کم حوصله شده و یا اینکه فوتبالی‌ها نمی‌توانند با ژست‌های این داور در زمین بازی کنار بیایند اما جدا از هر چیزی داوران ما باید بدانند افتخاراتشان را مدیون لیگ ایران هستند و باید بیش از هرچیزی برای لیگ برتر ایران تلاش کنند، چون مدیون این لیگ هستند. به هرحال با تمام مباحثی که مطرح شد و همه به آن به صورت یک فرضیه قابل قبول می‌توانند نگاه کنند، فغانی بازی پرسپولیس و پدیده را نپذیرفت تا کمیته داوران روی نام او لاک گرفته و کرمانشاهی را برای قضاوت این دیدار به مشهد بفرستد.