کسب مدال در پارالمپیک دور از دسترس نیست

حمید اسلامی متولد 5 اردیبهشت ماه سال 1366 است. او عضو تیم ملی دوومیدانی نابینایان و کم بینایان ایران است و امسال برای نخستین بار در رویداد بزرگ پار المپیک حضور خواهد داشت.

اسلامی همراه با زهرا نجاتی دو نماینده همدان در پارالمپیک 2016 خواهند بود. او این روزها در استادیوم شهدای قدس همدان و زیر نظر محمدمهدی محمدی تمرینات خود را ادامه می‌دهد تا در شرایطی آرمانی گام به مسابقات پارالمپیک 2016 بگذارد.

خبرنگار ورزشی تسنیم در همدان با این روشندل همدانی گفت‌وگویی انجام داده که متن آن در ذیل از ذهنتان می‌گذرد:

  • مهم‌ترین محورها و مشروح گفت‌و‌گوی تفصیلی تسنیم با حمید اسلامی به شرح ذیل است:
  • تصور کسب نتیجه در پارالمپیک اشتباه است.
  • مسئولان همواره از من حمایت داشته‌اند.
  • همدان بهترین مکان برای تمرین است.
  • با درخشش در ریو غیبت در لندن را جبران می‌کنم.
  • توقع مردم از ما برای کسب مدال منطقی است.

تسنیم:کم کم به پارالمپیک نزدیک می‌شویم. وضعیت خود را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

اسلامی: خدارا شکر این روزها تمرینات روند خوبی را طی می‌کند و مربی‌ام مثل همیشه سخت در تلاش است تا شاگرد خود را در بهترین وضعیت ممکن راهی یک رویداد ورزشی کند. وضعیت تمرینات و رکوردهایی که زده‌ام ایده‌آل است و مهیای حضوری شایسته در پارالمپیک هستم.

تسنیم:رکوردی که زده‌اید همه را امیدوار به کسب مدال کرده است. انتظارات ازشما منطقی است؟

اسلامی: من چند روز پیش در مسابقه انتخابی تیم ملی شرکت و در آنجا رکورد مدنظر مسئولان را جابه‌جا کردم. این روند توقع همه را بالا برده و خیلی‌ها بر این عقیده‌اند که با چنین ظرفیتی کسب مدال در پارالمپیک 2016 ریو دور از دسترس نیست. مردم از تک تک ورزشکاران اعزامی کشورمان توقع دارند و اگر اهالی ورزش از حمید اسلامی نیز انتظار کسب موفقیت داشته باشند موضوعی غیرمنطقی نیست.

تسنیم:پس می‌توان نام اسلامی را جزو مدال‌آوران ریو تلقی کرد؟

اسلامی: در این چند ماه تمام تلاش خود را انجام و هر راهی که نیاز بوده رفتم تا در ریو با تمام توان حاضر شوم. قطعا در روز مسابقات هم با توانی مضاعف گام به پیست می‌گذارم تا نماینده‌ای شایسته برای کشورم باشم. ورزش غیرقابل پیش‌بینی است و نمی‌توان از امروز قول مدال داد اما من قول می‌دهم برای کسب مدال از جان مایه بگذارم.

تسنیم: در ویترین افتخارات ورزشی شما فقط کسب مدال پارالمپیک خالی است. این موضوع انگیزه‌تان را بیشتر نمی‌کند؟

اسلامی: عناوین زیادی کسب کرده‌ام و لطف خدا بوده که در این ورزش موفق باشم. سال 83 به عضویت تیم ملی درآمدم و همان سال در مسابقات قهرمانی جوانان جهان در کشور جمهوری چک عنوان قهرمانی در ماده 800 متر را کسب کردم تا این عنوان آغاز راه دشوار من در ورزش باشد. سال 90 در مسابقات جهانی ترکیه عنوان نایب قهرمانی را کسب کردم. اردیبهشت ماه 94 در مسابقات جهانی کره جنوبی سوم شدم. سال 92 در امارات نیز 2 مدال برنز برای کشورم به ارمغان آوردم. امیدوارم این روند تداوم داشته باشد. در اینچئون و در ماده هزار و 500 متر کلاس T11 به مدال نقره دست یافتم. در ماده 5 هزار متر هم با ثبت رکورد ٤ دقیقه و ٢١ ثانیه و ٦٢ صدم ثانیه بر سکوی دوم ایستادم. حالا وقت آن رسیده که در پارالمپیک موفق شوم و به بزرگترین هدف ورزشی خود دست پیدا کنم.

تسنیم:در پارالمپیک 2012 هم شانس حضور در تیم ملی را داشتید؟

اسلامی: یکی از بدترین اتفاقات برای من آن سال رقم خورد و به‌خاطر مصدومیت پارالمپیک 2012 را از دست دادم. حالا وقتش رسیده تا جبران مافات کنم. یک بار هم در مسابقات آسیایی مالزی در سال 86 به‌خاطر شکستگی پا اعزام نشدم تا یکی از مهم‌ترین رویدادهای ورزشی را از دست بدهم.    

تسنیم:درخصوص مسابقات کسب سهمیه پارالمپیک صحبت کنید.

اسلامی: اواسط اسفند ماه 94 مسابقات قهرمانی آسیا که حکم انتخابی پارالمپیک 2016 ریو را داشت در کشور امارات برگزار شد. رقبای اصلی من در آنجا 2 دونده از کشور ژاپن بودند که یکی از آنها نفر سوم مسابقات پارالمپیک 2012 لندن بود. البته چند دونده خوب دیگر هم از کشورهایی مثل مغولستان و چین رقبای سرسختی بودند. در ماده پنج هزار متر T11 با 16 دقیقه و 13 ثانیه و 33 صدم‌ثانیه دوم شده و به مدال نقره دست یافتم و با شکستن رکورد، سهمیه پاراالمپیک را هم کسب کردم.

تسنیم: دوومیدانی در پارالمپیک چند سهمیه دارد؟

اسلامی: پرتعدادترین رشته ایران در پارالمپیک ریو دوومیدانی است که با 25 ورزشکار در این رویداد حاضر خواهد شد. دوومیدانی معلولان برای پارالمپیک ریو طی سه مرحله کسب سهمیه کرد.

تسنیم:روند آماده‌سازی تا پارالمپیک چگونه دنبال می‌شود؟

اسلامی: این روزها در استادیوم قدس همدان و زیر نظر مهدی محمدی تمرینات خود را پیگیری می‌کنم. همدان در ارتفاع قرار گرفته و چون مسابقات ما استقامتی است، شهر خودمان بهترین مکان برای ادامه تمرینات تا مسابقات است.

تسنیم:مسئولان استان از شما خوب حمایت می‌کنند؟

اسلامی: از استاندار، مدیرکل ورزش و جوانان، رئیس هیئت نابینایان و کم بینایان و مسئولان هیئت دوومیدانی همدان تشکر می‌کنم. برای حضور در مسابقات کسب سهمیه پارالمپیک 2016 به مبلغ 16 میلیون تومان نیاز داشتم. معاون سیاسی امنیتی استاندار همدان با رئیس فدراسیون نابینایان و کم بینایان تماس گرفت و قرار شد نیمی از این مبلغ را فدراسیون متقبل شود. امیدوارم با کسب نتیجه مطلوب، زحمات مسئولان را پاسخ دهم.

تسنیم:در پارالمپیک ریو کدام کشورها رقبای اصلی شما در راه کسب مدال خواهند بود؟

اسلامی: ما به بزرگ‌ترین رویداد ورزشی دنیا اعزام می‌شویم و همه می‌دانند که بزرگان ورزش دنیا در این فستیوال دور هم جمع می شوند. همه از خوب های ورزش هستند و اگر کسی تصور این را داشته باشد که در المپیک و پارالمپیک کارش راحت است ضرر خواهد کرد. من از رقبا شناخت خوبی دارم و می‌دانم که در ریو کار سختی در پیش روست اما باید روی رقبایی از کشور کنیا و کانادا بیشتر تمرکز کرد.

تسنیم:صحبت پایانی؟

اسلامی: از سال 81 فعالیت در ورزش را آغاز و از سال 83 تا به امروز عضو تیم ملی دوومیدانی نابینایان و کم بینایان بوده‌ام. خوشحالم که در این مدت برای کشورم عناوین زیادی در میادین مختلف بین‌المللی کسب کرده‌ام. این همه سال فرد یا افراد زیادی برای من زحمت کشیدند تا بتوانم ورزشکاری شایسته برای کشورم باشم. حالا تمام نگاه‌ها به پارالمپیک 2016 است و من امیدوارم در این رویداد موفق شوم و به نوعی پاسخ الطاف همه آنهایی که برایم زحمت کشیده‌اند را بدهم. از مردم می‌خواهم برایم دعا کنند. ریو میدان بزرگی است و ما ورزشکاران با توکل بر ائمه اطهار گام به مسابقات می‌گذاریم تا با کسب نتیجه دلخواه دل مردم کشورمان را شاد کنیم.