یروز که با هرایر مکویان صحبت می‌کردیم، مشخص بود که از دیدن چهره مغموم 3 بازیکن تیم امید ایران در تمرینات استقلال حسابی ناراحت است. او حرفی از مشکلات مالی باشگاهش نزد و گفت این قبیل مسائل بالاخره حل شدنی است ولی خیلی امیدوارانه از آینده استقلال در لیگ برتر و جام حذفی صحبت کرد.

سال نو مبارک! تعطیلات خوش گذشت؟

ممنون! من هم به همه مسیحیان ایران سال نو را تبریک می‌گویم. خوب بود، البته من با دو روز تأخیر به ارمنستان برگشتم چون در روز سال نو با ملوان بازی داشتیم و نتوانستم به موقع به ایروان برگردم.

چرا همان شب نرفتی؟

پروازهای تهران- ایروان یک روز درمیان است و به همین خاطر من دو روز دیرتر برگشتم.

استراحت کامل کردی؟

خیر! البته نسبت به دوران تمرینات‌مان خیلی بیشتر استراحت کردم اما در ایروان هم که بودم، لابه‌لای برنامه‌هایم تمرینات خودم را داشتم؛ هم هوازی و هم در باشگاه، اصطلاحاً «استراحت فعال» داشتم. به هر حال من بازیکن حرفه‌ای هستم و نمی‌توانم بی‌خیال تمرین کردن شوم.

اما دو روز هم دیرتر به تهران برگشتی!

چون ایام سال نو میلادی بود، پروازها همه پر بودند و بلیتم برای یک‌شنبه‌ای که قرار بود، برگردم، OK نشد. به همین خاطر با اولین پرواز پس از آن برگشتم.

در آن برهه برخی گفتند به خاطر ناراحتی‌هایی که از شرایط مالی داشتی، قهر کرده‌ای.

قهر؟ من بازیکن حرفه‌ای هستم و با استقلال قرارداد دارم. من در طول این مدت با مدیر برنامه‌هایم در تماس بودم و او به باشگاه و کادر فنی گفته بود که چرا در بازگشتم با تأخیر مواجه شدم.

اما در تهران این شایعه منتشر شد!

مهم نیست، من زیاد به شایعات توجه نمی‌کنم.

حتی گفته شد یک پیشنهاد روسی داری! صحت داشت؟

این اتفاق برای همه بازیکنان حرفه‌ای دنیا رخ می‌دهد و پیشنهاد چیز عجیبی نیست. من هم پیشنهاد داشتم.

چه شد؟ تصمیمت نرفتن بود؟!

البته! اگر غیر از این بود که فصل نقل و انتقالات زمستانی را از دست نمی‌دادم. من با استقلال قرارداد داشتم و وقتی با مدیر برنامه‌هایم مشورت کردم، صلاح دیدم که بهتر است تا پایان فصل در خدمت استقلال باشم و بعد به این قبیل مسائل رسیدگی کنم.

فرصت‌ها را از دست نمی‌دهی؟

من همه هدفم کسب عنوان قهرمانی با استقلال است. فصل قبل هم به این مهم خیلی نزدیک بودم اما نشد. این فصل در دو جام کاندیدا هستیم و خیلی سعی دارم که این اتفاق برایم بیفتد.

در این مدت که نبودی، از اوضاع استقلال خبر داشتی؟

نه زیاد! استقلال هم در تعطیلات بود و اعضای تیم فقط 2، 3 روز زودتر از من استارت زدند و من هم از طریق مدیر برنامه‌هایم از این اوضاع کاملاً مطلع بودم.

تمرینات بدنسازی این مدت خسته‌ات کرده است؟

ما یک نیم‌فصل دوم پرفشار و سنگین را درپیش داریم و کادر فنی برای همین صلاح دیده بود تا بدنسازی کنیم و من هم با قدرت در تمرینات شرکت کردم. هدف ما قهرمانی است و باید در این مسیر همه سختی‌ها را تحمل کنیم تا به نتیجه دلخواه‌مان برسیم.

هفته بعد با ذوب‌آهن بازی دارید. حریف‌تان در فینال جام حذفی!

برای ما ذوب‌آهن و راه‌آهن یزدان و غیره تفاوتی ندارد. در لیگ برتر اگر می‌خواهیم قهرمان شویم، باید همه بازی‌ها را به یک چشم ببینیم. از اینجا به بعد همه مسابقات برای ما سخت هستند و اصلاً بازی آسانی نداریم. لیگ به مرحله حساس خود رسیده است و بالای جدولی‌ها به فکر صدرنشینی هستند و تیم‌های پایین جدول به فکر بقا.

اوضاع استقلال خوب است؟

ما با صدرنشینی به تعطیلات رفتیم و این امیدواری وجود دارد که با همین شرایط خوب هم دوباره به لیگ برگردیم.

مقابل ذوب‌آهن، حنیف غایب است. زوج خوبت کنارت نیست. کار خط دفاعی‌تان مقابل خط حمله زهردار ذوب گره نمی‌خورد؟

در استقلال همه نفرات خوب هستند و به همین خاطر قطعاً نبودن یکی از آنها تأثیرگذار خواهد بود. به هر حال در طول یک تورنمنت طولانی از این قبیل اتفاقات طبیعی است و حتماً نفرات جایگزین هم تمام تلاش خود را می‌کنند که مشکلی از این نظر به وجود نیاید.

اما شما یارگیری آنچنانی هم در تعطیلات نکردید!

ما با همین نفرات در نیم‌فصل اول صدرنشین شدیم و قطعاً با همین نفرات هم به قهرمانی فکر می‌کنیم. حتماً کادر فنی و کادر مدیریتی باشگاه صلاح دیده‌اند که این‌گونه باشد و اظهار نظر در این‌باره در حوزه اختیارات من نیست.

با این وجود استقلال را کاندیدای قهرمانی می‌دانی؟

صد درصد! ما نیم‌فصل دوم کار سختی پیش رو داریم. 6، 7 تیم هستند که برای قهرمانی نقشه کشیده‌اند و در کورس هستند. فاصله امتیازات در صدر جدول خیلی کم است ولی همه ما سخت کار می‌کنیم که بتوانیم به این مهم برسیم؛ هم کادر مدیریتی، هم کادر فنی و هم کادر بازیکنان. ما در همه جلسات‌مان در این‌باره هم‌قسم می‌شویم.

فارسی‌ات هم که خوب شده است! چرا حرف نمی‌زنی؟

من بیشتر باید حرف گوش کنم و نیاز چندانی به حرف زدن ندارم، البته لازم باشد، لغات را بلد هستم اما مهمتر شنیدن و درک کردن است که تقریباً در حد خوبی به این وضعیت رسیده‌ام.

با بازیکنان امید تیم‌تان پس از حذف تیم فوتبال امید ایران از راهیابی به المپیک حرف نزدی؟

نه! اما خیلی از حذف شدن تیم امید ایران ناراحت شدم. من تقریباً بازی‌های تیم ایران را دیدم. در بازی با ژاپن، ایران خیلی خوب بازی کرد و فکر می‌کنم بدشانسی آورد. واقعاً از این بابت که نتوانستید به المپیک بروید، متأسف شدم.

تیم‌مان را چطور ارزیابی کردی؟

بازیکنان خیلی خوبی در خدمت این تیم بودند و می‌توانستند با رسیدن به المپیک به اروپا برسند و فوتبال‌شان در المپیک دیده می‌شد که فکر می‌کنم برای فوتبال ایران هم اتفاق خیلی خوبی می‌افتاد. می‌توانستید در همان 90 دقیقه ژاپن را شکست دهید.

تو در تیم المپیک ارمنستان نبودی؟

خیر، نبودم.

تیم ارمنستان بازی ندارد؟

ما در فیفادی 4 و 7 فروردین دو بازی داریم که فکر کنم بازی اول‌مان با بلاروس در ارمنستان برگزار می‌شود.

از بازیکنان تیم ملی‌تان چند نفر در لیگ‌های آسیا هستند؟

فقط من در استقلال بازی می‌کنم و سایر بچه‌های تیم ملی‌مان در لیگ‌های اروپایی بازی می‌کنند. آنجا وقتی اردو داریم، 48 ساعت قبل از بازی همه جمع می‌شوند.

ملی‌پوشان‌تان عضو کدام باشگاه‌ها هستند؟

بوروسیا دورتموند، اسپارتا پراگ، گالاتاسرای و چند تیم دیگر روسیه.

تو دوست نداری در اروپا بازی کنی؟

من حالا فقط به استقلال فکر می‌کنم.

یعنی نمی‌خواهی آنجا باشی و توپ بزنی؟

هر بازیکنی آرزویش رسیدن به لیگ‌های اروپاست اما من نمی‌خواهم به هر قیمتی آنجا توپ بزنم یا نیمکت‌نشین باشم و هر دلیل دیگر. دوست دارم اگر هم به اروپا می‌روم، جایی باشم که ارزشمند باشد. تازه قبلاً هم در اروپا بازی کرده‌ام.

 

در کدام لیگ؟

من در لیگ چک و روسیه بوده‌ام. الان هم 28 سالم است و هنوز هم شانس بازی در اروپا را دارم.