چهارشنبه هفته گذشته بود که نصرالله سجادی معاون حرفه‌ای و قهرمانی وزارت ورزش در واکنش به صحبت‌های کیومرث هاشمی در خصوص اضافه شدن یک بند خاص-مدیران کل استان‌ها به جای رئیس فدراسیون می‌توانند انتخابات هیات‌ها را برگزار کنند- که استقلال فدراسیون‌ها را زیر سوال می‌برد، صحبت‌هایی را مطرح کرد که با توجه به سابقه فعالیت وی در ورزش این حرف‌ها تعجب‌آور بود. البته با توجه به اینکه این بند در وزارت ورزش و توسط مسئولان این وزارتخانه به اساسنامه اضافه شده این صحبت‌ها از سجادی مرد باسابقه ورزش ایران دور از انتظار نبود.

سجادی در این باره گفته بود: واقعا تعجب می‌کنم موضوعی که هنوز در هیچ مجمعی تصویب نشده است چگونه در رسانه مطرح می‌شود و یا از سوی برخی نهادها که خودشان در ورزش هستند به آن اعتراض می‌شود.

سجادی افزود: وزارت ورزش و جوانان خواسته است یک اصلاحی در اساسنامه داشته باشد و درخواست داده است و این درخواست به دولت رفته است و اول باید در کارگروه تخصصی‌اش و بعد هم در کمیسیون مربوطه بررسی شود و سپس وارد هیات دولت شود. در حالی که هیچ کدام از این مراحل را طی نکرده است و نامه هنوز نرفته است ولی مطرح می‌شود که کار انجام شده است.

حالا سوالی که اینجا مطرح می‌شود این است که منظور سجادی از اینکه این اساسنامه در هیچ مجمعی به تصویب نرسیده چیست؟ اگر به تصویب نرسیده چطور به هیات دولت ارسال شده است؟ البته سجادی در پاراگراف بالا حرف خود را نقض کرده است! وی در ابتدا گفته وزارت خواستار یک اصلاحی در اساسنامه بوده و این درخواست به هیات دولت رفته و بعد در ادامه به این موضوع اشاره کرده که نامه هنوز به هیات دولت نرفته است.

اما نکته قابل تامل اینجاست که طبق اساسنامه فدراسیون‌ها اضافه شدن یک بند باید ابتدا در مجمع عمومی یک فدراسیون به تصویب برسد و بعد به هیات دولت برود.

بند 3 ماده 7 اساسنامه فدراسیون‌ها می‌گوید هرگونه تغییر در اساسنامه فدراسیون‌ها باید از طرف فدراسیون به سازمان تربیت بدنی (وزارت ورزش) ارائه شود.

از طرفی 3 ماه پیش سجادی در مصاحبه‌ای گفته بود درباره پیش‌نویس اساسنامه نظر کمیته ملی المپیک و فدراسیون‌ها را می‌گیرد و بعد این اساسنامه به هیات دولت ارسال می‌شود، در حالی که برخی از روسای فدراسیون‌ها اصلا پیش‌نویس اساسنامه را دریافت نکرده‌اند که بخواهند نظرات‌شان را ارائه دهند.

حالا نصرالله سجادی که در صحبت‌هایش گفته هنوز این پیش‌نویس در هیچ مجمعی به تصویب نرسیده، آیا اگر این اساسنامه مورد تایید هیات وزیران قرار می‌گرفت فدراسیون‌ها می‌توانستند بندهای درون آن را تغییر دهند، جواب منفی است.

هیچ کدام از مسئولان ورزش کشور تعلیق فوتبال، قایقرانی و تیراندازی با کمان را فراموش نمی‌کنند و این روزها هم اخبار تعلیق برخی از کشورها به دلیل دخالت دولت را می‌شنوند که کویت نمونه بارز آن است، اما مشخص نیست چرا چنین بندهایی به اساسنامه فدراسیون‌ها اضافه می‌شود و دخالت دولت را بیش از پیش نشان می‌دهد.