گردوخاک هاشمیان/ مدیران بی شخصیتند!

وحید هاشمیان را همه می شناسند. حجب و حیای او همیشه بین فوتبالیست های ما مثال زدنی بوده است. همین محجوب بودن باعث شده تا خیلی اوقات، هلی کوپتر فوتبال ایران به حقش نرسد. حالا آقا وحید قصه ما از این ناعدالتی ها به ستوه آمده و صحبت های بی پرده ای را علیه مدیران فوتبالی و کسانی که فوتبالی نیستند ولی سردمدار آن هستند بر زبان بیاورد. گویا مرگ رضا احدی، جرقه ای بود بر درد و دل مرد محجوب فوتبال ایران که در ادامه متن آن را می خوانید:

*ابتدا مصاحبه خود را با اتفاق تلخی آغاز می کنیم که دو روز پیش رخ داد. مرگ رضا احدی پیشکسوت باشگاه استقلال و فوتبال ایران.

زمانی که به ایران برگشته بودم یکی ازدوستان مشترک، درباره بیماری رضا احدی با من صحبت کرد. خیلی متاسف شدم. حالا باخبر شدم دو روز پیش این پیشکسوت عزیز فوتبال ایران از بین ما رفته است. من هیچ وقت ایشان را از نزدیک ملاقات نکردم. اما بازی ها، شوت ها و شکل و شمایل ایشان کاملا در ذهن من است. دیدید که باز هم چقدر پیشکسوتان فوتبال ما مظلوم هستند. در برنامه ورزش و مردم هم گفته بودم که نباید پیشکسوتانی که با اخلاق هستند به حال خودشان رها شوند. اما در فوتبالی که اشخاص کوچک در آن تصمیم گیری می کنند و حضور دارند این گونه اتفاقات اصلا بعید نیست. 

*گویا خیلی از دیدن بعضی اتفاقات ناراحت و دلگیر هستید؟

متاسفانه افراد کم تخصص و کم شخصیت در فوتبال ما حضور دارند و تا آن را به نابودی نکشند دست از سر ما بر نمی دارند. البته انشاالله که فوتبال ما نابود شود تا بلکه با رفتن این افراد دوباره ساخته شود.

*از سفرتان به ایران بگویید و اینکه از این سفر راضی بودید؟

من آمده بودم که دوستانم و خانواده ام را ببینم که این اتفاق افتاد. سعی می کنم باز هم به زودی برگردم. همچنین در تمرین بعضی از تیم ها شرکت کردم و می خواستم ببینم در فوتبال ایران تمرینات چگونه برگزار می شود و چه سبک و سیاقی دارد. 

*اتفاقا شایعه شد که وقتی شما در تمرین تیم سایپا حضور پیدا کردید مجید جلالی خواستار همکاری با شما شده بود. این خبر درست است؟

دفعه پیش هم که به ایران آمده بودم از این گونه حاشیه ها برای من درست کرده بودند. دلیلی ندارد وقتی در تمرین تیمی شرکت می کنم بخواهم با آنها همکاری کنم. مجید جلالی مربی، دوست و همسایه من است. سعی می کنم در تمرین تیم هایی که دوستان دیگر من حضور دارند شرکت کنم. اما باید بدانید با حضور این افراد بی شخصیت در فوتبال ایران قصد کار کردن در اینجا را ندارم.

 

*راستی طلب تان از پرسپولیس چه شد؟توانستید آن را وصول کنید؟

اتفاقا یکی از همان مدیرانی که دوست ندارم به خاطرشان در فوتبال ایران باشم آقای طاهری است. من 4 سال است که از پرسپولیس طلب دارم و وقتی نماینده ام برای وصول مطابباتم با ایشان دیدار کرد در کمال بی احترامی به او گفته بودند یک سوم طلبت را می دهیم و آن مبلغ را هم به صورت قسطی پرداخت می کنیم. این درحالی است که من خودم پیش از این پول مالیات و 5 درصد پرسپولیس را هم پرداخت کرده بودم. این تاسف برانگیز است. حالا هم باحضور افرادی چون طاهری بمیرم به فوتبال ایران بر نمی گردم.

*کمی بحث را عوض کنیم تا شما هم بیش از این عصبانی نشده اید. بازی های تیم فوتبال امید را دنبال کرده اید؟

بله.بازی این تیم مقابل قطر را به صورت کامل دیدم و 60 دقیقه هم از جدال آنها مقابل چین را تماشا کردم. 

*و نظرتان درباره عملکرد آنها و همچنین رویارویی با ژاپن.

تیم ما بازیکنان بسیار خوبی دارد که می توانند با تکیه بر توانایی های فردی آنها به موفقیت برسند. همان طور که دیدید گل های ما به سوریه و همچنین چین از همین طریق زده شد.بازیکنانی نظیر ترابی می توانند در ادامه کمک حال ما باشند. درباره بازی با ژاپن هم چون هنوز بازی های تیم حریف را ندیده ام نمی توانم نظری بدهم. اما امیدوارم بتوانیم با شکست این تیم به مرحله نیمه نهایی صعود کنیم.

*از توانایی فردی بازیکنان فقط صحبت کردید. یعنی از لحاظ تاکتیکی تیم ما در سطح خوبی نیست؟

تا آنجایی که من بازی های تیم امید را دیدم و در آن دقت کردم حرکت تاکتیکی خاصی مشاهده نکردم و اکثرا روی حرکات فردی بازیکنان تمرکز شده بود.

*در خلال صحبت هایتان از مهدی ترابی حرف زدید. بازیکنی که این روزها همه از او تعریف می کنند و آینده اش را درخشان می بینند. از نظر وحید هاشمیان مهدی ترابی می تواند به ستاره فوتبال ما تبدیل شود؟

آینده، بسیار مهم و تاثیرگذار است. ترابی شروع بسیار خوبی داشته است و حالا باید این کار را تداوم بخشید. تا آنجا که می دانم او از لحاظ اخلاقی هم بازیکن خوبی است. امیدوارم بتواند به استحقاقش که خیلی بیشتر از اینهاست برسد.

*در حالی که تیم ما همچنان در کوران مسابقات قرار دارد از ایران انتقادات فراوانی به این تیم می شود. به نظر شما الان زمان مناسبی برای گفتن این حرفهاست؟

باید ببینیم دلیل این انتقادات چیست و از کجا نشات می گیرد. چون بحث تیم ملی ایران است در حال حاضر هیچ انتقادی نباید بشود. اما بعد از بازی ها هرکسی میتواند نظر خود را ارائه کند اما باید باز هم توجه داشت که غرضی در آن انتقادات وجود دارد یا خیر.

 

*برنامه بعدی تان چیست؟ قصد دارید دوباره در کلاس ها و دوره های مربیگری شرکت کنید یا اتفاق دیگری در راه است؟

برای حضور در فوتبال ایران که هیچ برنامه ای ندارم و درباره کلاس هم باید بگویم دیگر کلاسی وجود ندارد. مگر دیگر مربیان داخلی و ملی ما کلاس رفته اند؟ اینجا این طور است که هرکسی بیشتر کلاس برود و ساکت تر باشد باید بیرون از گود بنشیند. من حرف و دلم یکی است. شاید همین باعث شده این مشکلات برایم به وجود بیایند. 

*اصلا دوست نداریم وحید هاشمیان را این گونه ناراحت و دلگیر ببینیم. حرف آخر شما؟

باز هم فوت رضا احدی را به خانواده محترمش تسلیت عرض می کنم. دوباره آقایان می آیند و از اخلاق خوب او و کسانی که از بین ما رفته اند صحبت می کنند و خودشان را خوب جلوه می دهند. اگر من هم بمیرم همین افراد کوچک از من تعریف می کنند. متاسفم برای فوتبالی که مدیرانی چون طاهری و امثال او در آن حضور دارند.