«دایی» و بقیه هم «قهرمانی» را حلال می‌کنند؟!

محسن قهرمانی در مصاحبه اخیر خود با یکی از خبرگزاری‌ها می‌گوید: «99 درصد آدم‌ها را بخشیدم. من آنها را به خانواده‌های‌شان بخشیدم و حتی دوست ندارم در پای کسانی که این شرایط را برای من ایجاد کردند، خار برود! مطمئناً سؤال بعدی این است که علی دایی را بخشیده‌ام یا نه، دایی بین آنها قرار ندارد. دایی اسطوره فوتبال ایران است و هرجا که بروید دایی را می‌شناسند. از دایی گذشت کرده‌ام و...!»

 

محسن قهرمانی در حالی حرف از حلال کردن علی دایی می‌زند که در دیدار دو تیم سپاهان و پرسپولیس در اصفهان در لیگ دوازدهم قضاوت پرحرف و حدیثی داشت و اغلب کارشناسان داوری از جمله هوشنگ نصیرزاده، محمد فنایی، سیدرضا غیاثی، پرویز سیار، نوذر رودنیل و چند تن دیگر اشتباه فاحش این داور در آن بازی معروف و پرحاشیه را تأیید کردند. پس از پایان مسابقه صدای علی دایی سرمربی پرسپولیس هم درآمد و آش آنقدر شور و مسائلی رو شد که تا سال‌های سال داوری فوتبال ایران را زیر سؤال برد. محسن قهرمانی در آن بازی در حالی میثم حسینی را اخراج کرد که شجاع خلیل‌زاده مدافع سپاهان روی او فن کمر زده بود و... در ادامه هم مواردی همچون کارت به کارت کردن به ادبیات فوتبال ایران اضافه شد.

در راستای اینکه محسن قهرمانی در مصاحبه اخیرش علی دایی را حلال کرده است، بد ندیدیم به چند نمونه از اشتباهات فاحش این داور در طول دوران قضاوت خود اشاره کنیم که از قضا پر سر و صدا شد.

لیگ برتر سال 87: دیدار استقلال تهران و ذوب‌آهن اصفهان؛ دو مدعی اصلی قهرمانی، مساوی در جریان بود و بازی پایاپای پیش می‌رفت تا اینکه عیسی اندوی توپ را در محوطه جریمه ذوبی‌ها در آغوش گرفت و چند قدمی راه رفت. محسن قهرمانی ناگهان وارد صحنه شد و خطای دروازه‌بان ذوب‌آهن را به دلیل تأخیر در پرتاب توپ اعلام کرد تا آبی‌پوشان تهرانی همان توپ را تبدیل به گل کنند و شیرازه تیم منصور ابراهیم‌زاده از هم بپاشد!

ابراهیم‌زاده سرمربی وقت ذوب‌آهن پس از پایان مسابقه که با شکست تیمش همراه شد، به محسن قهرمانی لقب مخترع داد که در قضاوت کردن، قوانینی مختص به خودش دارد! ذوب‌آهن اگر آن بازی را نمی‌باخت، یک هفته زودتر قهرمان لیگ برتر می‌شد اما...

لیگ دهم: محسن قهرمانی با اعتراف حسین عسگری مسئول وقت کمیته داوران پنالتی پرسپولیس را ندید! او در دقیقه 48 بازی پرسپولیس و شهرداری تبریز یک پنالتی صد درصد را نگرفت. همین‌طور قضاوت پر سر و صدایی هم در بازی صبا و سپاهان داشت و یک پنالتی عجیب گرفت که... راستی قهرمانی در مسیر بازگشت از قم تصادف کرد.

لیگ هشتم: داور مشهدی در لیگ هشتم حرفه‌ای کشور و تا پایان هفته چهاردهم نیز 3 بار خواسته یا ناخواسته حاشیه‌ساز بوده است. در هفته سوم این دوره از مسابقات محسن قهرمانی با سوت خود یک پیروزی شیرین را از پرسپولیس در انزلی گرفت و پنالتی عجیبی در دقایق پایانی مسابقه اعلام کرد. اعمال قانون محسن قهرمانی در دیدار استقلال و ذوب‌آهن نیز بسیار عجیب بود و پر سر و صدا شد که درباره آن معضل نوشتیم... در هفته چهاردهم نیز محسن قهرمانی با مردود اعلام کردن گل سالم راه‌آهن یزدان در مصاف مس کرمان، حاشیه‌ساز شد تا رئیس کمیته داوران نیز از اشتباه محرز او بگوید و شخص محسن قهرمانی، مجبور به عذرخواهی از راه‌آهنی‌ها شود.

نیمه‌نهایی جام حذفی فصل 86-85: یکی از بزرگترین اشتباهات دوران قضاوت محسن قهرمانی در این دیدار رقم خورد. در حالی که بازی تا 4 دقیقه به پایان مسابقه یک بر صفر به سود پرسپولیس پیش می‌رفت، ناگهان این داور پنالتی عجیبی برای سپاهان گرفت. پژمان نوری که کوچکترین خطایی روی محمود کریمی مهاجم سپاهان انجام نداده بود، هاج و واج ماند و... بالاخره آن بازی با شکست سرخپوشان تهرانی به پایان رسید تا پرسپولیس با تغییرات عمده مدیریتی مواجه شود. این باخت جلوی چشمان 120 هزار هوادار پرشور پرسپولیس رقم خورد و لطمه شدیدی به روح و روان آنان بود.

لیگ دهم: در دقیقه 75 بازی استقلال تهران و راه آهن یزدان، محمد محمدی دروازه‌بان وقت استقلالی‌ها بیرون از محوطه جریمه توپ را با دست دفع کرد در حالی که محسن قهرمانی باید به گلر آبی‌ها کارت قرمز می‌داد و او را از زمین اخراج می‌کرد، با تصمیمی اشتباه اصلاً هند تشخیص نداد تا صدای راه‌آهنی‌ها درآید. باز هم حسین عسگری مسئول کمیته داوران علیه تصمیم این داور مصاحبه کرد و گفت که دروازه‌بان استقلال باید اخراج می‌شد!

لیگ دهم: محسن قهرمانی که در بالا گفتیم چگونه به نفع استقلالی‌ها اشتباه کرد، یک بار هم در این دوره علیه آبی‌ها اشتباهاتی مرتکب شده بود! در بازی سایپا و استقلال محسن قهرمانی که انگار از اضافه وزن رنج می‌برد، بارها از صحنه‌های مسابقه و بازیکنان جا ماند و یک پنالتی مسلم را برای استقلالی‌ها نگرفت!

لیگ یازدهم:‌ در هفته نخست این دوره از مسابقات لیگ برتر، محسن قهرمانی در یک بازی دیگر سپاهان مقابل استقلال تهران، اسماعیل شریفات، مهاجم آبی‌ها، را از زمین مسابقه اخراج کرد. پس از پایان مسابقه کمیته داوران اخراج شریفات را نادرست اعلام کرد!

حالا که جناب محسن قهرمانی آمده و علی دایی را حلال کرده است، خیلی دوست داریم بدانیم آیا علی دایی، اسماعیل شریفات، باشگاه استقلال تهران، راه‌آهنی‌ها، محمدحسن انصاری‌فرد و پرسپولیسی‌ها، پژمان نوری، منصور ابراهیم‌زاده و ذوبی‌ها و... و... و... هم محسن قهرمانی را حلال می‌کنند یا نه؟!

قهرمانی: از دایی گذشتم!

محسن قهرمانی، داور بازنشسته فوتبال ایران دیروز در یک گفت‌وگوی مفصل، درباره مسائل مختلفی صحبت کرده است. محسن قهرمانی می‌گوید: «از گردن‌کلفت‌هایی که اخراج‌شان کردم، بپرسید توانایی‌هایم چقدر بود... دایی اسطوره فوتبال ماست و از او گذشتم... بدترین قضاوتم بازی راه‌آهن یزدان و مس کرمان بود که گل سالم راه‌آهن یزدان را مردود اعلام کردم.