اعلام نظر AFC درباره اختلاف عربستان با ایران

در مورد جوسازی رسانه‌های عربی مبنی براینکه ایران جلسه امروز خود در قطر را به عربستان واگذار کرده و قرار است AFC به سعودی‌ها رأی بدهد، گفت: دستور جلسه امروز چه چیزی بوده که عربستانی‌ها این طور می‌گویند. دستور این بود که بازی‌های باشگاهی به خاطر عدم امنیت در ایران در کشور ثالث برگزار شود ضمن اینکه آنها برای این موضوع اسناد درستی هم داشتند چون در ایران به سفارتخانه این کشور حمله شده بود و بالاتر از این چه سندی می‌خواستند داشته باشند. گفتند امنیت نداریم و ما باید چه چیزی می‌گفتیم. آنها اعلام کردند که به سفارت کشورشان حمله شده و ما نمی‌توانیم در ایران بازی کنیم و قرار بود تا این موضوع مصوب شود. ما باید چه جوابی می‌دادیم وقتی همه چیز به نفع آنها بود؟ حالا با این وضعیت نتیجه چه شده است؟

وی ادامه داد: نتیجه این شد که دو کشور با هم تفاهم کنند و این یعنی چه؟ قرار بود امروز مصوب کنند تا تمام بازی‌ها در خارج از ایران و در کشور بی‌طرف برگزار شود اما آیا این اتفاق افتاد؟ این که به دو کشور زمان دادند با هم تفاهم کنند و روابط‌شان عادی شود، آیا شکست است؟ قرار بود این موضوع مصوب شود و اسناد هم همه علیه ما بود و حالا ما باید چه دفاعی می‌‌کردیم اما با این احوال جلسه طوری پیش رفت که ما بردیم.

اسدی تأکید کرد: با یک دفاع جانانه گفتیم چرا باید چنین چیزی علیه ایران تصویب شود. اگر عربستانی‌ها جوسازی کرده‌اند باید همین‌طور هم بگویند. مگر ما می‌گوییم که باخته‌ایم. چون به سفارت آنها حمله شده بود همین امروز می‌خواستند تصمیم بگیرند مسابقات در یک کشور ثالث برگزار شود اما آیا این تصمیم را گرفتند؟ این در حالی است که تصمیم گرفته شد که اولاً امارات در این قضیه دخالت نکند و فقط عربستان باشد و سپس بازی‌ها طبق جدول برگزار شود و بازی‌های باشگاهی تا اسفند در ایران ادامه پیدا کند. به این می‌گویند شکست یا اوج برنده شدن.

دبیرکل فدراسیون فوتبال گفت: قرار بود بیاییم در یک جلسه بنشینیم و با حضور 7 کشور عربی ایران محکوم شود اما ایران محکوم نشد. ما یک نوع از سیستم خود دفاع کردیم که این مصوبه شکل نگیرد در واقع خواستیم با برگزاری در ایران بگوییم مشکل امنیتی ندارد اما باید مراقب باشیم اگر اتفاقی بیفتد قضیه به حالت اول برمی‌گردد و ما باید به تهران بیاییم و رایزنی‌ها را ادامه دهیم و مراقبت کنیم تا میزبانی را از دست ندهیم.

وی در مورد اینکه با حضور کفاشیان در AFC می‌توان به گرفته نشدن میزبانی امیدوار بود، گفت: دقیقا همین طور است چون فوتبال از سیاست جداست. ضمن اینکه در کشورهای عربی حرف اول و آخر را دولت‌هایشان می‌زنند بعدش هم نباید بهانه دهیم که کشور امن نیست. اگر بازی‌ها بیرون برود نشان می‌دهد که کشور ما امن نیست و کشورهای عربی به خواسته خود می‌رسند. یعنی می‌گویند با توجه به حمله به سفارت کشورمان ایران امن نیست، در این صورت فردا ایران چطور می‌خواهد یک بازی 100 هزار نفری را میزبانی کند.

اسدی در مورد اینکه برخی گفته‌اند سکوت ایران عامل شکست در این جلسه بود، گفت: مگر شما دستور جلسه را می‌دانید قرار بوده تصمیم بگیرند تا میزبانی را از ما به صورت قطعی بگیرند. قرار بود علیه ایران سه تصمیم منفی بگیرند. اما آیا اینطور شد. یا ما سکوت کردیم؟ ما فرصت خریدیم این اسمش سکوت است؟ چون در جلسه نیستند و نمی‌دانند چه اتفاقی افتاده اینطور می‌گویند. عربستان، امارات و کویت می‌خواستند بازی در ایران حتی در سطح ملی هم برگزار نشود و می‌گفتند چه تضمینی در این رابطه وجود دارد که امنیت داشته باشیم. اما ما پروپزالی ارائه کردیم که هیچ‌کدام از گزینه‌های AFC هم در آن نبود و در واقع کشورهای عربی پروپزال ما را قبول کرده و پیشنهاد AFCرا رد کردند که البته این نتایج با دو سه ساعت صحبت و مذاکره  به دست آمد نمی‌دانم چرا این حرف‌ها را مطرح می‌کنند.

اسدی گفت: این روابط ظریف است و گفتن آن باعث می‌شود تیم‌های حریف ما فردا مقابل‌مان موضع بگیرند و اگر فردا یک ترقه هم در ورزشگاه ترکید همه چیز تمام شود. از سوی دیگر اولین کار ما در جلسه بود که بگویم ماجرا به این تندی نیست که شما ادعا می‌کنید. تصمیم این بود که میزبانی را از ایران بگیرد که این اتفاق نیفتاد و این بزرگترین برد برای ما بود.

وی تأکید کرد: اول مقرر شد تا پرونده تیم ملی از سایر موضوعات جدا شود و طبق روال گذشته عمل شود و AFC از همان ابتدا بحث ملی را از پرونده کنار گذاشت. سپس از مشارکت امارات با عربستان جلوگیری به عمل آمد و از آنها خواسته شد تا در این قضیه ورود نکنند و در نهایت زمان خریدیم تا به نوعی مهمان‌نوازی خود را اثبات کنیم. حالا این دستاوردهایی که به دست آمده شکست است؟

دبیرکل فدراسیون فوتبال در پایان گفت: این صحبت‌ها توهین به حیثیت ما و اقتداری است که از نظر سیاسی و فرهنگی که در منطقه داریم آن هم در کشوری که یک ترقه هم نمی‌ترکد. این صحبت‌ها مثل یک توهین است. با قدرت در جلسه اعلام کردیم کشور ما امن‌ترین کشور منطقه است و اشاره کردیم که حتی میزبان چند تیم ملی در ایران هستیم. کسی که می‌گوید سکوت، نه از دیپلماسی سردرمی‌آورد و نه این صحبت‌ها را درک می‌کند.