وظیفه من آوردن آب معدنی نیست

حاشیه‌های استعفای اخیر سرمربی تیم ملی به قدری در محافل ورزشی زیاد بوده که صدای اعتراض عضو هیات رییسه فدراسیون فوتبال را هم درآورد. شهرام دبیری که معمولا نقطه نظرات نزدیکی به علی کفاشیان دارد و در اصل، مدیری نزدیک به او است، در گفت‌وگویی انتقاداتی را علیه رفتار کی‌روش طرح کرده است. این گفت‌وگو را در زیر می‌خوانید.

       

     کارلوس کی‌روش باز هم از سرمربیگری تیم ملی استعفا داده است؛ اتفاقی که باز هم کلی سروصدا در فوتبال ایران به راه انداخته است.

من با کفاشیان در این رابطه صبح روز شنبه صحبت کردم و به بنده اعلام کرد که از این استعفای کی روش اطلاعی ندارد. ما هم از طریق رسانه‌ها متوجه این قضیه شدیم. واقعا هم نمی‌دانم که علت اتفاقاتی که در این چند روز افتاد چه هست. ضمن اینکه کی‌روش هیچ استعفای کتبی به فدراسیون نداده و اظهارنظر و تصمیماتی که از آن صحبت کرده به صورت شفاهی بوده  است.

    پس اعلام استعفا از سوی سرمربی تیم ملی چه هدفی می‌تواند داشته باشد؟

 به نظر من استعفای کی‌روش بحث خیلی جدی‌ای نیست. فکر می‌کنم که هیات رییسه فدراسیون باید درباره این اتفاقات و مسائل هرچه زودتر تشکیل جلسه بدهد تا تصمیمی درست اتخاذ کنیم. کی‌روش اگر خواسته و انتقادی نسبت به شرایط دارد این حق را دارد که به صورت مکتوب آن را به فدراسیون فوتبال اعلام کند. وظیفه مدیریت فدراسیون و هیات رییسه هم حمایت از تیم ملی و برنامه‌های کادر فنی برای آماده‌سازی این تیم است وگرنه خود من مصاحبه‌های جنجالی در رسانه‌ها را اصلا نمی‌پسندم و با این کارها چیزی درست نمی‌شود.

    کی‌روش جمعه شب و شنبه بعد از ظهر مصاحبه‌های تازه‌ای علیه علیرضا اسدی انجام داده است. او اعلام کرده اگر در تیم ملی بماند اسدی و رییس اجازه نمی‌دهند که به تیم ملی کمک شود و پول به فدراسیون بدهند. او اعلام کرده که استعفا می‌دهد تا برای حضورش در ایران کفاشیان از طرف اسدی و ‌دارو دسته‌اش تحت فشار نباشد.

مصاحبه سرمربی تیم ملی علیه مقامات فدراسیون فوتبال در رسانه‌ها اصلا درست نیست. کی‌روش هیچ استعفای کتبی نداده و من فکر می‌کنم که به خاطر مشکلاتی که برای تیم ملی وجود دارد انتقاد کرده است. اما صحبت کردن علیه مدیران فدراسیون را محکوم می‌کنم.

    سوالی که این روزها ذهن اهالی فوتبال را به خود مشغول کرده این است که مگر کارلوس کی‌روش ممنوع‌المصاحبه نبود؟

این را باید از علی کفاشیان بپرسیم. ولی به سرمربی تیم ملی اعلام شده بود که درباره اشخاص و مدیران فدراسیون صحبتی انجام ندهد و در چارچوب مسائل فنی تیم ملی صحبت کند.

    اما او الان هم علیه علیرضا اسدی صحبت کرده و انتقاداتی را به صورت غیرمستقیم علیه وزارت ورزش و جوانان مطرح کرده است.

فکر می‌کنم که هیات رییسه درباره این مصاحبه‌های کی‌روش باید جلسه‌ای برگزار کند و تصمیمی جدی پیرامون این مسائل باید اتخاذ شود. کی‌روش حق نداشته درباره دبیرکل فدراسیون و مقامات وزارت ورزش صحبتی انجام بدهد و حالا که چنین صحبت‌هایی را مطرح کرده این کار اصلا درست نبوده است. حتما باید به صورت جدی با این مربی صحبت شود.

    درباره مصاحبه‌های این مربی علیه زهره هراتیان درباره مرکز پزشکی ایفمارک که عنوان کرده این محل را به تجارتخانه شخصی تبدیل کرده‌اند و انتقادات تندش درباره عباس ترابیان که تاکید کرده او در زمانی که سرپرست تیم ملی بود پول توجیبی بازیکنان را به دوستان و نزدیکان خودش پرداخت می‌کرد چه نظری دارید؟

من به عنوان یکی از اعضای هیات رییسه این اتفاقات را محکوم می‌کنم. کی‌روش مربی بزرگی است اما نباید درباره مسوولان فوتبال و ورزش ایران این گونه در رسانه‌ها اظهارنظر کند. بحث استعفای او هم همانطور که گفتم اصلا جدی نیست و به صورت شفاهی بوده و کتبا به فدراسیون فوتبال چیزی اعلام نشده است.

    طرفداران این مربی در شبکه‌های مجازی امروز شدید‌ترین انتقادات را علیه وزارت ورزش مطرح می‌کنند و در صفحه اینستاگرام رییس‌جمهور خواهان ادامه حضور این مربی و برکناری محمود گودرزی از سمت وزارت ورزش و جوانان شده‌اند.

این رفتارها صددرصد غلط است. اتفاقات تیم ملی هیچ ربطی به وزارت ورزش و جوانان و شخص آقای گودرزی ندارد. کی‌روش با فدراسیون فوتبال قرارداد دارد و طرف حساب او فدراسیون فوتبال است و نه وزارت ورزش و جوانان. اگر سرمربی تیم ملی اعتراضی دارد باید آن را به صورت مکتوب به فدراسیون ارایه بدهد تا درباره‌اش تصمیم‌گیری شود. اگر او می‌گوید تیم ملی لباس خوب ندارد. اگر می‌گوید بازی دوستانه خوب باید برگزار شود و این اتفاق نیفتاده هیچ ایرادی به حرف او وارد نیست. اما اینکه بیاید دبیرکل فدراسیون و مسوولان وزارت ورزش را محکوم کند و علیه آنها مصاحبه انجام دهد از نظر ما رفتارش درست نیست و باید به این رفتارهای این مربی رسیدگی ویژه شود. ادامه این روند قطعا به نفع فوتبال ایران نخواهد بود.

    بازسازی زمین چمن کمپ تیم‌های ملی وظیفه وزارت ورزش است؟ یا مذاکره برای برگزاری بازی دوستانه و عقد قرارداد با شرکت‌های معتبر برای تامین لباس‌های باکیفیت برای تیم ملی؟

نه، وظیفه فدراسیون فوتبال است. کی‌روش هیچ حقی ندارد که درباره وزیر ورزش و مسوولان وزارتخانه و مدیران فدراسیون این طوری مصاحبه انجام بدهد. درباره مشکل زمین چمن و لباس‌های تیم ملی اتفاقا خود من انتقاداتی به عملکرد فدراسیون دارم و در نخستین جلسه هیات رییسه این موضوع را مطرح خواهم کرد تا آقای کفاشیان بگویند چرا این مشکلات برطرف نشده است. کی‌روش حق دارد امکانات مناسب بخواهد و برای نبودن این امکانات اولیه جهت آماده‌سازی تیم ملی انتقاداتی را مطرح کند. اما این حق را ندارد که مدیران و افراد مختلف را زیر سوال ببرد. فوتبال ایران نباید به خاطر این مسائل وارد حاشیه شود و کی‌روش هم نباید کاری کند که علیه وزارت ورزش هجمه درست شود. از اینجا به بعد هیات رییسه فدراسیون به صورت ویژه اتفاقات را بررسی خواهد کرد و قطعا تصمیمات جدی اتخاذ خواهیم کرد تا این مشکلات برطرف شود. مصاحبه‌های اخیر کی‌روش و صحبت‌ها درباره اسدی و مسوولان فدراسیون و وزارت ورزش کاری کاملا اشتباه بوده است. اینکه امکانات هم فراهم نشده باز هم نباید دلیلی برای حمله به افراد مختلف باشد.

    در رسانه‌ها این بحث مطرح شده که استعفای اخیر کی‌روش تاکتیک جدید انتخاباتی مدیران فدراسیون فوتبال برای تحت فشار گذاشتن مسوولان وزارت ورزش بوده است. به هر حال اخیرا داستان پرونده فساد فوتبال و ماجرای سرپرستی فدراسیون حرف و حدیث‌های زیادی در محافل ورزشی به راه انداخته است.

اصلا چنین چیزی درست نیست. چون کفشیان تا صبح روز شنبه اصلا از این اتفاقات خبر نداشت. این مسائل اصلا ربطی به موضوع انتخابات ندارد.

    اما کی‌روش اعلام کرده استعفایش را به تاریخ ١١ اردیبهشت در حمایت از کفاشیان به او تقدیم خواهد کرد.

باید از خود کی‌روش در این باره سوال کنید. اما من می‌دانم که هیچ استعفای رسمی از سرمربیگری تیم ملی به فدراسیون فوتبال ارایه نشده است. او با فدراسیون قرارداد دارد و باید طبق مفاد قراردادش کارش را انجام بدهد.

    شما چندی پیش در رسانه‌ها مصاحبه‌ای را درباره صحبت‌های تند محمد مایلی‌کهن علیه کی‌روش انجام دادید. این اتفاق با واکنش او همراه شد. مایلی‌کهن در گفت‌وگو با روزنامه «اعتماد» اعلام کرد که شما جز سفر رفتن با تیم ملی بزرگسالان به عنوان هیات رییسه چه دستاوردی برای فدراسیون و فوتبال ایران داشته‌اید؟

به هر حال وظایف هیات رییسه مشخص است. جلساتی برگزار می‌شود و مسائل مختلف در جریان آن طرح می‌شود و ما به عنوان عضو هیات رییسه باید درباره برنامه‌ها و تصمیم‌گیری‌ها و سیاستگذاری‌ها بحث و تبادل نظر داشته باشیم و تصمیم نهایی را اتخاذ کنیم. سایر اعضا شاهد این مساله هستند که بنده همیشه با حضور در جلسات سعی کرده‌ام نقطه نظرات کارشناسی خودم را درباره مباحث مختلف جهت اعتلای فوتبال ایران و درس اجرا شدن برنامه‌های مختلف ارایه بدهم.

    شما به عنوان عضو هیات رییسه چرا پیگیری‌های لازم را برای اجرایی شدن درخواست‌های رسمی کادر فنی تیم ملی انجام نداده‌اید؟ مایلی کهن گفته بود که آقای دبیری شما توانسته‌اید در طول این یک سال یک بطری آب معدنی برای فدراسیون بیاورید؟

وظیفه عضو هیات رییسه آب معدنی آوردن برای تیم ملی نیست. وظیفه من این بوده که در جلسات شرکت کنم و آدم موثری باشم و مقدماتی را فراهم کنم که در کنار سایر اعضا تصمیمات درست برای فوتبال ایران اتخاذ شود. وظیفه هیات رییسه انجام کار اقتصادی برای فدراسیون نیست. ما مسایل مربوط به بودجه، امکانات، برنامه‌های فدراسیون و عملکرد کمیته‌ها و... را مورد بررسی قرار می‌دهیم و به نمایندگی از مجمع در اصل وظیفه سیاستگذاری در فوتبال ایران را داریم. با این حال درباره تیم ملی قبول دارم که کوتاهی‌هایی از سوی فدراسیون فوتبال و حتی هیات رییسه انجام شده است.

    اگر قرار باشد مصاحبه‌های کی‌روش ادامه پیدا کند واکنش هیات رییسه چه خواهد بود؟

ما در نخستین نشست به کفاشیان رسما اعلام خواهیم کرد که تصمیمی جدی درباره این مصاحبه‌ها اتخاذ کند. قطعا به موضوع حواشی اخیر ورود خواهیم کرد.