باید به این مسئله اشاره کرد که تصمیم علی لاریجانی مبنی‌بر حضوری مستقل در انتخابات، فضای انتخاباتی اصول‌گرایی را با نوعی آشفتگی دچار کرد و دقیقا به‌همین‌دلیل شاهد حضور پررنگ نیروهای جبهه‌های پایداری و برخی دیگر از چهره‌های افراطی در لیستی هستیم که با نام «ائتلاف اصول‌گرایان» قرار است در معرض رأی مردم قرار بگیرد، آن‌هم در شرایطی که معلوم است افراد معرفی‌شده نمی‌توانند امیدی برای رأی‌آوری داشته باشند.

 

 

*قبل از ناصری، یکی دیگر از فعالان اصلاح‌طلب نیز اصولگرایان را آماج توهین‌های خود قرار داده و مدعی شده بود که جریان اصولگرایی هم‌اکنون زمین‌گیر و بدون رشد است.

مرتضی مبلّغ همچنین اینطور گفته بود که «اصولگرایان منافع ملی را کمتر در نظر می‌گیرند و به‌هر‌حال نمی‌توانند در تراز جمهوری اسلامی خودشان را رشد بدهند چون وابسته و متکی رانت هستند»!

در کنار این افراد، محسن رهامی، عضو شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان نیز زمانی از این گفته بود که مجلس نهم اجازه اختلاس داده است!

در لیست توهین‌کنندگان نام رسول منتجب‌نیا، قائم مقام حزب اعتماد ملی هم به چشم می‌خورد که زمانی اکثریت اصولگرای نمایندگان ملت در سه دوره اخیر مجلس شورای اسلامی را «تندرو» و «کارنابلد» خوانده بود.

خوانش اظهارات اصلاح‌طلبان در توهین به رقبا همچنین مکشوف کننده این حقیقت نیز هست که جریانی سیاسی که از حمله به نمایندگان مردم احتراز نمی‌کند؛ یقیناً از هجوم و توهین به مردم نیز خودداری نخواهد کرد.

کما اینکه مشاهده شد همین جریان سیاسی هنگامی که مردم از برگزاری جشن هسته‌ای و به خیابان آمدن برای مذاکرات ملال‌آور دولت روحانی با کشورهای 1+5 خودداری کردند نیز به انتقاد از مردم پرداختند و حتی یکی از آنها گفته بود: «ﺑﺎ ﮐﻤﺎﻝ ﺗﺄﺳﻒ ﻣﺮﺩﻣﯽ ﮐﻪ ﺑﺮﺍﯼ ﯾﮏ ﺑﺎﺯﯼ ﻓﻮﺗﺒﺎﻝ ﺁﻥﮔﻮﻧﻪ ﺷﺎﺩﻣﺎﻧﯽ ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ، ﺑﺮﺍﯼ ﺍﯾﻦ ﭘﯿﺮﻭﺯﯼ ﻭ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ ﻫﯿﭻ ﻭﺍﮐﻨﺸﯽ ﻧﺸﺎﻥ ﻧﺪﺍﺩﻧﺪ. ﺍﯾﻦ ﺑﯽﺗﻔﺎﻭﺗﯽ ﯾﻘﯿﻨﺎً ﺑﻪﻭﺍﺳﻄﻪ ﻫﻤﺎﻥ ﻋﺪﻡ ﺁﮔﺎﻫﯽ ﺍﺯ ﺍﺑﻌﺎﺩ ﻫﺰﯾﻨﻪﻫﺎﯼ ﻫﺴﺘﻪﺍﯼ ﺑﺮﺍﯼ ﮐﺸﻮﺭ ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ».

و همین جریان خاص سیاسی بود که در دوران اصلاحات از این گفته بود که «مردم حتی برای دریافت مرگ موش هم صف می‌کشند» و باز هم چهره‌های همین جریان در دوران دولت سازندگی بودند که بیان کرده بودند باید ابزارآلات سرکوب تهیه کرد تا اگر مردم در مقابل سیاست‌های ریاضتی دولت آقای هاشمی دست به اعتراض زدند به بدترین وجهی سرکوب شوند. و یا اگر چند درصد مردم هم زیر چرخ‌های توسعه لِه شدند اشکالی ندارد.

تمام این رخدادها در حالی است که ابراهیم اصغرزاده، فعال سیاسی اصلاح‌طلب اخیراً در بخشی از مصاحبه خود با روزنامه شرق گفته است: در هر کارزار انتخاباتی، به‌رسمیت‌شناختن رقیب و احترام به حقوق دیگران شرط عقلانی است.

لازم به ذکر است جریان سیاسی خاص در تمام طول 14 سال گذشته در هیچ انتخاباتی نتوانسته رأی اکثریت مردم را به دست آورد.