بازیکنی که جعبه سیاه کی روش است

صحبت از بازیکنی است که با وجود سن کمش در ترکیب تیم ملی فوتبال ایران جایگاه ثابتی پیدا کرده و با بازی‌های خوبش در ترکیب این تیم موفق شده در ذهن کارلوس کی‌روش نیز به یک مهره قابل اتکا مبدل شود. صحبت از سعید عزت‌اللهی، بازیکنی است که خیلی زود از فوتبال ایران رفت تا مسیر پیشرفت را طی کند.

سعید عزت‌اللهی سال گذشته باثبات‌ترین بازیکن تیم ملی بود و در همه دیدارهای این تیم در ترکیب ثابت 90 دقیقه‌ای به میدان رفت و از سوی دیگر تا زمانی که در روستوف بود تجربیات گرانبهایی را نیز همراه با این تیم در لیگ اروپا به دست آورد.

سعید به تازگی همراه با تیم ملی ایران دو دیدار با چین و قطر را پشت سر گذاشت هرچند که به محض بازگشت به روسیه تیم جدیدش یعنی آنژی را در لیگ این کشور همراهی نکرد تا این موضوع برخی حواشی را برای این بازیکن به وجود بیاورد هرچند که به واسطه خستگی و دیر اضافه شدن به اردو، منطقی‌ترین تصمیم برای بازی نکردن سعید از سوی کادرفنی به عمل آمد.

بر همین اساس گفت و گویی را با سعید عزت‌اللهی درباره اتفاقات اخیر و بازی‌‌های تیم ملی و حضور در تیم جدید در لیگ روسیه انجام دادیم که متن آن را در زیر می‌‌خوانید:

ابتدا در مورد 2 بازی نوروزی تیم ملی مقابل قطر و چین صحبت کن که با 6 امتیاز حساس برای تیم ملی در راه صعود به جام جهانی همراه شد.

بازی‌های مهمی بود و خدا را شکر سال 96 را با 2 پیروزی پراهمیت و 6 امتیاز سرنوشت‌ساز آغاز کردیم. البته جا دارد از مردم، کادر فنی و سایر بازیکنان تیم ملی تشکر کنم و به آنها خسته نباشید بگویم چون هر چه در وجود داشتند برای تیم ملی گذاشتند. در این بین این دو پیروزی باعث شد تا ما راه‌مان را برای صعود به جام جهانی 2018 روسیه هموارتر کنیم و به مسیر رو به جلوی‌مان همچنان ادامه دهیم.

تیم ملی با این 6 امتیاز 17 امتیازی شد و به نظر می‌رسد با اختلافی که در صدر جدول گروه به وجود آمده دیگر صعودمان به جام جهانی قطعی شده باشد. آیا تفکر و ذهنیت ملی‌پوشان هم همین قطعی بودن صعود به جام جهانی است؟

خیر. به نظر من هنوز هیچ چیزی قطعی نیست و باید همچنان تلاش کنیم و سختی بکشیم و تا آخرین لحظه که هنوز صعودمان قطعی نشده نباید آن را قطعی برشمرده و به خودمان بگوییم که صعود کرده‌ایم. هدف ما هم همین است که با کسب هر 3 امتیاز دیدار با ازبکستان یک صعود با اقتدار را تجربه کرده و برای اولین بار در تاریخ برای دومین بار پیاپی به جام جهانی برسیم. امیدوارم در نهایت با کسب 3 امتیاز از دیدار با ازبکستان در کشورمان مسیر بلیت روسیه را 2 هفته زودتر از پایان رقابت‌ها اوکی کنند.

دوباره به 2 بازی تیم ملی در عید برسیم. باوجود اینکه کی‌روش از دو ترکیب متفاوت در دو بازی به خصوص در خط جلوی تیم ملی استفاده کرد اما سعید عزت‌اللهی جایگاه ثابتی در هر دو تیم داشت، درست مثل یک سال اخیر که به نظر می‌رسد در این تیم بی‌جایگزین شده‌ای و نقش اصلی را در تفکرات کی‌روشی داری.

بابت این موضوع خدا را شکر می‌کنم و فکر می‌کنم این اتفاق اول لطف خداست و سپس حمایت و اعتماد به نفسی که کی‌روش به من داده و من هم سعی کرده‌ام همیشه در داخل زمین هر چه در توان دارم از دل و جان برای تیم ملی کشورم و سربلندی پرچم ایران بگذرم. مطمئن باشید در آینده هم همین خواهد بود و همه تلاشم را خواهم کرد تا برای تیم ملی بهترین‌های خودم را ارائه کنم و اینکه بتوانم باعث پیروزی و سربلندی مردم ایران شوم.

از بعد از اردوی امارات، مشکلاتی در راه اردوهای آماده‌سازی تیم ملی به وجود آمد که در نهایت موجب آن شد تا کی‌روش به آماده‌سازی تیم ملی در روزهای فیفا دی بسنده کند. به نظر می‌رسد اگر برنامه‌های قبلی تیم ملی برای آماده‌سازی ملی‌پوشان لغو شده و بخواهیم فقط به اردوهای قبل از بازی‌ها اکتفا کنیم با وجود صعود به جام جهانی در این رقابت‌ها دچار مشکلات عدیده‌ای شویم. 

قطعا همین طور است و مطمئن باشید در جام جهانی تیم‌ها به هیچ کسی رحم نخواهد کرد. در واقع تمام تیم‌هایی که صعود می‌کنند با برنامه‌های کامل وجامع آماده‌سازی از جمله برگزاری دیدارها و اردوهای تدارکاتی به روسیه خواهند آمد تا با یک جنگ تمام عیار از فوتبال کشورشان در بزرگترین آوردگاه جهانی دفاع کنند. ما هم باید همین سیاست را در پیش بگیریم. فکر می‌کنم الان همبستگی و همدلی ملی برای حمایت از تیم ملی خیلی بیشتر شده و امیدوارم این روند ادامه داشته باشد و باشگاه‌ها و هواداران همچنان از ما حمایت کنند تا بتوانیم در جام جهانی که تاریخ‌ساز شده و از گروه‌مان صعود کنیم. 

پوشیدن پیراهن شماره 6 تیم ملی که در گذشته بر تن بازیکنانی مثل نکونام و کریم باقری بوده برای تو چه حسی دارد؟

آرزوی هر بازیکنی است که بخواهد یک روز جا پای این بزرگان بگذارد و خدا را شکر می‌کنم که خدا این لیاقت را به من داده تا الان چنین جایگاهی داشته باشم و امیدوارم همیشه بتوانم چهره‌ای مؤثر برای تیم ملی فوتبال کشورم درست مثل بازیکنانی که قبل از من شماره 6 را بر تن می‌کردند، باشم.

باوجود سن کمی که داری بازی‌های ملی‌ات دو رقمی شده و به نظر می‌رسد با ادامه این روند بتوانی در آینده‌ دور به یکی از رکورداران پوشیدن پیراهن ملی تبدیل شوی.

نمی‌توانم دروغ بگویم که به رکوردها به فکر نمی‌کنم اما به این اتفاق اصرار ندارم و بیشتر تلاش می‌کنم تا تیم ملی کشورم سربلند باشد و من نیز در صورتی که در این جایگاه حضور داشته باشم بتوانم چهره‌ تاثیرگذاری برای تیم ملی باشم. حالا در بحث بعدی اگر موضوع رکوردشکنی هم پیش بیاید شاید با خواست خدا این اتفاق بیفتد.

حضور 3 بازیکن ثابت تیم ملی از جمله تو، آزمون و میلاد محمدی در لیگ روسیه با توجه به اینکه جام جهانی در این کشور برگزار می‌شود تا چه اندازه می‌تواند به تیم ملی فوتبال ایران در صورت صعود به این رقابت‌ها کمک کند و باعث شود تا پدیده این رقابت‌ها لقب بگیریم.

این موضوع قطعا به ما کمک می‌کند چون با توجه به شناختی که از فوتبال روسیه و جو این کشور داریم می‌توانیم از این لحاظ به کادر فنی نیز کمک کرده و بتوانیم از این لحاظ هم تاثیرگذار باشیم. البته جام جهانی به طور قطع با لیگ روسیه متفاوت است چون رقابت‌های جام جهانی در بالاترین سطح کیفی برگزار می‌شود و همه ما باید به اندازه کافی برای حضور در چنین تورنمنتی آماده باشیم. به نوعی ما جعبه سیاه کی‌روش و کادر فنی تیم ملی در روسیه هستیم و اطلاعات و جو فوتبالی این کشور را برای یک درک کلی و آگاهی کامل به کادر فنی ارائه خواهیم داد تا بتواند به آماده‌سازی پرقدرت تیم ملی برای حضور در جام جهانی کمک کنیم.

در حال حاضر باید بگوییم که بعد از برزیل به عنوان دومین کشور صعودمان به جام جهانی قطعی شده و جالب اینک این بار بی‌دغدغه‌تر از همیشه به این رقابت‌ها رسیدیم. الان هم رکوردهای زیادی با کی‌روش برای تیم ملی به ثبت رسیده که از جمله آنها می‌توان به چندین سال شکست‌ناپذیری در آسیا و گل نخوردن در رقابت‌های مقدماتی جام جهانی اشاره کرد. چه اتفاقی افتاده که تیم ملی فوتبال ایران تا این اندازه موفق ظاهر می‌شود؟

در یک برهه زمانی خیلی از مردم می‌گفتند تیم ملی پیر شده و چرا بازیکن جوان ندارد و اعتقاد داشتند که باید در این تیم جوانگرایی صورت بگیرد که کی‌روش به موقع این کار را انجام داد و امروز به خوبی نتیجه آن را می‌بینیم. البته همه اینها برمی‌گردد به تجربه بالای سرمربی تیم ملی و این موارد نشان می‌دهد که کی‌روش چه مربی بزرگی است و در چه زمانی، کدام کار بهتر است و امروز نتیجه آن را به خوبی می‌بینیم. امیدوارم این مسائل درس عبرتی برای همه شده باشد و یک مقدار اعتماد کنیم به کسی که 6 سال از عمرش را برای کشورمان گذاشت و شاید امروز او بیشتر از هر مربی خارجی دیگری که به فوتبال ایران آمده تعصبش بیشتر باشد و واقعا زمانی که با او هستیم انگار که با یک ایرانی سر و کار داریم. امیدوارم همه مردم و مسئولین از کی‌روش و تیم ملی حمایت کنند و جا دارد یک بار دیگر از هوادارانی که در روزی بازی با چین به استادیوم آمدند تا تیم ملی را تشویق کنند، تشکر می‌کنم. آنها ما را سربلند کردند و ما هم خدا را شکر هواداران را روسفید کردیم. 

در صورت صعود به جام جهانی دوست داری با چه تیم‌هایی هم‌گروه شویم؟

قاعدتا دوست دارم یکی از تیم‌ها روسیه باشد، چون هم میزبان است و بازی با این کشور جذابیت خاصی دارد و هم این که برخی از دوستان باشگاهی‌ام در تیم ملی حضور دارند و رو در رویی با آنها جذابیت‌های خاص خودش را دارد. ضمن اینکه علاقه دارم با تیم بزرگ اسپانیا و از سوی دیگر از بین تیم‌های آفریقایی با ساحل عاج هم‌گروه شویم.

به محض بازگشت به روسیه در ترکیب آنژی قرار نگرفتی هر چند که برخی‌ها در ایران اینطور اذعان داشتند که تو در روسیه به مشکل خورده‌ای و به همین دلیل بازی نمی‌کنی اما گویا به خاطر دیر رسیدن به اردوی آنژی از ترکیب اصلی دور ماندی.

برخی نوشته بودند من در آنژی هم نیمکت نشین شدم اما واقعا نیمکت‌نشینی در کار نبود. شبی که به اردوی تیم در روسیه رسیدم مربی‌مان با من صحبت کرد و به من گفت که می‌دانم 2 بازی 90 دقیقه‌ای در ترکیب تیم ملی انجام داده‌ای و خسته‌ای. اتفاقا مربی‌مان گفت که بازی‌هایم را دیده و پیروزی‌های تیم ملی را هم تبریک گفت. با این حال سرمربی‌مان همان جا به من اعلام کرد که برای بازی مقابل اورال که همان روز برگزار می‌شد، تو را در ترکیب قرار نمی‌دهم چون هم احتمال آسیب‌دیدگی وجود دارد و هم اینکه او نمی‌خواست ریسک کرده و چون 3 کارته بودم با دریافت یک کارت دیگر از بازی حساس بعدی مقابل زنیت محروم شوم و برای همین با صلاحدید کادر فنی در این دیدار بازی نکردم. با این حال برخی دوستان لطف دارند و صحبت‌های غیرواقع را مطرح می‌کنند هر چند که این موارد دیگر برای‌مان عادی شده و من سعی می‌کنم تمرکز روی کارم باشد و ان‌شاالله یک مقدار واقع بینانه تر باشیم و هوای همدیگر را داشته باشیم.

اما این بازی با شکست آنژی همراه شد.

ما 2 بر یک از حریف جلو بودیم اما به خاطر مصدومانی که دادیم و 2 تعویض اجباری، شاکله‌مان از هم پاشیده و نتیجه هم برگشت.