قهرمان سال 94 در این هفته پایان سال مشخص می شود

آخرین هفته از مسابقات لیگ پانزدهم در سال 94 روزهای پنجشنبه و جمعه هفته جاری برگزار خواهد شد و پس از آن لیگ برتر به دلیل برگزاری بازی‌های تیم ملی تعطیل خواهد شد تا از سال 95 پیگیری شود. هفته بیست‌وسوم هم مانند سایر هفته‌های باقیمانده از لیگ پانزدهم از اهمیت بسیار زیادی برای تیم‌های مدعی قهرمانی و البته کاندیداهای سقوط برخوردار است و باید در این هفته هم منتظر خلق نتایجی غیرقابل پیش‌بینی همچون هفته‌های گذشته باشیم. در زیر نگاهی به دیدارهای هفته بیست‌وسوم لیگ برتر خواهیم داشت:

استقلال - پدیده خراسان

صدرنشین لیگ برتر می‌خواهد در پایان سال 94 صدر جدول را حفظ کند و از همین‌رو باید مقابل پدیده خراسان به پیروزی برسد، دیداری که برای استقلال در خانه برگزار خواهد شد و پیش‌بینی می‌شود سخت و دشوار باشد. استقلال روز پنجشنبه مقابل تیمی که در نیم‌فصل دوم نتایج خوبی گرفته و پنج هفته متوالی مقابل هیچ حریفی شکست نخورده است، به میدان می‌رود. مقابل استقلالی که فرصت‌طلب نشان داده و از کمترین موقعیت بیشتری بهره را برده است، شاید پدیده کار آسانی برای حفظ رکورد شکست ناپذیری خود نداشته باشد. شاخصه استقلال لیگ پانزدهم غیر ار فرصت‌طلبی، البته بهره‌گیری از نیروهای جوان است و تیم مظلومی توانسته‌اند با نیروهای جوان و با انگیزه شرایط خوبی پیدا کند. نقطه قوت دیگر استقلال این روزها روحیه این تیم برای صدرنشینی است و شاگردان پرویز مظلومی با این شرایط توانسته‌اند صدر جدول را حفظ کنند. همان‌طور که عنوان شد آنها مقابل تیم سختکوش رضا مهاجری کار سختی دارند، تیمی که هدفش ایستادن در میانه جدول است و تا به امروز در دستیابی به این هدف موفق بوده‌اند. باید دید تیمی که در هر دو بازی رفت و برگشت از پرسپولیس امتیاز گرفته و در  بازی رفت نیز استقلال را تا آستانه شکست پیش برده است، این بار هم می‌تواند آزادی را با امتیاز ترک کند یا خیر.

سیاه‌جامگان مشهد - سپاهان اصفهان

پس از شکست سیاه‌جامگان مقابل استقلال خوزستان شایعات زیادی در خصوص این تیم شنیده شد مبنی بر اینکه فرهاد کاظمی از بازیکنان تیمش خداحافظی کرده، اما این شایعه چندان جدی نبود و حالا سیاه‌جامگان با فرهاد کاظمی که گفته بود از سپاهان پیشنهاد داشته، به این تیم اصفهانی رسیده است، سپاهانی که این روزها بازی‌های خوبی ارائه می‌کند، اما نتیجه نمی‌گیرد. هواداران زردپوشان اصفهانی هم جز نتیجه چیز دیگری از تیم‌شان نمی‌خواهند، تیمی که مدافع عنوان قهرمانی بوده و حالا جزو نامزدهای سقوط به لیگ دسته اول است. دیدار سیاه‌جامگان - سپاهان را البته می‌توان دیداری حساس و البته پراهمیت دانست به ویژه برای شاگردان فرهاد کاظمی. اگر سیاه‌جامگان در خانه بتواند سپاهان را شکست بدهد، فاصله امتیازی‌اش با این تیم به سه امتیاز می‌رسد و شانس بیشتری برای ماندن در لیگ برتر خواهد داشت و البته توانسته یکی از حریفان مستقیم خود را از پیش‌رو بردارد. از سوی دیگر می‌توان اطمینان داشت بازیکنان سپاهان اصلاً به چنین اتفاقاتی فکر نمی‌کنند و به دنبال ارائه یک بازی خوب و پاک کردن تمام فرضیه‌های مربوط به سقوط این تیم هستند. اگر این اتفاق رقم خورد، روحیه شاگردان استیماچ برای حضور در لیگ قهرمانان تقویت می‌شود، در غیر این‌صورت باید منتظر اتفاقاتی تازه در اصفهان باشیم.

نفت تهران - گسترش فولاد تبریز

همسایگان 32 و 31 امتیازی لیگ برتر که اکنون در رتبه‌های هفتم و هشتم جدول جای دارند، در هفته بیست‌وسوم به هم رسیده‌اند. نفت 32 امتیازی هفته گذشته در خانه با نتیجه یک بر صفر بازی را به ذوب‌آهن واگذار کرد و گسترش فولاد تبریز هم بازی خانگی خود را با پیروزی مقتدرانه 4 بر صفر مقابل استقلال اهواز پشت سر گذاشت. البته این پیروزی مقتدرانه با حاشیه‌هایی نیز همراه بود و خبر رسید ناظر بازی گسترش فولاد تبریز و استقلال اهواز گزارشی ویژه را به کمیته صیانت از سلامت سازمان لیگ داده است. این موضوع باعث واکنش باشگاه گسترش فولاد شد، اما مطمئناً این اتفاقات تأثیرات روانی هم روی شاگردان کمالوند در دیدار مقابل نفت تهران خواهد گذاشت، مقابل نفتی که این روزها و پس از درگذشت علی‌اکبر دارستانی، مربی بدنسازش کم حاشیه نداشته، اما به دنبال این است که در روزهای پایانی سال 94 روزهای خوبی را پشت سر بگذارد.

ذوب‌آهن اصفهان - سایپا

دو تیم مدعی قهرمانی و کسب سهمیه لیگ قهرمانان آسیا در اصفهان به مصاف هم خواهند رفت. البته وضعیت ذوب‌آهن نسبت به سایپا بهتر است و این تیم در حال حاضر با 37 امتیاز رتبه سوم جدول را در اختیار دارد. سایپای 34 امتیازی که هفته گذشته مقابل فولاد شکست خورد و از رقابت با تیم‌های بالانشین عقب افتاد، اکنون رتبه پنجم جدول را در اختیار دارد، اما در صورت پیروزی می‌تواند با حریف خود هم امتیاز شود. البته پیروزی سایپا مقابل ذوب‌آهن علاوه بر بازگشت به جمع مدعیان، به نوعی کمک کردن به پرسپولیس هم هست تا سرخپوشان تهرانی بتوانند فرصت بازگشت به رتبه سوم جدول را به دست بیاورند. از هر زاویه‌ای و با هر شرایطی که به دیدار ذوب‌آهن و سایپا نگاه کنیم، این بازی حساسیت بالایی دارد و مطمئناً نتیجه آن برای تیم‌های بالانشین پراهمیت خواهد بود.

تراکتورسازی تبریز - فولاد خوزستان

پیش‌بینی می‌شود یکی از زیباترین بازی‌های هفته بیست‌وسوم در ورزشگاه یادگار امام (ره) تبریز و بین تیم‌های تراکتورسازی و فولاد خوزستان برگزار شود، دیداری که در یکی دو فصل اخیر حساس و جذاب شده و البته این بار هم به لحاظ امتیازی برای هر دو تیم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. تراکتورسازی در نیم‌فصل دوم نتایج خوبی کسب کرده و این روزها برای حضور در جمع مدعیان و کسب سهمیه آسیایی تلاش می‌کند. شاگردان امیر قلعه‌نویی حتی نیم‌نگاهی به قهرمانی هم دارند، هرچند کار سختی است. با این حال گرفتن سه امتیاز بازی از این نظر برای تراکتورسازی حائز اهمیت است و فولاد هم برای جدا شدن از بین کاندیداهای سقوط باید به روند پیروزی‌های خود ادامه دهد.

ملوان بندرانزلی - استقلال خوزستان

انزلی‌چی‌ها این فصل هم نتوانستند شرایط خوبی داشته باشند و در هفته‌های رو به پایان لیگ برتر جزو کاندیداهای اصلی سقوط محسوب می‌شوند. در این هفته‌ها اگر تیمی به قعر جدول نزدیک شود، جدا شدنش از جمع تیم‌های سقوط‌کننده سخت است. ملوان حالا با چنین روزی مواجه شده است و تیم چهاردهم جدول فقط یک امتیاز برای گرفتن جایگاه ملوان 21 امتیازی فاصله دارد. از شانس بد ملوان این تیم در چنین شرایطی به استقلال خوزستان رسیده است، قهرمان نیم فصل اول و یکی از مدعیان جدی قهرمانی این فصل از مسابقات لیگ برتر. البته با این شرایط هم نمی‌توان چیزی را پیش‌بینی کرد. در این مسابقه نه می‌توان ملوان را از پیش بازنده دانست و نه استقلال خوزستان را تیم پیروز میدان. ملوان در حالی مقابل استقلال خوزستان صف‌آرایی می‌کند که شاید تا قبل از برگزاری این بازی محمد احمدزاده رسماً هدایتش را برعهده گرفته باشد.

استقلال اهواز - راه‌آهن

قعرنشین‌های لیگ هم این هفته به هم رسیده‌اند، با این تفاوت که استقلال اهواز 9 امتیازی است و 9 امتیاز با راه‌آهن 18 امتیازی فاصله دارد. پس اگر این تیم در خانه به پیروزی هم برسد، جدایی‌اش از قعر جدول محال است و همچنان باید با این وضعیت به کارش ادامه دهد. جدی‌ترین گزینه سقوط که فقط روی کاغذ برای ماندن در لیگ برتر شانس دارد، در نیم‌فصل دوم بیش از نیمی از بازیکنان خود را از دست داد و بازیکنان جوان و گمنام اهوازی را به خدمت گرفت که شاید شرایط خوبی دارند، اما هنوا نتوانسته‌اند کنار هم یک تیم را تشکیل بدهند و مانع از سقوط تیم شهرشان شوند. راه‌آهن که در این فصل پس از قطع همکاری با فرهاد کاظمی، کار را به مهدی تارتار سپرد، با این مربی جوان هم به نتیجه نرسید تا سه هفته پیش تغییراتی روی نیمکت ترتیب دهد. توپالیدیس یونانی اکنون هدایت راه‌آهن را به عهده دارد که در اولین تجربه سرمربیگری‌اش با نتیجه یک بر صفر مقابل استقلال تهران تن به شکست داد و حالا باید مقابل استقلال اهواز تیمش را آماده کند.

صبای قم - پرسپولیس

تقابل صبای قم و پرسپولیس جدا از تقابل علی دایی با برانکو ایوانکوویچ، یک نکته ویژه دارد. اولین بازی پرسپولیس در نیم‌فصل اول بدون کاپیتان هادی نوروزی مقابل صبای قم برگزار شد، دیداری که 50 هزار هوادار را به یاد کاپیتان فقید این تیم به ورزشگاه کشاند و در پایان هم نتیجه آن تساوی یک - یک بود. البته نتیجه در آن بازی اهمیت نداشت و پرسپولیسی‌ها فقط می‌خواستند به بهترین نحو از هادی نوروزی یاد کنند که تا حدودی موفق هم شدند، اما بازی برای سرخپوشان تهرانی تلخ بود. از همان بازی به بعد هم‌تیمی‌های هادی نوروزی هم‌قسم شدند که با بازی‌های خوب خود در پایان فصل قهرمان شوند و جام قهرمانی را برای نوروزی ببرند و حالا پرسپولیس در جمع مدعیان است.

پرسپولیس در جمع مدعیان قهرمانی است، اما نتایج اخیر این تیم در بازی‌های گذشته چندان بوی قهرمانی نمی‌دهند. تساوی در خانه مقابل تراکتورسازی، از دست دادن پیروزی مقابل سایپا و ذوب‌آهن در لحظات پایانی بازی و ... باعث شده شاگردان برانکو ایوانکوویچ کار سختی داشته باشند. حالا این هفته هم باید آنها مقابل صبا در قم به میدان بروند و مطمئناً این بازی برای سرخپوشان راحت نخواهد بود، به خصوص وقتی روی نیمکت تیم مقابل علی دایی می‌نشیند و البته بازیکنان با انگیزه‌ای مثل پیام صادقیان، امیرحسین صادقی و محمد قاضی در زمین حضور خواهند داشت. شاگردان برانکو امیدوار به پیروزی در این دیدار و البته توقف ذوب‌آهن هستند تا شاید در آستانه نوروز 95 به رده پنجم جدول صعود کنند. باید تا غروب جمعه منتظر ماند و دید که آنها به این هدف دست خواهند یافت یا اینکه روند امتیاز از دست دادن‌شان ادامه خواهد یافت.

برنامه کامل دیدارهای هفته بیست‌وسوم به شرح زیر است:

پنجشنبه - 20 اسفندماه

استقلال - پدیده خراسان، ساعت 17:30،‌ ورزشگاه آزادی

سیاه‌جامگان مشهد - سپاهان اصفهان، ساعت 15:30، ورزشگاه ثامن مشهد

نفت تهران - گسترش فولاد تبریز، ساعت 16، ورزشگاه تختی تهران

ذوب‌آهن اصفهان - سایپا، ساعت 17:30، ورزشگاه فولادشهر اصفهان

تراکتورسازی تبریز - فولاد خوزستان، ساعت 15:30، ورزشگاه یادگار امام (ره) تبریز

ملوان بندرانزلی - استقلال خوزستان، ساعت 16:30، ورزشگاه تختی بندرانزلی

جمعه - 21 اسفندماه

استقلال اهواز - راه‌آهن، ساعت 16:30، ورزشگاه تختی اهواز

صبای قم - پرسپولیس، ساعت 16، ورزشگاه یادگار امام (ره) قم