نبردهای حیاتی در شمال و جنوب/ لیگ یک در اوج حساسیت

رفته رفته رقابت های طاقت فرسای دسته اول آزادگان به روزهای پایانی نزدیک می شود. عصر امروز با برگزاری 10 مسابقه پرونده هفته سی و دوم این بازی ها بسته می شود. دیدارهایی که همگی مهم و حساس هستند. هم جدال تیم های بالای جدول که مدعی صعود به لیگ برتر هستند و هم نبرد تیم های ته جدولی که برای بقاء تلاش می کنند.

نگاهی به عملکرد تیم 60 امتیازی و صدرنشین پیکان تهران و اختلاف 8 امتیازی اش با خونه به خونه بابل ؛ تیم دوم جدول نشان می دهد شاگردان مرزبان بی دغدغه ترین مدعی صعود محسوب می شود و شانس زیادی برای لیگ برتری شدن دارد.

نظر به اینکه در پایان رقابت ها 5 تیم ته جدول به دسته دوم سقوط می کنند از همین حالا می توان آلومینیوم هرمزگان را با توجه به نتایج بد و عملکرد ضعیفش یکی از گزینه های سقوط دانست.

امروز و در شهرهای مختلف شاهد 10 دیدار خواهیم بود. دیدارهایی که همگی حساس و تعیین کننده هستند و تا حدود زیادی چهره مدعیان صعود و گزینه های سقوط را مشخص می کند. در مهمترین بازی امروز تیم سختکوش آلومینیوم اراک میزبان صدرنشین رقابت ها ؛ پیکان تهران است و خونه به خونه بابل هم در برزیل ایران دیداری دشوار با تیم نفت آبادان دارد. ماشین سازی تبریز که پس از پیکان از بیشترین بخت صعود به لیگ برتر برخوردار است در خانه به مصاف ایران جوان بوشهر می رود. مس کرمان که اینروزها درگیر گرفتن مجوز اکبر میثاقیان برای نشستن روی نیمکت مربیگری اش است در خرم آباد بازی سختی با خیبر این شهر دارد. تیم فجرسپاسی که از رده اول جدول تا رده پنجم سقوط کرده است میهمان تیم متحول شده مس رفسنجان است. نفت مسجد سلیمان که امیدوار است یکی از سه تیم صعود کننده به لیگ برتر باشد در تهران دیدار دشواری با پارسه دارد. نساجی مازندران و گیتی پسند هم باید به دیدار هم بروند. تیم های ته جدولی آلومینیوم هرمزگان و شهرداری اردبیل که هر دوی آنها را خطر سقوط به دسته دوم تهدید می کند در حاشیه خلیج نیلگون و همیشه فارس بندر عباس به مصاف هم می روند. قهرمان اسبق باشگاههای آسیا که با اکبر محمدی از قعر جدول نجات یافت میهمان تیم فولاد یزد است. تیمی که در رده ماقبل آخر جدول دست و پا می زند و امیدوار است تا در دسته اول باقی بماند. گل گهر سیرجان و داماش گیلان هم دیدار تعیین کننده ایی با هم دارند.

 

گل گهر سیرجان (12) – داماش گیلان (18) ؛ جنگ و چنگ

داماش در حال حاضر با 31 امتیاز در رده هجدهم جدول قرار دارد. جایگاهی که به هیچ وجه برازنده تیم پرطرفدار داماش نیست. داماشی ها هنوز هم برای ماندن در لیگ دسته اول بخت دارند و در صورتیکه در دیدار با گل گهر که تیمی سرسخت و دونده نشان داده با دست پر از زمین خارج شوند امیدهایشان دوچندان می شود. داماش هماتطور که کاپیتان دومش ؛ هادی سهرابی گفته برای بقاء در دسته اول باید با چنگ و دندان بجنگد.

نتیجه دیدار رفت : داماش گیلان 1 – گل گهر سیرجان صفر

مس رفسنجان (6) - فجرسپاسی شیراز (5) ؛ حیاتی ترین بازی فجر سپاسی

بی تردید یکی از تعیین کننده ترین بازی های فجرسپاسی در فصل جاری ، دیدار امروزش با مس رفسنجان است. فجر سپاسی هم اکنون با 49 امتیاز در رده پنجم جای گرفته و با تیم مس که در رده بعدی قرار دارد سه امتیاز فاصله دارد. رفسنجانی ها که در دور برگشت توفانی ظاهر شده و خود را از بین تیم های پایین جدولی جدا کرده و به جمع مدعیان اضافه کرده اند امید زیادی دارد تا با پیروزی برابر میهمان شیرازی اش 49 امتیازی شود. فجر در صورت شکست برابر مس امیدهایش برای بازگشت به لیگ برتر بیش از پیش کمرنگ می شود.

نتیجه دیدار رفت : فجر سپاسی صفر – مس رفسنجان صفر

فولاد یزد (19) – پاس همدان (15) ؛ نگرانی پاس از حاشیه ها

پاسی ها بیش از آنکه نگران بازی با فولاد باشند نگران حواشی هستند تا جاییکه نزدیکان به این تیم از فدراسیون فوتبال درخواست کرده اند نظارت ویژه ایی بر این دیدار داشته باشند. پاس که با زوج اکبر محمدی و محمد میرترابی خودش را از قعر جدول جدا کرده و به رده پانزدهم رسانده است اگر تا پایان لیگ بتواند همین چایگاه را حفظ کند در دسته اول ابقاء می شود. ولی فولادی ها برای بقاء در دسته اول کار سخت تری نسبت به پاس دارد. این تیم 28 امتیازی هم اکنون در رده نوزدهم قرار دارد و در صورت برتری برابر پاس گامی بلند برای فرار از سقوط بر می دارد.

نتیجه دیدار رفت : پاس همدان 1 – فولاد یزد صفر

نساجی مازندران (9) – گیتی پسند اصفهان (16) ؛ امیدوار به صعود

هر چند طرفداران و دست اندرکاران نساجی امیدوارند تا این تیم یکی از سه سهمیه لیگ برتر را به دست آرد ولی با توتجه به فاصله 10 امتیازی نساجی با تیم سوم جدول ؛ ماشین سازی که 51 امتیازی است بعید است ببرهای مازندران بتوانند راهی لیگ برتر شوند. نساجی با اینحال همچنان امیدوار است تا شاید به لطف اتفاقات فوتبالی سر از لیگ برتر در آورد و به همین منظور در دیدار با گیتی پسند به نتیجه ایی غیر از برد فکر نمی کند.

نتیجه دیدار رفت : گیتی پسند اصفهان صفر –  نساجی مازندران صفر

آلومینیوم اراک (10) – پیکان تهران (1) ؛ بازی سخت صدرنشین در اراک

فاصله 8 امتیازی پیکان با تیم خونه به خونه که در جایگاه دوم قرار دارد باعث شده تا شاگردان مرزبان با خیالی آسوده آماده بازی با آلومینیوم در اراک شوند. تیمی که در چند هفته اخیر با تفکرات داود مهابادی بازی های قابل قبولی را به نمایش گذاشته و به کمتر تیمی باج داده است. اراکی ها که تا روزهای پایانی نیم فصل اول یکی از مدعیان به شمار می رفتند هم اکنون 41 امتیازی هستند و در رده دهم جای گرفته اند.

نتیجه دیدار رفت : پیکان تهران 1 – آلومینیوم اراک 1

خیبر خرم آباد (13) – مس کرمان (4) روزهای سخت خیبر

خیبر خرم آباد چند هفته ایی است که روی نوار ناکامی گام بر می دارد و به همین دلیل وضعیتش در جدول متزلزل شده است. خیبر اگر در دیدار با مس کرمان که با جذب اکبر میثاقیان در پی بازگشت به جمع سه تیم بالای جدول است برنده بازی و صاحب سه امتیاز نشود در روزهای باقی مانده روزهای سختی خواهند داشت و چه بسا یکی از تیم های سقوط کننده به لیگ دسته دوم باشند.

نتیجه دیدار رفت : مس کرمان 1 – خیبر خرم آباد صفر

ماشین سازی تبریز(3) – ایران جوان بوشهر (11) ؛ زمانی برای دوم شدن

ماشین سازی با هدایت رسول خطیبی به رده سوم رسید تا موقتاً سند لیگ برتر در اختیارش باشد. از امروز به بعد این تیم برای به دست آوردن صدر جدول به میدان می رود. ایران جوان که در 8-7 هفته ابتدایی دور برگشت نتایج درخشانی می گرفت در 4-3 هفته اخیر نتایج خوبی نگرفته است و این برای شاگردان رسول خطیبی که روی نوار برد حرکت می کنند بسیار ایده آل است تا با شکست دادن بوشهری ها 54 امتیازی شوند. ماشین سازان اگر همانند هفته های قبل خوش اقبال باشند و دیدار تیم های خونه به خونه و نفت با پیروزی نفتی ها به پایان برسد برای اولین بار به رده دوم صعود می کنند.

نتیجه دیدار رفت : ایران جوان بوشهر 2 –  ماشین سازی تبریز 1

پارسه تهران (14) - نفت مسجد سلیمان (7)؛ در اندیشه پیروزی

رقابت پارسه و نفت برای هر دو تیم از اهمیت زیادی برخوردار است. از یکسو پارسه ایی ها برای حفظ خود در دسته اول نیاز مبرمی به سه امتیاز این دیدار دارند و از سویی دیگر نفت مسجد سلیمان که موتورش در دور برگشت روشن شده و خودش به جمع مدعیان رسانده برای اینکه از قافله تیم های بالای جدولی فاصله نگیرد نتیجه ایی جز برد راضی اش نمی کند. طبعاً دیدگاه مشترک دو تیم باعث می شود نبرد پارسه و نفت از جمله دیدارهای مهم دو تیم باشد.

نتیجه دیدار رفت : نفت مسجد سلیمان 2 – پارسه تهران 1

آلومینیوم هرمزگان (20) – شهرداری اردبیل (17) ؛ آلومینیوم اولین سقوط کننده

وضعیت آلومینیوم مشخص است. این تیم از 31 بازی قبلی خود 25 امتیاز گرفته است و هم اکنون در رده آخر جدول جای دارد. بندری ها اگربتوانند در 7 بازی باقی مانده 10 امتیاز بگیرند 35 امتیازی می شوند که بازهم برای بقای آنها کافی نیست. به همین دلیل باید آلومینیوم هرمزگان را که سابقه حضور در لیگ برتر را دارد را اولین تیم سقوط کننده به دسته دوم نامید. ولی بر خلاف این تیم ، حریف امروزشان یعنی شهرداری چی های اردبیلی به رغم قرار گرفتن در رده هفدهم هنوز نیمچه امیدی برای بقائ دارند.

نتیجه دیدار رفت : شهرداری اردبیل 2 - آلومینیوم هرمزگان صفر

نفت آبادان (8) – خونه به خونه بابل (2) اولین فینال نفت

نادر دست نشان به درستی گفته 7 فینال سخت در انتظار نفت آبادان است. نفتی ها که با 45 امتیاز در جایگاه هشتم جلوس کرده اند آبادانی ها به غیر از بازی امروز شان که باید برابر تیم دوم جدول برگزار کنند در هفته های آینده با تیم های پیکان ، مس کرمان و فجرسپاسی که همگی مدعی و بالای جدولی هستند بازی دارد. سه بازی دیگر نفت با تیم های در حال سقوط پاس ، شهرداری و داماش است. دست نشان به همین دلیل مدعی است سرنوشت نفت برای راهیابی به لیگ دست خودش است. باید دید ابادانی ها امروز در نخستین فینال از فینال های 7 گانه می توانند از سد خونه به خونه عبور کنند.

نتیجه دیدار رفت : خونه به خونه بابل 2 –  نفت ابادان 1