حالا که تیم امید ایران از رقابت های مقدماتی المپیک کنار رفته، بیشتر حسرت عدم حضور یک مهاجم ششدانگ مثل سردار آزمون را در ترکیب تیم می خوریم. خیلی ها اعتقاد دارند اگر سردار در ترکیب تیم خاکپور حضور داشت، موقعیت های گل یکی پس از دیگری در طول نود دقیقه توسط مهاجمان از دست نمی رفت. با این حال خودش می گوید تضمینی وجود نداشته با حضورش هم بتواند آن توپ ها را به گل تبدیل کند. آزمون به آینده امیدوار است و بسیار خوشبینانه درباره اتفاقات حرف می زند.

گفت و گوی با سردار آزمون درباره نتایج تیم امید، مقایسه تیم امید با تیم ملی بزرگسالان، شرایط خودش در روستوف و برخی مسائل دیگر را در ادامه می خوانید:

*اول از این صحبت کنیم که نتوانستی روستوف را در اردوی امارات همراهی کنی و مجبور شدی به ایران برگردی. در حال حاضر وضعیتت چطور است؟

اوضاع خودم خدا را شکر خوب است. طبق برنامه های باشگاه در حال تمرین هستم.

*به نوعی تو قاطی بازی های سیاسی شدی و ویزایت صادر نشد. ناراحت نیستی؟

چرا ناراحتم ولی کاری از دستم بر نمی آمد و مجبور شدم در شهرمان و با برنامه روستوف تمرین کنم.

*مسئولین باشگاه نظرشان چه بود؟

آنها هم ناراحت شدند. ولی چیزی که اتفاق افتاده این بود و نتوانستم تیم را همراهی کنم.

*از این موضوع بگذریم و درباره تیم امید با هم صحبت کنیم. تو جزو بازیکنانی بودی که برای همراه شدنت با تیم امید تلاش زیادی شد و البته خودت هم همکاری خوبی کردی اما متاسفانه این مهم اتفاق نیفتاد.

من واقعا دلم می خواست به تیم امید کمک کنم. حتی خودم با باشگاه صحبت کردم ولی متاسفانه نشد که راضی شوند. از طرفی آنها هم حق داشتند زیرا من قرارداد دارم.

*بازی ایران و ژاپن را که دیدی؟

بله.

*خیلی ها معتقدند که در دریافت آن سه گل اخباری مقصر بود.

اخباری؟! برای چه او؟

*نمیدانم. اما او به قدری ناراحت بود که تلفن همراهش را خاموش کرده و صحبت نمی کند. برخی از منتقدین گفته اند او احتیاج به تجربه بیشتری دارد و هنوز به گلر شماره یک تیم ملی تبدیل نشده است.

اینها چه حرف هایی است. در حال حاضر اخباری یکی از بهترین گلرهای ایران است و آینده درخشانی دارد. مطمئنم او می تواند به زودی دروازه بان اول ایران باشد و فکر می کنم این همه انتقاد حق او نیست.

*زمانی که آن گل ها را خوردیم چه احساسی داشتی؟

خیلی ناراحت شدم اما چه کاری می توانستم کنم.

*ما موقعیت های بسیاری را از دست دادیم. پیش خودت نگفتی اگر من بودم این توپ را به گل تبدیل می کردم؟

چرا گفتم ولی فوتبال است دیگر. تضمینی نبود اگر من هم در تیم حضور داشتم توپ ها به گل تبدیل نمی شد. بازیکن یک روز توپ را مقابل دروازه خالی را به بیرون می زند و یک روز گل هایی به ثمر می رساند که فکرش را هم نمی کنی.

*استرس نداشتند؟

قطعا باید استرس داشته باشند. خیلی از بازیکنان در این مرحله بازی نکرده بودند اما بازیکنان باتجربه ای هم داشتیم که آنها آرام تر بودند.

*تو مقابل تیم ملی بزرگسالان ژاپن هم بازی کردی. برخی از کارشناسان می گویند در حال حاضر ژاپن در بخش پایه قوی تر است.

این موضوع را قبول ندارم زیرا من مقابل بزرگسالان آنها هم بازی کردم و بسیار بازیکنان با کیفیتی داشتند. خیلی از آنها در بهترین تیم های دنیا فوتبال بازی می کنند و اصلا این مقایسه درست نیست.

*حرف از مقایسه زدی. این روزها از زبان برخی می شنویم که حذف تیم امید از مقدماتی المپیک را با حذف تیم ملی بزرگسالان در جام ملت ها مقایسه می کنند. فکر می کنی این قیاس درست باشد؟

اصلا قابل قیاس نیست. ما در جام ملت ها به عراق باختیم و مثل این است که 10 سال دیگر تیم امید بگوید بزرگسالان به عراق باختند ما هم ببازیم ایرادی ندارد.  این حرف ها اصلا خوشایند نیست و نباید زده شود.

*راستی یکی از اشخاصی که به بدترین شکل حذف تیم امید را در مقدماتی المپیک 2012 تجربه کرده است کمال کامیابی نیا بود. تا به حال از آن روزها با تو صحبتی کرده است؟

اصلا یادم نبود که آن روزها تیم امید برای چه حذف شد. شما یادآوری کردید. خیر تا به حال کامیابی نیا در این باره صحبتی با ما نداشته است.

*سوال اصلی را از تو بپرسم. سعید عزت اللهی دوست و هم تیمی تو پس از حذف تیم امید مصاحبه جنجالی انجام داد. او گفته بود به این خاطر که شاگرد کی روش بودم خاکپور مرا دعوت نکرد. این درحالی است که خیلی از بازیکنان تیم امید در تیم ملی هم بازی می کنند. نظریه سعید را قبول داری. ضمن اینکه شاید این شبهه به وجود بیاید که او از جایی خط گرفته است.

این طور که سعید می گوید نیست. او جوان است و احساسی. من هم قبلا مانند او بودم و از همه چیز زود ناراحت می شدم اما بدانید که سعید در دلش چیزی نیست. من مطمئنم خاکپور و یا هر مربی دیگری به خاطر کی روش یا اشخاص دیگر صلاح تیمش را فدای موضوعات حاشیه ای نمی کند. مطمئنم این کار خاکپور به خاطر خاکپور نبود. امیدوارم سعید به جای حاشیه روی فوتبال خود تمرکز کند زیرا او می تواند به یک ستاره بی چون و چرا تبدیل شود. این گونه صحبت ها همانطور که گفتید شبهه هایی را به وجود می آورد در حالی که اصلا این گونه نیست و سعید کمی در آن لحظه ناراحت بوده.

 

*بگذریم. کی روش گفته است در فوتبال ایران موهایش سفید شده...

اتفاقا قبلا هم کی روش به من گفته بود که می بینی در فوتبال ایران موهایم سفید شده است؛  حق دارد. اینجا خیلی او را اذیت می کنند. من در روسیه هم فوتبال بازی می کنم و واقعا در آن کشور شرایط مانند ایران نیست. در ایران نه زمین مناسب داریم، نه پول خوبی به ما می دهند و نه بازی های تدارکاتی خوبی برایمان برگزار می کنند. خدا شاهد است پاداشی که آن طرف می دهند به اندازه قرارداد بازیکنان است. در ایران پس از برخی از بردها نهایتا دو، سه هزار دلار به ما پاداش می دهند. در حالی که در کشورهایی مانند آذربایجان و روسیه پاداش برد 50 هزار یورو است. بحث پول نیست. فکر می کنم در فوتبال ما برای هیچ کس شخصیت قائل نمی شوند. نمی دانم چرا اگر در تهران زمین مناسب نداریم بازی ها را در شهرهایی دیگری مانند تبریز یا اصفهان برگزار نمی کنند. کی روش قبل از اینکه ایران را ترک کند می دانستم که شش ماه است پولش را نداده اند. مطمئن باشید او تیم ملی ما را دوست دارد که تا به امروز مانده است. وگرنه اگر به خاطر پول آمده بود خیلی زودتر از اینها ایران را ترک می کرد.

*اتفاقا در حال حاضر حرف و حدیث است او فروردین امسال از تیم ملی جدا خواهد شد. تو چیزی در این باره شنیده ای؟

خیر. اما اگر واقعیت داشته باشد آقای کفاشیان باید به عنوان رئیس فدراسیون با او مذاکره کند. به خدا ما مربی خیلی خوبی داریم. این انتقادهایی که از او می شود چه به جا باشد چه نابجا این حقیقت را که یکی از بهترین های دنیا در ایران و سرمربی تیم ملی ما است را عوض نمی کند. بابا او سرمربی رئال مادرید بوده این خیلی حرف است. زشت است به شخصیت او بر می خورد وقتی برخی از رفتارها را می بیند. من هم بودم و این ناملایمتی ها را می دیدم ناراحت می شدم. بیایید به جای اینکه دائما انتقاد کنیم تیم ملی را حمایت کنیم. باور کنید با حمایت و کمی امکانات بیشتر خیلی راحت به جام جهانی صعود می کنیم. این گونه که نمی شود هر روز یک دردسر جدیدی مقابل کی روش قرار بگیرد.

*دل پری داشتی. 10 سال دیگر سردار آزمون در چه جایگاهی قرار دارد؟

(می خندد) در همین گنبد خواهم بود.

*منظورم از نظر فوتبالی بود.

همه تلاشم را می کنم که بتوانم در لیگ آلمان یا انگلیس بازی کنم. البته قول نمی دهم. زیرا هر اتفاق ممکن است رخ دهد.

*علیرضا حقیقی هم از روبین کازان جدا شد و به ماریتیمو پیوست...

علیرضا گلر یک ماست و در روبین کازان شرایط خوبی نداشت. آنها دروازه بان تیم ملی را در اختیار داشتند و به جای علیرضا او را بازی می دادند. در این تیم من هم خیلی اذیت شدم. مدیرعامل و سرمربی واقعا ما را اذیت می کردند.  قبل از بازی ها دقیقا می توانستیم حدس بزنیم که سرمربی بازیکنان روس و تاتار را بازی می دهد. در این تیم از کاپیتانشان گرفته تا مدیرعامل همه به ما انگ می زدند برای تیم کم می گذاریم. حتی به بازیکنان و کاپیتان تیم خط می دادند اما من هیچ وقت برای روبین کازان کم نگذاشتم زیرا دوست داشتم نانی که به خانه می برم حلال باشد. واقعا این گونه طرز فکر آنها برای من ناراحت کننده بود. به همین دلیل تصمیم گرفتم که از روبین کازان جدا شوم. می دانم که علیرضا هم خیلی از اوضاع آنجا ناراحت بود. الان هم این تیم به روزهای بدی گرفتار شده و مجبور است از صفر شروع کند تا جایی که می دانم گراموف هم فرار کرده است. تیمی که به این خوبی می توانست در اروپا حرف اول را بزند با آن مدیریت و کادر فنی واقعا نابود شد. روبین کازان می توانست در اروپا حرف های زیادی برای گفتن داشته باشد.

* حرف پایانی؟

خیر، همه از تیم ملی حمایت کنیم تا به جایگاه واقعی اش برسد.