باقری: برانکو و لجبازی؟ هرگز!

به طور قطع یکی از ماندگارترین بازیکنان تاریخ فوتبال ایران و پرسپولیس کریم باقری است، بازیکن سابق این تیم که در دهه های 70 و 80 از بهترین های ارتش سرخ بود. با این اسطوره فوتبال ایران که دو فصلی است در قامت مربی روی نیمکت پرسپولیس می نشیند تا کمک حال برانکو ایوانکویچ باشد گفت گویی ترتیب دادیم که ماحصل این گپ و گفت پیش روی شماست:

 آقا کریم تبریک، از یکی از سخت ترین بازیها برنده بیرون آمدید؟

باید به هواداران تبریک بگوییم که با حمایتشان باعث شدند این بازی را با پیروزی به پایان برسانیم.  واقعا لذت بردم.

پیروزی دلچسبی بود؟

از چند جهت به دلم نشست. اول اینکه به روند شکست ناپذیری خود ادامه دادیم. ضمن اینکه در آن جو زیبای ورزشگاه آزادی که هواداران به وجود آورده بودند گل زیبایی را هم به ثمر رساندیم تا در یک روز به یادماندنی نتیجه خوبی را رقم بزنیم.

طارمی هم با فرصت هایی که از دست می داد حسابی همه را عصبانی کرده بود؟

جا دارد در این مصاحبه موضوعی را با هواداران در میان بگذارم. در پرسپولیس همه از مهدی طارمی توقع دارند که گل بزند. این درست که او مهاجم است و کارش گل زدن ولی وقتی که از یک نفر توقع دارند و بار تیم روی دوش یک نفر می افند تمرکز آن بازیکن برهم می ریزد. در این بازی همه موقعیت هایی که طارمی خراب کرد هر کدام یک گل صد درصد بود ولی چون فشار بیش از حد روی طارمی بود او با بی دقتی همه را از دست داد.

طارمی آقای گل لیگ است، طبیعی است که انتظارات از او بیشتر از دیگر مهاجمین باشد؟

قبول، ولی نباید به این بازیکن بیش از حد فشار وارد کنیم. اگر فشار از روی دوش طارمی برداشته شود این قدر گل می زند تا باز هم آقای گل شود. خیالتان راحت.

نیمکت نشینی عالیشاه تاکتیکی است؟

صد درصد همین طور است. دلیلی جز این ندارد. امید یکی از بهترین، فنی ترین و در عین حال بی حاشیه ترین بازیکنان ایران است که چه روی نیمکت و چه در داخل میدان همواره در خدمت تیم است و برانکو هم نگاه ویژه ای به او دارد. همه اتفاقات و تغییرات در ترکیب برابر تفکرات تاکتیکی کادرفنی است، دلیلی ندارد مربی بازیکن قابلی چون عالیشاه را روی نیمکت بنشاند.

نورالهی هم از وضعیتی که دارد راضی به نظر نمی رسد؟

مگر نورالهی چه وضعیتی داردکه ناراحت است؟!

اینکه کمتر در ترکیب قرار می گیرد؟

آیا ما بیشتر از 11 نفر می توانیم به زمین بفرستیم؟ طبیعی است عده ای در ترکیب قرار می گیرند و عده ای هم روی نیمکت می نشینند. نیمکت نشینی نورالهی هم تاکتیکی است و هر جا به حضور او نیاز داشتیم بلافاصله به زمین فرستادیم. واقعا دلیلی نمی بینیم در تیمی که با اقتدار صدرنشینی لیگ است از این مسائل بشنویم.

به بازیکنان حق می دهید از نیمکت نشینی ناراخت باشند؟

صد درصد. بازیکنی که از نیمکت نشینی ناراحت نباشد اصلا بازیکن نیست. ولی نباید ناراحتی اش رسانه ای شود بلکه باید تلاش کند و با تمرین دو چندان خودش را به ترکیب اصلی تحمیل کند.

 شایعاتی از جدایی چند نیمکت نشین ناراضی در نقل و انتقالات نیم فصل حکایت دارد؟

من خودم به عنوان مربی ایرانی کادرفنی مدام با بازیکنان در ارتباطم و شاید بازیکنان بیشتر ازآنکه با برانکو صحبت کنند با من حرف بزنند و درد دل کنند. موضوع آن طور که در بیرون از تیم شنیده می شود نیست. هر بازیکنی که روی نیمکت می نشیند ناراحت است ولی تا به حال کسی حرفی از جدایی نزده.  آنها هم از اینکه تیم نتیجه می گیرد خوشحال هستند و هرگز حرکتی نمی کنند که حاشیه ای برای تیم ایجاد شود.

و سئوال این روزهای هواداران؟

چه سئوالی؟

 رامین رضاییان؟

الان باید چی بگم؟

در ترکیب قرار نمی گیرد؟

رامین بازیکن بزرگ و حرفه ای است. این قدر تمرین کرد تا برانکو مجبور شود از او بازی بگیرد. به نظرم همه بازیکنان باید رامین را الگوی خود قرار دهند.

 واقعا؟ از چه نظر؟

از اینکه اشتباه اول فصل خود را پذیرفت. عذرخواهی کرد، کم نیاورد و این قدر تمرین کرد تا کم کم از او استفاده کردیم. در دیدار مقابل نفت آبادان که شاهکار کرد و یک پاس گل دیدنی را برای طارمی ارسال کرد.

 پس به طور قطع در بازی های بعد رامین دقایق بیشتری در ترکیب قرار می گیرد؟

حتما همین طور است. وقتی بازیکنی آماده باشد، کدام مربی چنین بازیکنی را روی نیمکت می نشاند. به نظرم رضاییان در حال حاضر یکی از 5 بازیکن برتر فوتبال ایران است. وی می تواند در فوتبال ایران بدرخشد به شرطی که اشتباهات بچه گانه ابتدای فصل را انجام ندهد.

خیلی ها می گویند برانکو لجباز است؟ شما این موضوع را تایید می کنید؟

برانکو لجباز است؟ با کی لجبازی کرده؟

 مثلا با همین رامین رضاییان ، آنقدر از او بازی نمی گیرد تا صدای هواداران بلند شود؟

شما فکر می کنید اگر رضاییان به میدان رفت به خاطر تشویق هواداران و صدا کردن او بود؟

این طور می گویند؟

(باخنده می گوید) اصلا این طور نیست. رضاییان نسبت به سایر بازیکنان کمتر با تیم تمرین کرده بود و کمی ناهماهنگ بود. طبیعی است باید بیشتر تمرین کند و کم کم به بازی گرفته شود تا در ترکیب اصلی جایی برای خود باز کند. دقیقا مثلا دو بازی گذشته که برای دقایقی به میدان رفت و جزو بهترین ها بود.  برانکو به هواداران احترام می گذارد ولی اصلا این طور نیست که بخواهد با سر و صدای سکوها تصمیم بگیرد.

 این پرسپولیس قهرمان می شود؟

همه هدف ما همین است و در ابتدای فصل طوری برنامه ریزی کرده ایم که در پایان فصل قهرمان لیگ شویم. سال گذشته هم پرسپولیس شایسته قهرمانی بود چون با تفاضل گل دوم شد. آن هم با قضاوت هایی که همگان تایید کردند که در چندین بازی علیه ما بوده ولی این فصل با حمایت هواداران به طور حتم قهرمان خواهیم شد.

 این پرسپولیس مثل همان پرسپولیس زمان افشین قطبی بازی می کند و نتیجه می گیرد که در نهایت هم قهرمان شد؟

ما برای تک تک لحظات هر بازی برنامه داریم. کادرفنی واقعا تمام وقت کار می کنند و اگر توانسته ایم کاری کنیم که دوست و دشمن از ما تعریف کنند و ما را شایسته قهرمانی بدانند همین تلاش و برنامه ریزی شبانه روزی است.

 کسب 22 امتیاز و خوردن سه گل در 10 بازی خود گواه همین گفته شماست؟

شما ببییند خط دفاعی ما چه عملکرد فوق العاده ای داشته، این موفقیت حاصل کار ساعت ها برنامه ریزی است که مدافعان با وظایف خود آشنا شوند و به هماهنگی با دیگر مدافعان برسند. به قول خود شما همه این اتفاقات کارهایی نیست که از آنها به سادگی عبور کنیم.

 کریم باقری این پرسپولیس؟

هر بازیکن یک روز می آید و یک روز هم می رود و هر بازیکن فقط مثل خودش بازی می کند. این پرسپولیس کریم باقری ندارد و چون کریم باقری دیگر نمی آید همان طور که دیگر علی دایی، عابدزاده، پیروانی، مهدوی کیا و... نمی آیند.

ایران- سوریه؟

دیدارهای ملی خیلی سخت شده. هیچ تیمی برای باخت به میدان نمی آید و هرگز نمی توانیم مقابل سوریه خود را از پیش برنده بدانیم. ولی مطمئن هستم مثل دیدارهای قبل که با تدابیر کی روش موفق عمل کردیم از مالزی هم با دست پر به تهران برمی گردیم.

به عنوان سئوال آخر؟

بفرمایید.

 شما هم برای آشتی دادن کی روش و برانکو پیش قدم شده اید؟

مگر این دو نفر با هم قهر هستند؟

مصاحبه های هر دو نفر حکایت از آن دارد که رابطه خوبی با هم ندارند؟

اصلا این طور نیست. هر مربی برای منافع تیم خود تلاش می کند و مصاحبه می کند و این رفتار به معنای اختلاف نظر طرفین نیست. در پرسپولیس همه اعضای کادرفنی با احترام به مصالح تیم ملی هرگونه همکاری را با کی روش انجام خواهند داد و از موفقیتی که ایشان بدست می آورد خوشحالیم چون موفقیت ایشان موفقیت تیم ملی ایران است.

راستی درگیری طارمی و طاهری به کجا رسید؟

کدام درگیری و جنجال، اصلا این طور نیست. از این پرسپولیس حاشیه ای در نمی آید خیال همه راحت. حاشیه سازان خودشان را بکشند تا حاشیه سازی کنند اگر توانستند؟

امیدواریم که همینطور باشد؟

شک نکنید، واقعا همین طور است.