پایگاه اینترنتی المانیتور در گزارشی نوشت: تنش‌ها میان ایران و عربستان به زمین فوتبال کشیده شده است. مقامات سعودی در نامه‌ای از کنفدراسیون فوتبال آسیا (اِی‌اف‌سی) خواستند بازی میان تیم‌های ایران و عربستان در مکانی بی‌طرف برگزار شود؛ درخواستی که مقامات ایرانی آن را رد کردند. به دنبال این درخواست، ای‌اف‌سی اعلام کرد حکم نهایی در این باره 15 مارس (25 اسفند) صادر خواهد شد و در صورتی که تا آن زمان اختلافات میان دو طرف حل نشده باشد، بازی‌ها در مکانی بی‌طرف برگزار می‌شود.
 
مقامات دو کشور با این تصمیم موافقت کرده‌اند. این در حالی است که ایران همواره بر لزوم تفکیک فوتبال از سیاست تأکید دارد. نخستین باری که ایران از میزبانی یک بازی فوتبال منع شد، سال 1986 در بازی‌های مقدماتی جام‌جهانی و به دلیل جنگ ایران و عراق بود. فیفا پیشنهاد برگزاری بازی در کشور سوم را مطرح کرد که با مخالفت ایران روبرو شد و به همین دلیل تهران از دور رقابت‌ها کناره‌گیری کرد. در سال 1988 در بازی‌های مقدماتی المپیک سئول نیز بار دیگر به دلیل جنگ ایران و عراق، با میزبانی این کشور موافقت نشد؛ اما این بار تهران بازی در کشور سوم را پذیرفت و رو در روی تیم کویت قرار گرفت.
 
به دنبال اعتراضات تهران به اعدام شیخ نمر باقر النمر، روحانی شیعه عربستانی، اکنون مقامات عربستان ادعا می‌کنند امنیت اعضای تیم‌های فوتبال این کشور در ایران تأمین نیست و به همین دلیل از انجام بازی در این کشور سرباز می‌زنند.
 
بنابر این گزارش، «احمد رضا براتی،» عضو سابق کمیته حقوقی کنفدراسیون فوتبال آسیا، در گفتگویی با المانیتور بر لزوم تفکیک ورزش از سیاست تأکید کرد و گفت: ایران یکی از باثبات‌ترین کشورهای منطقه است و با وجود داشتن سال‌ها اختلاف با آمریکا، هرگز اجازه نداد این مسئله بر روابط ورزشی میان دو طرف تأثیر بگذارد. میزبانی رقابت‌های مهم جهانی و منطقه‌ای بوسیله ایران در سال‌های اخیر، خود نشان از این واقعیت دارد.
 
 مقامات ایرانی از نحوه برخورد کنفدراسیون فوتبال آسیا با این مسئله رضایت ندارند و از آن انتقاد کرده‌اند. «عباس ترابیان،» رئیس سابق کمیته روابط خارجی فوتبال ایران، در مصاحبه‌ای با المانیتور گفت: هدف از حکم کنفدراسیون فوتبال آسیا شاد کردن مقامات عربستان بود. مقامات مسئول در فوتبال عربستان هیچ حرکتی را بدون در نظر گرفتن سیاست کشورشان انجام نمی‌دهند و قصد حل این مسئله را نیز ندارند.
 
براتی اما خوشبینانه‌تر به این مسئله نگاه می‌کند و معتقد است مقامات ای‌اف‌سی می‌کوشند این بحران را به روشی صلح‌آمیز حل و فصل کنند. او همچنین فرصت داده شده برای حل اختلافات تا 15 مارس را تحولی مثبت نامید.
 
کمیته اجرایی ای‌اف‌سی برنامه مسابقات میان تیم‌های ایران و عربستان را در لیگ قهرمانان آسیا تغییر داده است. رئیس فدراسیون فوتبال عربستان ضمن تشکر از همکاری کمیته اجرایی ای‌اف‌سی، خواستار برگزاری بازی‌ها در قطر شد. رئیس فدراسیون فوتبال ایران نیز قطر، عمان و امارات را به عنوان کشور سوم پیشنهاد کرده است.
 
از طرف دیگر و در میانه این اختلافات، «یوسف سرکال،» رئیس فدراسیون فوتبال امارات، از مقامات ای‌اف‌سی درخواست کرده است تیم‌های این کشور نیز در کشور سوم با تیم‌های ایران روبرو شوند. او حتی پیشنهاد کرده است ایران به گروه آسیای شرقی منتقل شود تا با کشورهای عربی در یک گروه قرار نگیرد. کنفدراسیون فوتبال آسیا با این پیشنهاد موافقت نکرده؛ اما به مقامات این کشور اطمینان داده است نسبت به شرایط امنیتی مسابقاتی که در ایران برگزار می‌شود حساسیت بیشتری نشان دهد.
 
در انتهای این گزارش آمده است: در صورتی که اختلافات ایران و عربستان حل نشود، تنها این سری از مسابقات را تحت تأثیر قرار نخواهد داد؛ بلکه نظیر همین مشکلات در ارتباط با سایر رقابت‌ها به خصوص بازی‌های مقدماتی جام‌جهانی 2018 بوجود خواهد آمد. «احمد الخمیس،» دبیر کل فوتبال عربستان، اعلام کرده است نه تنها تیم‌های باشگاهی این کشور برای برگزاری بازی با تیم‌های ایران به این کشور نخواهند آمد، بلکه این مسئله درباره تیم ملی عربستان نیز در صورت هم‌گروهی با تیم ملی ایران در بازی‌های مقدماتی جام‌جهانی 2018 صدق می‌کند.