این روزها بحث فساد در فوتبال در همه جای ورزش مطرح است و خیلی‌ها اعتقاد دارند در فوتبال ما فساد وجود دارد و خیلی‌ها هم معتقدند فساد همه‌گیر نیست و فقط مختص عده‌ای محدود می‌شود. در این بین کمیسیون اصل 90 طی گزارشی به مجلس شورای اسلامی پای خیلی‌ها را در بحث فساد در فوتبال به وسط کشید و البته این موضوع بعد از رسانه‌ای شدن خیلی زود فروکش کرد.

رسول کربکندی سرمربی سابق تیم‌های سپاهان، ذوب آهن، صبا و ... چند سال پیش در برنامه 90 گفت‌وگوهایی انجام داد و از فوتبال کثیف حرف زد. لحن گفت‌وگوی کربکندی و حرص‌هایی که در آن برنامه می‌خورد به شکلی بود که برای مخاطبان آن برنامه جذاب بود و به همین علت تا مدت‌ها این حرف کربکندی در فوتبال بازتاب داشت و همه در مورد آن صحبت می‌کردند.

حالا به بهانه بحث فساد در فوتبال و همچنین ورود مجلس به این بحث گفت‌و‌گویی را با سرمربی سابق تیم‌های لیگ برتری ایران انجام مداده که در زیر می‌خوانید:

حتماً خبر دارید که کمیسیون اصل 90 گزارشی را پیرامون فساد در فوتبال قرائت کرده است و حتی این گزارش در اختیار رسانه‌ها قرار گرفت.

این گزارش را دیدم و اظهارنظرهایی پیرامون آن را هم مطالعه کردم. فکر می‌کنم آماده کردن آن نزدیک به دو سال طول کشید و دقیقاً یادم است 4 سال پیش زمانی که سرمربی صبای قم بودم گفتم که ناپاکی در این فوتبال وجود دارد. شاید باور نکنید بعد از آن اظهارنظر هیچ کس از من نپرسید که این ناپاکی که شما به آن اشاره کردید چیست؟ فقط 3 میلیون توسط کمیته انضباطی جریمه شدم و البته سه جلسه هم محروم. البته هم جریمه را پرداخت کردم و هم محرومیت را پشت‌سر گذاشتم اما به نظرم هزینه سنگینی برای گفتن واقعیت‌ها نبود.

بعد از آن چه اتفاقی افتاد؟

زمانی که این حرف را زدم کمیته انضباطی من را احضار کرد و از من پرسیدند که چرا این حرف را زدم آن زمان آقای شریفی رئیس کمیته انضباطی بود. من هم خطاب به او گفتم اگر شما مصاحبه کنید و بگویید که این فوتبال پاک است من مصاحبه می‌کنم و از همه اهالی ورزش عذرخواهی می‌کنم که این حرف را زدم. شریفی هم پاسخ داد ناپاکی در فوتبال وجود دارد ولی چون شما کلی صحبت کردید نمی‌توانیم در موردش بحث کنیم.

اما بعد از آن هم اتفاقات دیگری رخ داد.

دقیقاً به طور مثال در بازی سپاهان و پرسپولیس و ‌آن قضاوت، جنجال‌ها و سروصداهایی مطرح شد تا مجلس و کمیسیون اصل 90 ورود کردند. اتفاقاً یکی از کسانی که به مجلس دعوت شد من بودم و افراد دیگری هم مورد سؤال قرار گرفتند. من به کمیسیون اصل 90 گفتم یکسری مسائل را نمی‌شود در جمع گفت و باید خصوصی با خود شما صحبت کرد که آنها گفتند ما دوباره شما را دعوت می‌کنیم ولی این اتفاق نیفتاد. البته تا همین جا هم جای خوشحالی دارد.

چرا؟

چون مجلس به این موضوع اهمیت می‌دهد ولی از یک جا نگران هستم که در گزارش‌های مطرح شده همه چیز کلی گفته شده است. هیچ شخص و هیچ فرد خلافکاری مشخص نشد و عده‌ای هم فدراسیون و ارگان‌های دیگر را متخلف اعلام کرده و آنها را متهم کردند ولی به نظر من با این گزارش اتفاق خاصی رخ نداد و در مقابل فدراسیون و وزارتخانه جواب‌هایی دادند که همه چیز خنثی شد. به نظر من خیلی‌ها برای مبارزه با فساد در ورزش تلاش کردند که یکی از آنها برنامه 90 بود ولی من دیدم که انگشت اتهام را به سمت این برنامه هم گذاشتند. در این مورد حرف‌های زیادی دارم.

واضح‌تر بیان کنید؟

این برنامه پول‌هایی که رد و بدل شده بود را به تصویر کشید اما متأسفانه به جای تشکر در گزارش کمیسیون اصل 90 به صورت سربسته 90 را متهم کردند. به نظر من هنوز اراده‌ای برای مبارزه با تخلفات و فساد وجود ندارد و این سربسته بیان شدن به جای حل کردن موضوع همه چیز را پیچیده‌تر می‌کند. شما می‌بینید در همه جای دنیا با این گونه مسائل مخالفت می‌شود و برخورد اما در اینجا این اتفاق رخ نمی‌‌دهد. شما از فیفا نهادی بزرگتر در ورزش سراغ دارید؟

خیر...

شما دیدید که آدم‌های بزرگی مثل بلاتر و نایب رئیس‌اش را محروم کردند و حتی در جاهای دیگر پلیس مقابل منزل شخص متهم حاضر می‌شود و آدم‌های معروف را با دستبند می‌برند و حتی از آنها فیلمبرداری هم می‌شود. ولی در ایران این اتفاق رخ نمی‌دهد. ما تا با دستبند و مثل آنها برخورد نکنیم همین اتفاقات ادامه‌دار خواهد بود. امیدوارم اراده به وجود آید و سلامتی را به ورزش به خصوص به فوتبال برگردانیم تا مردم اینقدر نسبت به فوتبال بدبین نباشند و روح ورزش به سمت فوتبال برگردد. حالا هم که به نظرم انتخابات در پیش است و همه چیز بلاتکلیف باقی می‌ماند.

به بحث تیم امید برسیم فکر می‌کنید چرا حسرت ما ‌ادامه‌دار باقی ماند.

اگر ما 35 سال است که به المپیک نرفته‌ایم دلیلش این است که سرمایه‌گذاری درازمدت انجام نداده‌ایم اگر باشگاه‌های ما مدرسه فوتبال و آکادمی داشته باشند این اتفاقات رخ نمی‌دهد. متأسفانه فقط فولاد در لیگ ایران از تولیدات خودش استفاده می‌کند و تا حدودی هم سپاهان از چند بازیکن جوان استفاده کرد. اکثر باشگاه‌ها تیم‌های پایه ندارند و وقتی مربی پایه بدون حقوق و با دلسردی کار می‌ کند پیشرفتی حاصل نخواهد شد. به نظرم امسال با توجه به نظارت سازمان لیگ توانستیم کمی جوان‌گرایی کنیم و چند بازیکن معرفی کنیم اما تا زمانی که برنامه‌ریزی درازمدت نباشد همین است. حبیب کاشانی امسال آمد و خیلی زحمت کشید ولی ما مقابل قطر و ژاپنی که برنامه‌ریزی درازمدت داشتند شکست خوردیم. ژاپن که قهرمان شد ولی قطر به عراق باخت و نقشه‌هایش از بین رفت. شما دیدید عراق هم ما را در جام ملت‌ها حذف کرد و هم به المپیک رفت. تازه کشوری که این همه درگیر مشکلات است هم تیم امیدش به المپیک می‌رود و هم در جام ملت‌ها نتایج خوبی می‌گیرد. اینها را باید در باشگاه‌داری و پایه جستجو کرد. چه اشکالی دارد که حقوق خوب به مربیان تیم‌های پایه بدهیم و زیرسازی داشته باشیم.