امضا قرارداد همکاری ورزش ایران و آلمان

این ملاقات که در محل خانه المپیک آلمان در ریو  انجام شده بود نقطه عطفی در ارتقا روابط ورزشی بین دو کشور تلقی می شود که در خلال این جلسه روسای کمیته های المپیک دو کشور نسبت به امضا یک قرار داد همکاری که حاوی نکات بر جسته ای در راستای توسعه ورزش ایران وآلمان است اقداد گردید.    

در این قرار داد دو محور اساسی مورد توجه قرار گرفته است که ابتدا به اراده طرفین مبنی بر ارتقاء روابط موجود تسریع و بر ضرورت پیروی از منشور المپیک بعنوان مجموعه قوانین ناظر بر فعالیت های  جنبش المپیک و ارزشهای اخلاقی در ورزش تاکید شده است.     

همچنین طرفین قرار داد توافق کردند در زمینه مبارزه با دوپینگ که بطور واضح اصول اخلاقی تصریح شده در مفاهیم المپیک را نقص می کند همکاری نمایند.

محور دوم این تفاهمنامه همکاری فنی فعالیت دو کشور را پوشش می دهد در مورد تبادل مربی و استفاده از تجربیات ورزشی در رشته های مختلف و برگزاری اردوهای تمرینی برای تیمهای مختلف ورزشی و کلاسهای آموزشی و مربیگری که در نشستهای کارشناسانه و با مشورت فدراسیونهای ورزشی دو کشور برنامه ای در این چارچوب تنظیم و به مورد اجرا گذاشته شود.  

همچنین کمیته ملی المپیک المان بر اساس این قرار داد متعهد میشود که در چارچوب فعالیت برنامه های بین المللی وزارت خارجه آلمان ترتیبی اتخاد نماید که از تجربیات مربیان آلمانی در کشور ایران استفاده و در مورد شرکت متخصصین و کارشناسان ورزشی کشورمان در برنامه فدراسیونهای دوو میدانی و فوتبال و حضور در دوره های آموزشی دانشگاه لایپزیک تسهیلات لازم را در اختیار کمیته ملی المپیک قرار گیرد.

شایان ذکر است، پیشنهاد امضا این قرار داد در ریو به سفر کوتاه آلفون رییس کمیته المپیک المان در خرداد ماه گذشته به تهران و دیدارش با هاشمی در محل کمیته ملی المپیک بر می گردد.