عاملی که می توانست بیرانوند را پرسپولیسی کند

هفته گذشته که بیرانوند می‌خواست از نفت جدا شود، ادعا کرده بود چون نتوانسته تا نیم فصل ۳۰ درصد از مبلغ قراردادش را از نفت تهران بگیرد، طبق آیین نامه نقل و انتقالات می‌توانسته یک طرفه فسخ کند و از نفت جدا شود اما برخی کارشناسان حقوقی گفتند که چنین چیزی امکان ندارد.

اما یک کارشناس حقوقی می‌گوید بیرانوند می‌توانسته با نفت فسخ کند و پرسپولیسی شود. دکتر سید مهدی محمودی، کارشناس حقوقی که البته کتابی با نام فوتبال شناسی، مجموعه مقررات بین‌المللی فوتبال به همراه عزیزالله محمدی نوشته به سایت نود می‌گوید: طبق بخشنامه جدید فیفا که از ژانویه ۲۰۱۵ به فدراسیون ها ابلاغ شده است، اجازۀ فسخ یکجانبۀ قرارداد به بازیکنان فقط پس از ۴۰ روز داده شده است.»

آن‌طور که تحقیقات سایت نود نشان می دهد تغییرات مهمی در قوانین نقل و انتقالات بازیکنان توسط فیفا در سال ۲۰۱۴ صورت گرفته اما این امر در ایران بازتابی نداشته و به نوعی شاهدیم که تصمیمات کاملا متضادی با این مقررات در ایران هم اجرا می‌شود. بر اساس بند۳ مادۀ ۲۶ از مقررات در خصوص وضعیت و نقل و انتقال بازیکنان که در سال ۲۰۰۵ به تصویب فیفا رسیده، فدراسیون های فوتبال موظف بودند که مقررات نقل و انتقال بازیکنان خود را اصلاح کرده تا اطمینان حاصل شود که قوانین آنها مطابق با قوانین فیفا بوده و مهلت انجام این کار جهت اخذ تأییدیه تا تاریخ اول ژوئیه ۲۰۰۷ مطابق ۱۰ تیر ماه سال ۱۳۸۶ تعیین شده بود. عدم تأیید مقررات نقل و انتقال فوتبال ایران از سال ۲۰۰۷ موجب بروز خسارت فراوان به باشگاه های فوتبال به طور خاص و به اعتبار فوتبال ایران به طور عام شده است چرا که صلاحیت قضایی فدراسیون فوتبال ایران برای رسیدگی به اختلافات با ابعاد بین المللی مابین بازیکنان و مربیان با باشگاه های ایرانی را زیر سؤال برده و به بازیکنان و مربیان خارجی این امکان را می دهد که بدون مراجعه به مراجع ذیصلاح داخلی به طور مستقیم به فیفا مراجعه کنند.

فدراسیون فوتبال در سال ۱۳۹۱ مقررات نقل و انتقال خود را برای اخذ تأییدیه به فیفا ارسال کرد که با رد این درخواست، چندین ایراد اساسی از این مقررات گرفته شد. اخیراً مقررات نقل و انتقال فدراسیون بدون رفع این ایرادات اساسی مجدداً برای فیفا ارسال شده است که این امر بنوبۀ خود موجب بی اعتباری بیشتر فوتبال ایران خواهد شد. اصرار بر تدوین مقرراتی مغایر با اصول مورد قبول بین المللی مؤید بی اطلاعی مقامات تصمیم گیرنده است که متوجه وجود چنین ایرادات اساسی در قوانین خود نیستند.

برای آگاهی بیشتر از این تغییر قوانین با مهدی محمودی کارگزار سابق نقل و انتقال بازیکنان فیفا و وکیل بین المللی و کادشناس حقوقی صحبت کردیم تا اطلاعات بیشتری در اختیار ما بگذارند. وی گفت:«کمیتۀ اجرایی فیفا در دسامبر سال ۲۰۱۴ و پس از مشورت با تمامی گروه های ذینفع از قبیل کمیتۀ وضعیت بازیکنان، کنفدراسیون ها، فدراسیون ها، لیگ ها و اتحادیۀ بازیکنان فوتبال تصمیمات بسیار مهمی گرفت که از اول مارچ ۲۰۱۵ لازم الاجرا شده و فیفا به تمامی فدراسیون ها اعلام کرده که این تغییرات باید بدون درنگ به اطلاع تمامی باشگاه های فوتبال و بازیکنان رسیده و فدراسیون ها موظف اند که این تغییرات را بدون کم و کاست در آیین نامه نقل و انتقالات خود بگنجانند. متاسفانه تا امروز این کار نه تنها در ایران صورت نگرفته بلکه شاهد بودیم که تصمیماتی کاملاً برخلاف نظرات فیفا گرفته شده و همچنین شاهد اظهار نظرهایی از سوی کارشناسان حقوقی فوتبال بودیم که کاملاً اشتباه بوده و می تواند موجب گمراهی باشگاه های فوتبال در برخورد با بازیکنان شده و ضررهای مالی ومعنوی بیشتری به فوتبال ما وارد سازد. در حالیکه بر اساس ماده ۱۳ آیین نامه نقل و انتقالات فیفا اصل بر محترم بودن قراردادهای منعقده مابین بازیکنان و باشگاه ها بوده و در مادۀ ۱۴ همین قانون پیش بینی شده که تنها با وجود دلیل موجه می توان قراردادی را یکجانبه فسخ کرد. فیفا در این قانون هرگز به تعیین مصادیق دلیل موجه نپرداخت اما در تفسیری که در سال ۲۰۰۶ بر این مقررات ارائه کرد عدم پرداخت حقوق بازیکنان ظرف ۹۰ روز از سوی باشگاه را یک دلیل موجه برای فسخ یکجانبۀ قرارداد دانسته و کمیتۀ وضعیت بازیکنان و اتاق حل اختلافات فیفا بر اساس این تفسیر پس از اثبات عدم پرداخت حقوق مربیان و بازیکنان ظرف ۹۰ روز به سود آنان رأی صادر می کردند و این موضوع به رویۀ قضایی تبدیل شده بود بطور مثال رودریگو توزی بازیکن باشگاه استقلال پس از انجام ۹ بازی و پس از گذشتن ۹۰ روز از عدم دریافت حقوق، قرارداد خود با باشگاه را یکچانبه فسخ کرد و به فیفا شکایت کرد و ما باید بزودی شاهد دستور فیفا به باشگاه استقلال برای پرداخت مطالبات به این بازیکن باشیم.»