کاوه رضایی:دوست داشتم شاگرد برانکو بودم

حالا اما برانکو محبوب دل هواداران پرسپولیس است و به واسطه فوتبالی که سرخ‌ها بازی می‌کنند و البته نحوه برخورد این مربی با باشگاه، بازیکنان، هواداران، رسانه‌ها و البته نگاهش به فوتبال ایران و اتفاقات رخ داده در این فضا تبدیل به چهره‌ای شده که می‌شود او را به راحتی پذیرفت. بخصوص وقتی بدانیم برانکو نسبت به دوره قبلی حضورش در ایران بسیار گرم‌تر و مهربان‌تر شده و به راحتی می‌توان با او ارتباط برقرار کرد و حرف‌هایش را درباره همه چیز فوتبال شنید. در این مطلب به تفکرات امروز و دغدغه‌های فعلی برانکو در خصوص پرسپولیس و برخی مسائل فوتبالی که در ذهن او می‌گذرد و البته به صورت خودمانی با دوستانش مطرح کرده، پرداخته‌ایم که از دل آن نکات‌ جالبی در می‌آید.

زوم روی مربیگری، دور از بیزینس

در حالی که یکی از مربیان مطرح لیگ برتری جدا از راه اندازی و مدیریت دو رستوران در تهران و کار ویلاسازی در شمال کشور اخیرا مشغول ساختن کمپی تمرینی در ترکیه شده تا از این راه هم درآمدزایی کند برانکو ایوانکوویچ کارهای غیر فوتبالی‌اش در کرواسی را کاملا فراموش کرده چون یک مربی فوتبال است و باید سی نفر را مدیریت کند و جوابگو باشد. برانکو که روز بازی تراکتورسازی - راه‌آهن دفترچه یادداشت برداشته و نکات فنی این مسابقه را یادداشت می‌کرد با وجود ثروت قابل توجهی که دارد خودش را در هتل المپیک گوشه‌ای خلوت در غرب تهران محصور کرده و فقط روی فوتبال متمرکز شده است. این مربی که در سالیان فعالیتش در فوتبال امارات، کرواسی، چین، عربستان و ایران پول خوبی به جیب زده در کشور خودش یک مرکز ورزشی، دو کافی‌شاپ و یک شیرینی فروشی دارد که کل این اماکن و کارهای مربوط به آنها را به افرادی خاص سپرده و به هیچ وجه خودش را درگیر مسائل جانبی آنها نمی‌کند. برانکو می گوید: مربیان بزرگی مثل فرگوسن و گواردیولا هیچ‌گاه خودشان را درگیر بیزینس و مسائلی مثل هتلداری و... نمی‌کنند چون این به کار اصلی شان ضربه می‌زند. وی می‌گوید این مربیان بزرگ پول‌های هنگفتی که نصیب شان می‌شود را در بورس یا کمپانی‌های بزرگ و معتبر سرمایه‌گذاری می‌کنند یا به دست افراد اقتصاددان و کاربلدی می‌سپارند که به آنها اطمینان دارند. نمی‌توان همزمان سرمربیگری کرد و نگران قطعی آب یا خرابی شیر آب هتل هم بود. به همین خاطر او بدون اینکه حتی ذره‌ای خودش را درگیر کارهای غیر فوتبالی‌اش کند با سپردن شیرینی فروشی، کافی شاپ‌ها و مرکز ورزشی‌اش به افرادی معتبر ماهانه از آنها درصدی سود می‌گیرد و به عبارتی این مراکز را اجاره داده است.

می‌خواهد 6،5  سال در ایران بماند

برانکو از حضور در پرسپولیس و مربیگری این تیم لذت می‌برد چرا که برخلاف دوره سرمربیگری‌اش در تیم ملی حالا رسانه‌ها کاملا با او و سیاست‌هایش همسو شده‌اند و بر عکس 10 سال قبل یک چهره محبوب بین خبرنگاران است. البته خود برانکو هم با هدف حضور بلند مدت در فوتبال ایران به اینجا برگشته و می‌خواهد حداقل 6-5 سال در ایران بماند. البته با وجود تمام حرف و حدیث‌هایی که طی یک ماه اخیر در خصوص توافق پشت پرده مسوولان باشگاه پرسپولیس با پروفسور برای تمدید قراردادش به گوش می‌رسید هیچ مذاکره‌ای بین طرفین انجام نشده است. هر چند خود برانکو دوست دارد این اتفاق بیفتد اما به احتمال فراوان مسوولان باشگاه پرسپولیس تا پایان فصل و مشخص شدن رتبه تیم در جدول صبر خواهند کرد. با این حال خود برانکو هم در محفلی خصوصی گفته اگر باشگاه بموقع پیشنهاد ندهد خیلی منتظر نمی‌ماند و اگر از جای دیگری پیشنهاد شود پای میز مذاکره خواهد نشست. پروفسور گفته حتی اگر قبل از پایان فصل جاری هم این پیشنهادها به دست او برسد پای میز مذاکره می‌نشیند مگر اینکه پرسپولیس در کورس قهرمانی باشد. از طرفی خود برانکو تمایل دارد در حد فاصل حضور 6-5 ساله در ایران یکی دو فصلی هم در قطر و امارات مربیگری کند و پولی به جیب بزند اما از همین حالا می‌توان گفت سپاهان مشتری پر و پا قرص این مربی است و اگر اصفهانی‌ها با استیماچ نتیجه نگیرند دنبال پروفسور خواهند رفت.

نگران دایی و عبدی

برانکو از کار در پرسپولیس لذت می‌برد و دنبال این است تا در راس کادر فنی تیم فعلی‌اش بماند اما از اخبار و حواشی دور و بر نیمکت تیمش غافل نیست و خبرها به او می‌رسد. در این خصوص اخیرا شایعاتی به گوش برانکو رسیده که حکایت از بازگشت احتمالی علی دایی به پرسپولیس دارد. برانکو در این خصوص و البته احتمال اینکه در صورت به توافق نرسیدنش با باشگاه چقدر امکان دارد حسین عبدی سرمربی پرسپولیس شود پرسش‌هایی از اطرافیان ایرانی‌اش داشته و می‌خواهد به تمام مسائل اشراف داشته باشد.

سپاهان و تراکتور نه، استقلال و ذوب مدعی اند

برانکو ایوانکوویچ نظرات خودمانی جالبی درباره رقبای پرسپولیس در راه قهرمانی دارد. ایوانکوویچ تراکتورسازی و سپاهان را مدعی قهرمانی نمی‌داند و تنها به این نکته اشاره می‌کند که این دو تیم می‌توانند پرسپولیس و بقیه مدعیان قهرمانی را اذیت کنند. از نظر پروفسور استقلال و ذوب آهن مدعیان جدی قهرمانی هستند اما جالب اینکه دو تیم مورد علاقه سرمربی پرسپولیس استقلال خوزستان و گسترش فولاد هستند. جالب اینکه برانکو در مورد تیم کمالوند گفته این تیم از دقیقه یک تا نود نظم تیمی‌اش را از دست نمی‌دهد.

کاوه رضایی مهاجم مورد علاقه، گابریل هافبک منفور

برانکو ایوانکوویچ به این خاطر در تیمش تغییرات زیادی نمی‌دهد چون می‌گوید بازیکنان با باشگاه قرارداد دارند و نمی‌تواند باعث تغییرات بزرگ در ترکیب بازیکنان شود. البته ترکیب فعلی بازیکنان ایده‌آل برانکو نیست و اگر این مربی در پرسپولیس بماند هم تیم را کمی جوان‌تر کرده هم در چند پست بازیکنان جدیدی جذب می‌کند. او یک دروازه‌بان خوب، دو مدافع میانی، یک مدافع چپ کامل، یک هافبک تهاجمی و یک مهاجم دونده می‌خواهد. برانکو به کاوه رضایی مهاجم ملی‌پوش ذوب‌آهن علاقه زیادی دارد و اتفاقا همین چند روز پیش دوستانه با این بازیکن حرف زد. جالب اینکه کاوه هم به برانکو گفته دوست داشت در زمان جام جهانی 2006 شرایط سنی‌اش طوری بود که می‌توانست شاگرد برانکو در تیم ملی باشد. در نقطه مقابل برانکو اصلا از فرناندو گابریل خوشش نمی‌آید و گفته بعد از پایان فصل گذشته تک تک اعضای هیات مدیره گفته‌اند این هافبک برزیلی را نگه دارد اما وی جواب داده اعتقادی به این بازیکن ندارد و اصلا حاضر نیست قراردادش تمدید شود. گفته می‌شود برانکو به خاطر تمارض گابریل به مصدومیت در یکی از بازی‌های آخر فصل از این بازیکن بریده است.

پرتغال و تنها دو مربی خوب

از لابه‌لای حرف‌های خودمانی سرمربی پرسپولیس می‌توان نکته‌های جالبی بیرون کشید. مثل اینکه برانکو معتقد است فوتبال پرتغال تنها دو مربی خوب دارد. یکی ژوزه مورینیو که حسابش از بقیه جداست و دیگری کارلوس کی‌روش. برانکو می‌گوید در فوتبال پرتغال نمی‌توانید گزینه سومی پیدا کنید. حتی وقتی نام ویلاش بواش مطرح می‌شود او با صراحت می‌گوید این مربی جوان یک آدم قوی پشتش داشته که به مربیگری تاتنهام و چلسی رسیده وگرنه او را هم نمی‌توان مربی قابلی دانست.