برایم سخت است که گل بزنم و تیمم ببازد

این دو، بارها در زمین مقابل هم بازی کردند و این بار، خاطره‌های خود را دور از اسپانیا و در کشور قطر زنده کردند. پیش از شروع بازی، رسانه‌های قطری از این تقابل نوشته بودند‌؛ از اینکه دو بازیکن باتجربه در میانه میدان رودرروی هم قرار می‌گیرند. اتفاقاً این تقابل کم هیجان نداشت. نکونام و ژاوی در میانه‌های میدان بارها و بارها مقابل هم قرار گرفتند که ستاره ایرانی العربی در این‌باره با لبخند می‌گوید: «چند باری همدیگر را در زمین زدیم.» با نکو بعد از این تقابل گپی زدیم که مصاحبه‌ای خواندنی از دل آن درآمد.

بعد از سال‌ها ژاوی را در زمین فوتبال ملاقات کردید.

بله، خب سال‌ها در اسپانیا بودم و این شانس را داشتم که مقابل ستاره‌های بزرگ دنیا بازی کنم. ژاوی هم از جمله این بازیکنان بود. سبک بازی‌‌اش را دوست دارم. مثل قلب تیم می‌ماند. در السد هم او همه‌کاره است. تمام نقشه‌ها را ژاوی در زمین طراحی می‌کند.

شما بازی او را بیشتر می‌پسندید یا اینیستا را؟

اینیستا هم بازیکن فوق‌‌العاده‌ای است ولی به نظر من اول ژاوی است، بعد او. ژاوی هنوز فوق‌‌العاده است و از فوتبالش لذت می‌برید.

کری‌خوانی هم داشتید؟‌

نه، ولی چند دقیقه قبل از بازی با هم حرف زدیم و همین‌طور بعد از بازی هم دقایقی گپ زدیم که مرتضی پورعلی‌گنجی هم در آنجا بود. در زمین هم که بیشتر تمرکزمان روی بازی بود. یکی، دو بار همدیگر را زدیم. (خنده)

اشکان در این مسابقه یک بار توپ را به تیر دروازه زد. تصور می‌کنید به خاطر بدشانسی بازی را باختید؟

بدشانسی تأثیرگذار بود. ما خیلی زود دو گل خوردیم و همین مسئله روی تیم فشار ایجاد کرد. چیزی برای از دست دادن نداشتیم، به خاطر همین هجومی بازی کردیم. این باعث شد تا السد روی ضد‌حملات خطرناک باشد ولی وقتی دقیقه 50 گل زدیم، می‌توانستیم در ادامه بازی را به تساوی بکشیم ولی توپ اشکان به تیر خورد. او یک موقعیت خوب هم داشت که دروازه‌بان حریف گرفت. قطعاً اگر ضربه اول اشکان گل می‌شد، ما دیگر به این شکل نمی‌باختیم چون مجبور شدیم حمله کنیم و آنها روی ضد‌حمله گل سوم را زدند.

روی گل اول السد که مرتضی زد، روی شما خطا شد؟

صددرصد. بازیکن این تیم مرا هُل داد و باعث شد به زمین بیفتم. داور می‌توانست خطا بگیرد. مدافع ما هم خوب مرتضی را یارگیری نکرد. به طور کلی خط دفاع ما نتوانست شب موفقی را سپری کند. البته دست زولا هم بسته بود. سه بازیکن کلیدی خط دفاعی ما غایب بودند، به همین خاطر او مجبور شد از نیمکت‌نشین‌ها استفاده کند.

شما هرجا که بازی می‌کنید، خوب گل می‌زنید و خوب پاس گل می‌دهید. در العربی هم این وضعیت ادامه دارد.

من همیشه می‌خواهم خوب بازی کنم و ببریم. اگر بتوانم، گل هم می‌زنم. برای همین سخت است که گل بزنم و تیم ببازد. ترجیح می‌دهم ببریم ولی گل نزنم.

ولی خط دفاع این تیم را غافلگیر کردید.

در آن شرایط تیم شدیداً به گل نیاز داشت. دقیقه 50 بود. در یک لحظه توپی رسید که اگر مکث می‌کردیم، مدافعان آن را می‌زدند، به خاطر همین بدون مکث ضربه را زدم که خدا را شکر گل شد.

این بازی را مازیچ سوت زد؛ همان داوری که بازی ایران و آرژانتین را سوت زد. بحثی، حرفی...

فقط به او گفتیم ما را در جام جهانی‌ یادت می‌آید؟ بازی ایران و آرژانتین و آن پنالتی. هیچ چیز نگفت. او هنوز نمی‌داند جلوی چه اتفاق مهمی را در تاریخ فوتبال ایران گرفت. آن پنالتی می‌تواند افتخار بزرگی را در تاریخ فوتبال ما ثبت کند که مازیچ آن را ندید، در حالی که کل دنیا دیدند. با اینکه شکست خوردیم، مردم از آن بازی به خوبی یاد می‌کنند، حالا تصور کنید برنده می‌شدیم، چه اتفاقی می‌افتاد. در هر صورت، اشتباهات داوری جزئی از فوتبال است و از شانس بد ما، باید آن روز این اشتباه رخ می‌داد که ما بازنده مسابقه باشیم ولی مهم این است که همه دنیا دیدند ایران 90 دقیقه مرد و مردانه جلوی آرژانتین بازی کرد.

دیدار غیرمنتظره اشکان و جواد با داور جنجالی بازی ایران و آرژانتین

عصبانیت دژاگه و کنایه نکو به مازیچ

نزدیک به 20 ماه از بازی تاریخی ایران و آرژانتین گذشت و یک ملاقات غیرمنتظره اتفاق افتاد. مردی که آرزوی یک ملت را با نگرفتن آن پنالتی جنجالی روی اشکان دژاگه به باد داد، داور بازی العربی و السد شد. این یعنی ملاقات جواد نکونام و اشکان با مازیچ صرب. او پس از آن مسابقه جنجالی، از رفتار ایرانی‌ها گلایه داشت و می‌گفت به او توهین‌های زیادی شد. مازیچ فارغ از تمام حاشیه‌ها و جنجال‌های بعد از آن مسابقه، احتمالاً هیچ گاه درک نکرد که روی کدام نقطه از تاریخ فوتبال ایران خط قرمز کشید.

اشکان دژاگه می‌گوید چندین و چند بار صحنه آن پنالتی را دیده و هنوز از خود می‌پرسد که چطور داور این پنالتی را نگرفت؟ او باور نمی‌کند و گاهی می‌نشیند با خود فکر می‌کند که اگر پنالتی گرفته بود، چه اتفاقی می‌افتاد؟ اشکان با این پیش‌زمینه، پا به بازی یک‌شنبه شب مقابل السد گذاشت. همین‌طور نکونام که کاپیتان آن تیم بود. اشکان و جواد پیش از شروع بازی با مازیچ دست دادند. نکونام با کنایه رو به او گفت: «مگر شما هنوز داوری می‌کنید؟» اشکان اما ترجیح داد حرفی با داور نزند. در طول بازی هم مازیچ قضاوت خوبی نداشت و باعث اعتراض شدید مسئولان و بازیکنان العربی شد. روی گل دوم السد، هافبک این تیم روی نکونام خطا کرد اما مازیچ که در یک متری صحنه بود، این خطا را ندید و باعث شد تیم پورعلی‌گنجی به گل برسد.