احتمال حضور  ویسی در استقلال

بحران در استقلال خوزستان هم‌چنان ادامه دارد. بازیکنان این تیم به خاطر عدم دریافت مطالبات مالی در سه روز گذشته در تمرینات حاضر نشده‌ بودند و گفته‌ بودند در صورت پرداخت نشدن مطالبات حتی مقابل فولاد خوزستان در دربی اهواز حاضر نخواهند شد.

به همین ترتیب برای پیگیری آخرین وضعیت بحرانی آبی‌پوشان خوزستانی که نماینده ایران در لیگ قهرمانان آسیا هم هستند با سیروس پورموسوی سرمربی این باشگاه تماس گرفتیم که جزئیات آن را در زیر می‌خوانید.

 
* باز هم به خاطر مشکلات مالی تمرینات استقلال خوزستان تعطیل شده است. با اینکه تهدید کرده‌اید تصمیم بازیکنان برای بازی نکردن مقابل فولاد قطعی است.
 
این تصمیمی است که بازیکنان گرفته‌اند و من نمی‌توانم دیگر جلوی آنها را بگیرم. بارها چنین مشکلات مشابهی به وجود آمد و از بچه‌ها خواستم به خاطر تیم خودشان و مردم خوزستان فشارها را تحمل کنند. اما الان دیگر حرف من هم برای آنها ارزشی نخواهد داشت. تا جایی که آشکارا به من گفتند دیگر با آنها تماس نگیرم که در رودربایستی من قرار بگیرد!
 
* حالا واقعا مقابل فولاد بازی نخواهید کرد؟ فکر می کنید بازیکنان این تصمیم را عملی می‌کنند؟
 
تا الان که با شما صحبتمی‌‌کنم بعد از بازی با سایپا سه جلسه تمرینی ما لغو شده است و بچه‌ها روی تصمیم خود جدی هستند. اما شک نداشته باشید اگر هم حاضر به انجام بازی شوند فقط به خاطر مردم خوب خوزستان و هواداران عزیز تیم این کار را انجام می‌دهند. تازه آن هم به این شرط که یک نفر قول پرداخت مطالباتشان را بدهد.

 

* هیچ مسئولی پیدا نشده است در این چند روز به بازیکنان قول بدهد؟
 
باور کنید حتی یک مسئول هم پیگیر وضعیت بچه‌ها نیست. در این مدت حتی یک تماس هم گرفته‌ نشده است. بی تفاوتی‌‌ها بیشتر از بدقولی و بی‌پولی آنها را ناراحت کرده است.

 

* از این مسئله نگران نیستید که بازی نکردن در مسابقات برای تیمتام محرومیت‌هایی را به دنبال داشته باشد.
 
در آسیا که قطعا به دنبال دارد. اما نکته اینجاست که آقایان انگار همین مسئله را می‌دانند و پیش خودشان فکر می‌کنند اگر پول هم ندهیم مجبور هستند بازی کنند. الان کار به جایی رسیده که ممکن است بچه‌‌ها با ادامه این روند بی تفاوتی حتی تصمیم‌های سخت‌تر از این هم بگیرند. در ایران هم من مطمئن هستم اگر مقابل فولاد بازی نکنیم نمی‌توانند با تیم برخورد کنند. چون بچه‌ها حق قانونی خودشان را می‌خواهند. کجای دنیا به خاطر پیگیری حق و حقوق با کسی برخورد می‌شود؟ در این شرایط سخت اقتصادی همه مردم و خانواده‌ها مشکل دارند . اینجا باشگاه تعهد کرده که بابت قرارداد پولی به بازیکنان پرداخت کند. بازیکن روی این تعهد حساب می‌کندتا زندگی‌اش را بچرخاند. اما الان حق و حقوق اش را نداده‌اند و هیچ کسی هم پیگیر کار بچه‌‌‌های استقلال خوزستان نیست.

 

* استقلال خوزستان برای خروج ازاین بحران مالی به چقدر پول نیاز دارد؟
 
با 6.5 تا 7 میلیارد تومان من به شما قول می‌دهم که با تمام بازیکنان و اعضای کادرفنی تسویه حساب انجام خواهد شد. تا کنون اگر تیم به صورت کامل زمین نخورده و نابود نشده به خاطر کمک‌ مالی 3.5 میلیاردی استاندار در چند مرحله بوده است. اما بانک ملی که صاحب اصلی تیم است اصلا برایش اهمیتی ندارد که پول تیم را بدهد.

 

بانک ملی واقعا پولی ندارد به بازیکنان پرداخت کند؟
 
آنها مالک باشگاه‌ هستند و چجالب اینجاست که گفته‌اند سال بعد هم قصد تیم‌داری دارند. تا پیش از این که آنها مدعی بودند صاحب واقعی باشگاه نیستند، اما خودشان مدیرعامل،‌ هیئت مدیره و بودجه برای استقلال خوزستان تعیین کردند، اما وقتی موقع پول دادن به بازیکنان شد غیب‌ شدند. حالا هیچ یک از مسئولان استان و مقامات ارشد بانک ملی هم حاضر نشده‌‌اند پیگیری کننده بودجه‌ای حدود 10 میلیاردی که برای استقلال خوزستان تصویب شده است کجا رفته است که بازیکنان ما پول‌شان را نگرفته‌اند!

 

* در شرایط فعلی تهدید بزرگی که استقلال خوزستان را تهدید می‌‌کند این است که در پایان فصل ستاره‌ها قید ماندن در این تیم را بزنند و با باشگاه‌‌های دیگر قرارداد ببندند.
 
همین الان دلالان به بسیاری از بازیکنان من زنگ زده‌اند و به آنها گفته‌اند در این سه هفته پایانی مواظب باشند که مصدوم نشوند تا بلافاصله بعد از پایان فصل آنها را با قراردادهای آنچنانی به تیم‌های دیگر بفرستند. حتی عملا از طرف تیم‌های بزرگ چنین پیشنهادهایی به بعضی از بازیکنان داده‌اند! دلالان از همین حالا مثل بختک افتاده‌اند روی تیم و کسی از بازیکنان حمایت نمی‌‌کند!

 

پاسخ بازیکنان به این پیشنهادها چه بوده است؟
 
تک تک بازیکنان استقلال خوزستان هم با این وضعیت حق دارند که در پایان فصل جدا شوند. خود من دیگر با این شرایط بر خلاف میل باطنی نمی‌مانم. من هم برای خودم شخصیت و آبرو دارم. بدون اینکه یک ریال از باشگاه دریافتی داشته باشم،‌ حتی از جیب خودم هم برای هزینه‌‌های تیم خرج کرده‌ام. اوضاع دیگر غیر قابل تحمل است. بازیکنان در اردوی سه روزه که در قطر بودیم،‌ 22 ساعت در اتاق خود بودند و حتی پول نداشتند آنجا برای خودشان پفک بخرند! من شرمنده روی آنها بودم. می‌فهمیدم که ناراحت هستند. اما خودم هم دیگر پولی ندارم به تیم بدهم. که اگر داشتم واقع به خاطر مردم و استقلال خوزستان خدا شاهد است می‌دادم. باور کنید برای سفر قطر بعضی از بازیکنان دانشجوی ما چون پول وثیقه نداشتند،‌ خودمان مجبور شدیم برای هر کدام آنها 15 میلیون تومان از افراد مختلف پول قرض بگیریم.

 

الان پشیمان نیستید که سرمربیگری استقلال خوزستان را قبول کردید؟ در شرایط کنونی عبدالله ویسی بدون تیم است. امکان دارد او دوباره هدایت تیم را برعهده بگیرد؟
 
من آدم صاف و صادقی هستم. ویسی هر وقت بخواهد برگردد خودم سرمربی‌اش می‌کنم. چند هفته از لیگ گذشته بود که مشکلاتی برای عبدالله ویسی در اصفهان به وجود آمد. همان موقع به او زنگ زدم و گفتم اگر دوست دارد برگردد و دوباره هدایت تیم را بر عهده بگیرد. حتی وقتی از سپاهان جدا شد با او دوباره تماس گرفتم و گفتم تیم برای خودش است و حاضرم مقدمات سرمربی‌گری دوباره‌اش در استقلال خوزستان را فراهم کنم. ولی من خودم اگر قرار بود شرایط این باشد هیچ وقت حاضر نمی‌شدم سرمربی تیم شوم. ازطرفی از روز اول در استقلال خوزستان بودم و این تیم را خیلی دوست داشتم. همین الان اگر پول بچه‌ها را بدهند قول می‌دهم اکثر آنها را برای فصل بعد نگه دارم. اما وقتی پول ندهند هیچ کدام نمی‌مانیم.
 
پس پشیمان هستید؟

نمی‌خواهم بگویم پشیمان هستم چون کار کردن برای استقلال خوزستان  و مردم افتخار باید باشد، اما واقعا سختی کشیدم. روزی که سرمربی شدم یک دانه موی سفید روی سرم وجود نداشت، اما الان موی سیاه روی سرم پیدا نمی‌کنید! چیزی جز بی معرفتی در این مدت ندیدیم. بچه‌ها شرایط سختی دارند و من رویم نمی‌شود به چشم آنها نگاه کنم. حتی با اینکه خودم یک ریال هم دریافت نکرده‌ام. پولی که از جیب هزینه کردم را هم از دوستانم قرض کردم. مربی خارجی ما در دوبی هزینه‌های تیم را داده است و پول او را هم نداده‌اند.  

 

به نظر خودتان در نهایت چه اتفاقی برای استقلال خوزستان خواهد افتاد؟
 
چند بازیکن ما مصدوم شدند و باشگاه پول هزینه‌‌های درمان آنها را هم نداد. الان بچه‌ها می‌‌گویند لیگ دارد تمام می‌شود و ما پول خودمان را نگرفته‌ایم. تکلیف قراردادهای فصل بعد ما هم مشخص نیست که اگر باشد دیگر اعتمادی به وعده‌های مدیران ندارند. آنها به شدت نگران آینده خود هستند. راست هم می‌گویند. همین الان که قرارداد دارند و تیم در آسیا و لیگ بازی دارد کسی سراغ آنها را نمی‌گیرد و تمرینات تعطیل شده و زورشان به کسی نمی‌رسد. چه برسد به وقتی که لیگ هم تمام شده باشد. آنوقت دیگر اصلا پول آنها را پرداخت نخواهند کرد.