لیگ برتر فوتبال باشگاه‌های ایران در حالی پانزدهمین فصل خود با عنوان حرفه‌ای را پشت سر می‌گذارد که هر فصل از این رقابت‌ها حاوی نکات و نشانه‌های فراوانی است که می‌توان از آن از هر لحاظ (فنی، تاکتیکی، آماری و ...) برداشت‌های متفاوتی را داشت.

البته در این مقال مهم‌ترین نکته‌ای که وجود دارد این است که در دور برگشت رقابت‌ها همان اندازه شانس تیم‌های مدعی برای کسب نتایج لازم کاهش پیدا می‌کند و کار این تیم‌ها دشوار می‌شود که تیم‌های قعر جدولی و حتی میانه جدولی برای باقی ماندن در لیگ و رسیدن به ثبات لازم در جدول رده‌بندی، بیشترین تلاش را انجام داده و مترصد هر فرصتی برای کسب 3 امتیاز هر مسابقه خواهند بود.

در این میان شاید بهترین گواه این ادعا نتایجی باشد که در نیم فصل دوم رقابت‌های امسال رقم خورده است؛ جایی که تیم‌های مدعی نتایج بعضاً عجیبی را کسب کرده و از سوی دیگر تیم‌های قعرنشین دست به کارهای بزرگی زده و بعضاً حتی 3 پیروزی پیاپی را نیز به دست آورده‌اند.

در زیر به نتایج تیم‌های مدعی و امتیازاتی که این تیم‌ها در دور برگشت رقابت‌های لیگ برتر کسب کرده‌اند نگاهی می‌اندازیم و از سوی دیگر نتایج چند تیم قعرنشین که در نیم فصل دوم، شرایط متفاوتی را تجربه می‌کنند مورد بررسی قرار خواهیم داد:

استقلال: آبی‌پوشان تهرانی طی 4 هفته از دور برگشت رقابت‌ها فقط 6 امتیاز کسب کرده‌اند. این تیم که اوج ناهماهنگی و عدم انسجام را در بازی شب گذشته مقابل هم‌نام اهوازی تجربه کرد 3 بازی پیاپی اخیر خود را با تساوی پشت سر گذاشته و از 7 هفته فقط 2 پیروزی به دست آورده است.

البته نکته مثبت استقلال در فصل جاری عدم شکست ناپذیری این تیم در 16 هفته از رقابت‌هاست تا جایی که شاگردان مظلومی تا هفته نوزدهم فقط یک شکست را تجربه کرده‌اند. هرچند که این آمار مثبت، باعث احتیاط این تیم شده است و باعث شده در بسیاری از دیدارها، ‌آبی‌پوشان از ترس شکست نخوردن بازی‌های تدافعی را ارائه دهند.

البته شاید مظلومی بهانه‌هایی داشته باشد مبنی بر اینکه در نقل و انتقالات نیم فصل، مسئولان این تیم عملکرد خوبی نداشته‌اند، اما این موضوع نمی‌تواند به هیچ عنوان به عملکرد ضعیف این تیم در دیدار شب گذشته مرتبط باشد و چه بسا اگر نتایج استقلالِ پرویز مظلومی در سال‌های اخیر را مرور کنیم، این نتایج برای این تیم خیلی نمی‌‌تواند دور از انتظار باشد.

استقلال خوزستان: شاگردان عبدالله ویسی همان اندازه که در نیم فصل اول نتایج شگفت‌انگیزی را کسب کردند، به همان اندازه در نیم فصل دوم رقابت‌ها دور از انتظار ظاهر شدند.

تیم خوزستانی اگرچه شب گذشته با گل دقیقه 90 موفق شد سایپا را شکست دهد اما طی 4 هفته و 4 امتیاز کسب کرده و در این 4 هفته 2 دیدار را نیز با شکست پشت سر گذاشته است.

ذوب‌آهن: تیم اصفهانی نیز شرایط متفاوتی را در نیم فصل دوم پشت سر می‌گذارد. این تیم 3 بازی اخیر خود را با تساوی سپری کرده و در 5 دیدار اخیر خود فقط یک مسابقه را با پیروزی از میدان ترک کرده است.

ذوب‌آهن هم مثل استقلال از 4 بازی دور برگشت فقط 6 امتیاز کسب کرده است.

پرسپولیس: تیم برانکو در فصل پانزدهم طی هر هفته بهتر از هفته گذشته شد و روند صعودی خوبی را طی کرد. با این حال شاگردان برانکو نیز دور برگشت رقابت‌ها را با نتایجی آغاز کرده‌اند که نمی‌توان به سبب نتایج فوق، در آینده این تیم را در بین تیم‌های صدرنشین دید.

پرسپولیس که از 4 بازی آخر نیم فصل اول خود موفق شده بود 10 امتیاز کسب کند در 4 بازی ابتدایی دور برگشت فقط در بازی بازی رنگ برد را دیده و از 3 مسابقه دیگر فقط 3 امتیاز به دست آورده است.

سایپا: دیگر تیمی که در نیم فصل دوم رقابت‌ها از لحاظ نتایج متحول شده و نتایج دور از انتظاری را کسب کرده می‌توان به تیم نارنجی‌پوشی اشاره کرد که تحت هدایت مجید جلالی قرار دارد.

سایپا که 2 بازی اخیر خود را واگذار کرده است در نیم فصل دوم فقط 6 امتیاز کسب کرده و از 5 بازی اخیر خود در 3 مسابقه شکست خورده است.

تراکتورسازی: تیم پرشورها در تبریز پس از تغییر در کادرفنی هم نتوانست موفقیت‌های فصول اخیر خود را تکرار کند.

تیم قلعه‌نویی نیز از 12 امتیاز ممکن در نیم فصل دوم رقابت‌ها فقط 5 امتیاز کسب کرده‌اند و این نشان می‌دهد امیر این بار دوای درد تراکتور نبود. شاهد این مدعا این است که تراکتورسازی از 6 بازی اخیر خود فقط 2 بازی را با پیروزی پشت سر گذاشته است.

سپاهان: در این میان یک تیم شرایط متفاوتی دارد و روند ناکامی‌هایش از همان نیم فصل اول آغاز شده است. مدعی چند سال اخیر فوتبال ایران و رکورددار قهرمانی در لیگ برتر در فصل جاری عملکرد بسیار ضعیفی داشته تا جایی که تغییر کادرفنی نیز نتوانست جلوی این ناکامی‌ها را گرفته و حتی با آمدن مربی کروات نیز شرایط به همان روال قبل ادامه پیدا کرد.

سپاهان که در دیدار با فولاد شکست خورد، 7 هفته است که رنگ برد را ندیده و طی 14 هفته اخیر فقط یک بار پیروز شده و به نظر می‌رسد این تیم با ادامه همین روند نهایتاً یکی از عناوین وسط جدول را در پایان فصل به خود اختصاص دهد که این موضوع می‌تواند بدترین شکست برای تیم اصفهانی به شمار برود.

**کامیابی قعرنشینان

از سوی دیگر اگر بخواهیم شرایط نیم فصل دوم برخی تیم‌های قعرنشین را بسنجیم به 3 تیم خواهیم رسید که هفته‌های موفقی را سپری می‌کنند. از یک سو دو تیم مشهدی یکی (پدیده) 2 هفته پیاپی و دیگری (سیاه‌جامگان) 3 هفته پیاپی دیدارهای خود را با پیروزی پشت سر گذاشته و از سوی دیگر در اهواز، تیم با شخصیت این شهر یعنی فولاد که انگار از خواب زمستانی بیدار شده است، از 4 دیدار دور برگشت 10 امتیاز کسب کرده است تا شاگردان اسکوچیچ قهرمان دور برگشت رقابت‌ها باشند.

در این میان راه‌آهن نیز روز گذشته در خانه صبا به برتری رسید تا این تیم نیز نشان دهد حرف‌های زیادی در آینده برای گفتن دارد.

**دو نکته آماری جالب

در هفته هجدهم رقابت‌های لیگ برتر 8 تیم بالای جدول نتوانستند پیروز شوند و 8 تیم پایین جدول نیز از رقبای خود شکست نخوردند.

در هفته نوزدهم این رکورد جالب‌تر شد و از بین 10 تیم ابتدایی جدول، فقط یک تیم (استقلال خوزستان) به برتری رسید و از بین 6 تیم پایین جدول هیچ تیمی شکست نخورد و 4 تیم نیز با پیروزی به کار خود خاتمه داد.