افشاگری، این بار علیه کفاشیان

پس از مدتی به صورت رسمی اعلام شد با توجه به اهمیت مسئله، کمیسیون اصل ۹۰ به عنوان یکی از مهم‌ترین کمیسیون‌های مجلس، رسیدگی به این پرونده را بر عهده گرفته است. همان زمان بود که نام محمدعلی پورمختار برای اهالی ورزش به اسمی آشنا بدل شد؛ رئیس کمیسیون اصل ۹۰ در مجلس قبلی که حالا در مجلس جدید عضو کمیسیون قضایی است. با روی کار آمدن مجلس جدید شایعه شد مسئله به سرعت قبلی دنبال نمی‌شود اما به نظر می‌رسد اتفاقاً کار در حال پیگیری است اما مانند گذشته رسانه‌ای نمی‌شود. فرصت را مغتنم شمردیم تا با پورمختار مردی که از او به عنوان «جعبه اسرار» پرونده فساد فوتبال در مجلس یاد می‌شود هم‌کلام شویم. ایشان بر خلاف بعضی از همکارانش خیلی صریح و شفاف در این مورد حرف زد و حتی دست به افشاگری زد که در نوع خود بی‌سابقه بود.

 

نام شما از دوره قبلی مجلس برای ما ورزشی‌نویس‌ها جذاب شد؛ همان زمان که ریاست کمیسیون اصل ۹۰ مجلس را بر عهده داشتید و پرونده فساد فوتبال زیر دست شما آمد. از آن پرونده چه خبر؟

ببینید، رسیدگی ما تمام شده ما اصلاً در مورد آن پرونده کم نگذاشتیم. کار با دقت و تخصص جلو رفت. خیلی از افراد مرتبط آمدند و حرف زدند. خودتان دیدید که گزارشی هم تهیه شده و در مجلس هم قرائت شد. پس از آن کار وارد مرحله دیگری شد و آن اصلاح امور و بستن راه‌هایی بود که در فوتبال منجر به فساد می‌شد. این کار هم باید توسط وزارت ورزش و دولت به عنوان متولی امر ورزش و قوه مجریه انجام شود.

 

به نظر می‌رسد در مجلس کنونی روند کار کند شده و این پرونده دیگر مثل سابق دنبال نمی‌شود. این مسئله صحت دارد؟

نه، بعد از رسیدگی و قرائت گزارش در صحن علنی باید سراغ ارائه مدارک محکمه‌پسند و مستند کردن آن‌ها رفت. نباید بی‌جهت به کسی تهمت زد و با آبروی افرادی بازی شود. در دوره قبل آقای عبدالرحمن شاه‌حسینی که خودشان هم قاضی بودند و هم در فوتبال پست مهمی داشتند مسئول تدوین پرونده شدند. اخیراً هم دوباره کار در حال انجام است تا یک پرونده کامل و دقیق از سوی مجلس در اختیار قوه قضاییه قرار بگیرد.

 

از نظر خودتان بررسی پرونده فوق برایتان مسجل کرد که در فدراسیون فساد وجود دارد؟

بله! البته خود آقای کفاشیان نه اما به هر حال در مجموعه‌اش افرادی تخلف کرده بودند و ایشان به عنوان مدیر باید جوابگو می‌شد. در نهایت همین مسئله باعث شد تا به خاطر گزارش فوق عالی‌ترین سطح مدیریت در فدراسیون تغییر کند. به خاطر همین پرونده آقای کفاشیان در انتخابات هم حاضر نشدند؛ الان هم که آقای تاج رئیس هستند.

 

به ارسال پرونده اشاره کردید. آیا به نظرتان ۱۰ نفر بابت پرونده فساد در فوتبال از سوی مجلس به قوه قضاییه معرفی می‌شوند؟

بیشتر از این تعداد هستند. وظیفه ما معرفی خاطیان این پرونده به مراجع ذی‌صلاح قانونی است. فکر می‌کنم حدود ۲۰ مدیر، مربی و بازیکن متخلف در قبال پرونده فساد در فوتبال به قوه قضاییه معرفی می‌شوند